Konceptkonst

1917 kom Marcel Duchamp  med den första ready made skulpturen.

Den Konceptuella konsten slår ut den klassiska. Konsten blir provocerande och politisk. Konstnärerna är i allmänhet vänsterradikala och fördömmer borgligheten. All konst som kan härledas till borglighet och högreståndskultur är helt ute. Konsten ska provocera.  Konsnären själv får tycka som han/hon vill. Det behöver inte vara några djupa tankar bakom verken.
Vad som förvånar mig är att i kommunistländerna var all typ av modernism inte tillåten. de konstnärer som målade modernistiskt fick gå under jorden. Ryssarna använde konsten i proppagandasyfte och den socialrelistiska konsten var det enda tänkbara. Men naturligtvis fanns den moderna konsten även där. det var många stora modernister som kom från ryssland. Kassemir Malevitj Kandinski Men deras konst kom att kallas konstruktivism och var mer i den revolotionäras anda. Konstnären Alexej Gan skriver i en viktig text år 1920.

”Vår konstruktivism  har förklarat totalt krig mot konsten, ty konstens medel och kvalitet kan inte systimatisera en revolutionär omgivnings känslor”

konceptkonst, idékonst, konstriktning som uppstod på 1960-talet. Inom konceptkonsten är det upphovsmannens idé eller plan för verket som är det huvudsakliga, och konstverk kan inte definieras som en speciell kategori föremål. Konceptkonsten ifrågasätter och undersöker konstens möjligheter, och dess funktion kan ses som en kartläggning av gränslandet mellan konst och icke-konst i Duchamps anda.

 

 

Marcel Duchamp

Marcel Duchamp var den förste att provocera med sin konst genom att skicka in en pissoar till en utställning.

Detta är starten på en konstriktning som håller än i dag2008 ställde den amerikanska konstnären Paul McCarthy ut sin konst på moderna musset i Stockholm. Man kunde läsa i resentionerna att det var obehaglig. ”Den luktade”  DN skriver ”äckligt bra” Kiss och bajs kulturen riktigt svämmar över både gallerier och konshallar.

Fluxuskonsten som är en typ av konceptkonst tycker att en konstnär  kan vara lika mycket skulptör, målare, poet som skådespelare allt var möjligt. Fluxuskonsten kom till Sverige på 50-talt och gjorde då många spektakulära framträdanden så kallade heppenings. Konsten skulle få människan att vakna upp. Konsten skulle inte vara något vackert motiv som man kunde drömma sig bort i. Nej konsten skulle stå för något. Den skulle få människan att tänka till och tycka något. Konceptkonsten ville undanröja gränserna mellan verklighet och konst. Ett politiskt tal kunde vara kosnt eller en demonstration. Men kanske har den röjt undan för mycket. Det finns inga gränser längre.

Ändock ska jag här citera Ernst Billgren i sin bok ”vad är konst. En fotbollsplan kan vara konst och ett varuhus kan vara konst. Men ett varuhus kan inte vara en fotbollsplan” Den är bra tycker jag.  Ibland undrar man som åskådare om man tycker att det är roligt eller ej. Känner jag att jag blir provocerad på fel sätt så går jag undan. Man har rätt att säga ifrån utan att man för den skull är töntig eller okunnig. Det du känner är det som är rätt för dig. Konsten får inte urvattna människans egen intrigitet. samtidigt som man inte behöver sätta upp handen direkt så behöver man inte ta allt. Den provcerande kosten har många gånger sin publik från folk som inte törs annat än att tycka att det är bra!

den amerikanska konstnären Jeff Koon är så stor. Han omger sig med den så kallade konstnärseliten. Vid en utställning hade han förgyllt sin egen bajs och hängt in dem i glasburar. Subtilt? Ja kanske för en del. Några kan tycka att det är galet kul. och en del tycker att det är sjukt och väldigt provocerande. Man sätter upp handen och känner sig lurad. På dörren ovanför bildsalen på Brogårdsgymnasiet hade några skrivit ”bajs är också konst” Jeff Koon har också gjort ett gigantiskt hjärta i rött glas priset på den ligger på 40 miljoner

Jag ska inte prata pengar när man pratar konst. Men i vissa fall är det lika provocerande som själva konsten.

Den Norske konstnären Odd Nerdrum, leker ohejdat med dessa moraliska sidor hos konstpubliken. Han är en renässanskonstnär med klassisk teknik. fast han lever i vår egen tid. Går man närmare tavlorna  så finns det inslag som inte skulle ha målats på 15-1600-talet. Odd Nerdrum är inte riktigt accepterad i Norge men han har vunnit stor berömmelse i USA där hans verk går för miljoner.

Mer från konstagenten

En underbar mix av färg när det blir inspirerat av tonerna från olika musikstilar. Melissa McCracken blandar olja och akryl på ett energifyllt sätt. Besök konstnär:http://www.melissasmccracken.com
Christoph Niemann bjuder på lite kul i vardagen. Alla känner vi igen objekten. Kanske inte i detta användningsområde. Besök konstnär: http://www.christophniemann.com
Artem Solop är en Ukrainsk artist som dagdrömmer om robotar. Kan man som Artem göra så bra skisser så är man en talang inom den digitala världen. Fantasi är bra att ha när det ska ritas robotar. Följ Artem https://www.behance.net/artemsolop      
Gabriel Dawe är en installationskonstnär. Denna installation Plexus nr. 35, hedrar Museum of Arts Great Gallery. Denna kommer att visas den 22 januari 2017. Se tidigare installtioner här.   Besök: http://www.gabrieldawe.com/bio.html
Hitomi Hosono är keramikern som är oerhört detaljerad i sitt arbete där hon skapar romantiska former av blommor och löv. Hon ser, rör och drar i växterna med stort engagemang för att ge skulpturerna en så verklig upplevelse som möjligt.   Besök:  www.hitomihosono.com/
Galning eller visionär.  Tatlin          jag undrar hur det kommer sig att  ett socialistiskt land skulle tillåta sig att bygga ett monument som är över 400 meter hög. Ett land som lider av fattigdom, svält, inbördeskrig,. Till råga på allt så liknar det babels torn. Vilken "gud" är det som eftersträvas?    "Tatlins konstruktivistiska torn skulle ha byggts av industriella material som järn, glas och stål. Både vad gällde material, form och funktion så var det tänkt som en uppåtsträvande symbol över moderniteten. Tornet var så enormt att Eiffeltornet skulle sett ut som en dvärg i jämförelse. Tornets huvudform var en dubbelhelix som tvinnade sig upp till en höjd på 400 meter. Besökare skulle transporteras i byggnaden via olika typer av mekaniska anordningar.…
John Cage, född 5 september 1912 i Los Angeles, död 12 augusti 1992 i New York, var en amerikansk kompositör och ljudkonstnär. I början av 30-talet hoppade han av sin utbildning på Pomona College för att resa till Europa. Han hade planer på att bli författare med ändrade sig ganska snart. Några år senare studerade han för bland andra Arnold Schönberg och hans första verk var också ett atonalt stycke. 1938 startar han en slagverksensamble och han börjar experimentera med elektronisk apparatur. Kring slutet av 30-talet skapar han sina första stycken för preparerat piano där han placerar olika objekt på strängarna i flygeln för att skapa slagverksartade effekter. Under 30- och 40-talet komponerade han flera stycken för olika dansgrupper, bland…
www.fredrikakum.com Born 1987 raised in Kristinehamn, Sweden. EDUCATION 2008- Valand School of Fine Arts, Gothenburg 2007-2008 Göteborgs Konstskola, Gothenburg 2006-2007 Bergslagens Konstlinje, Skinnskatteberg SOLO EXHIBITIONS 2009 PS, Kristinehamns Konstmuseum GROUP EXHIBITIONS 2009 Drawing so far, Teckningsmuseet, Laholm 2009 Our Winter Show, Gallery Steinsland Berliner, Stockholm 2009 Drawing so far, Valand, Rotor 1, Gothenburg 2009 Home Coming Exhibition, Galleri Vågen, Kristinehamn 2009 Valand Spring Exhibition, Rotor 2, Gothenburg 2009 Kristinehamns Konstförenings Vårsalong, Kvadraten, Kristinehamn 2008 Admissionexhibition, Valand, Rotor 1, Gothenburg 2008 Exam exhibition, Idégestaltning, Galleri Konstepidemin, Gothenburg 2008 Göteborgs Konstskolas Vårutställning, Gothenburg 2007 Galleri vågen, with Christoffer Dalkarls, Kristinehamn 2007 Bergslagens Konstlinje Exhibition, Galleri Norberg, Norberg 2006 Västerås Konstförenings Vintersalong, Västerås 2006 Kristinehamns Konstmuseums Sommarsalong, Kristinehamn 2006 SES06, Galleri Vågen, Kristinehamn…
Konsten inom kultur och idéhistoria Maud Sandström (konstpedagog och bildlärare) Under medeltiden så målade konstnärerna enbart religiösa motiv. Eftersom Medeltiden var den tid då kristendomen utvecklades och spreds så kom det att påverka måleriet. Perspektivet hade inte upptäckts så man målade med ett enklare och plattare formspråk. Verken signerades sällan eftersom konsten var något som liknades vid uppenbarelser från Gud Man målade mycket muralmåleri och mycket arbete skapades också i mosaik. Kristendomen hade sina rötter i romarriket. Därför blev det naturligt att också den antika konsten kom att påverka medeltidens bildval Mellan medeltiden och renässansen kan nämnas en övergångskonstnär som Hieronymus Bosch. Han målade ondskan och helvetet. Han till och med anses kunna vara den första surrealisten. Den klassiska konsten…
Justin Quinnell tog denna bild med en lådkamera under 6 månader tid. I bilden ser man hur solen på himlen har skapat det blåa ljuset.