Tidslinje konsthistoria

Denna omfattande lista över konstriktningar och -stilar erbjuder en kronologisk översikt över konstens utveckling från den förhistoriska tiden till det moderna 2000-talet. Varje punkt på listan ger en kort beskrivning av en konstriktning eller stil, vilket speglar hur konsten har utvecklats genom att spegla och reagera på kulturella, tekniska och filosofiska förändringar genom tiderna.

Följaktligen, från de tidiga grottmålningarna till avancerad digital och bioart, illustrerar listan inte bara konstens estetiska och formella förändringar utan även dess roll som en reflektion och formare av mänskliga erfarenheter och samhällsförändringar.

tidslinje konsthistoria

Från förhistorisk konst till Drone Art

  • Förhistorisk konst (cirka 40 000–4 000 f.Kr.) – Inkluderar grottmålningar och skulpturer från den tidiga människans konstnärliga aktivitet.
  • Antikens konst (cirka 3 000 f.Kr.–500 e.Kr.) – Grekisk, romersk och egyptisk konst som fokuserar på realism och idealiserade former.
  • Medeltida konst (cirka 500–1400 e.Kr.) – Omfattar bysantinsk, romansk och gotisk konst, ofta med religiöst fokus.
  • Renässansen (cirka 1400–1600) – En återupplivning av antikens ideal med fokus på humanism och proportioner.
  • Barocken (cirka 1600–1750) – Dynamisk och dramatisk stil, rik på kontrast och rörelse.
  • Rokoko (cirka 1730–1780) – Lätt och elegant, ofta med romantiska och lekfulla teman.
  • Nyklassicism (cirka 1780–1830) – Återgång till antikens enkelhet och symmetri som en reaktion mot rokokon.
  • Romantiken (cirka 1800–1850) – Betonar emotioner och naturens storhet.
  • Realism (cirka 1840–1880) – Strävar efter att skildra verkligheten utan förskönande.
  • Impressionism (cirka 1870–1900) – Fokuserar på ljus och färg genom lösa penseldrag.
  • Modernism (cirka 1900–1970) – Ett övergripande begrepp som inkluderar många konstnärliga riktningar som fokuserar på nyhet, experiment och en brytning med traditionella former.
  • Postimpressionism (cirka 1880–1905) – Utvecklar impressionismen genom mer uttrycksfulla och symboliska tekniker.
  • Fauvism (cirka 1905–1910) – Använder vilda, expressionistiska färger och stilar.
  • Expressionism (cirka 1905–1930) – Fokuserar på att uttrycka subjektiva känslor och erfarenheter.
  • Kubism (cirka 1907–1922) – Bryter ner objekt i abstrakta, geometriska former.
  • Futurism (cirka 1909–1944) – Italiensk rörelse som glorifierar modern teknik och dynamisk rörelse.
  • Dadaism (cirka 1916–1924) – Avantgardistisk och ofta absurdistisk, en protest mot krig och konventionell konst.
  • Surrealism (cirka 1924–1966) – Utforskar drömmar och det omedvetna med fantasifulla och bisarra bilder.
  • Art Deco (cirka 1920–1940) – Eleganta, geometriska former ofta använda i arkitektur och design.
  • Bauhaus (cirka 1919–1933) – Tysk skola som förenar konst, hantverk och industriell design.
  • De Stijl (cirka 1917–1931) – Holländsk, fokuserar på abstraktion och enkelhet med en begränsad färgpalett.
  • Abstrakt expressionism (cirka 1946–1960) – Emfatisk, gestisk och non-figurativ konststil.
  • Popkonst (cirka 1950–1970) – Inspireras av reklam och populärkultur.
  • Minimalism (cirka 1960–1970) – Minimalistisk användning av komponenter för att betona formen.
  • Konceptkonst (från cirka 1960) – Idéer och koncept tar primär plats över traditionella estetiska och materialistiska bekymmer.
  • Opkonst (cirka 1960-talet) – Spelar med optiska illusioner genom visuellt stimulerande mönster.
  • Performancekonst (från cirka 1960) – Live framträdanden av konstnären som en interaktiv konstform.
  • Land art (från cirka 1960- och 1970-talen) – Skapar storskaliga ingrepp i naturliga landskap.
  • Transavantgarde (från sent 1970-tal) – Återupplivar måleriet med en blandning av stilar och historiska referenser.
  • Anamorfos (historiskt och nutid) – Skapar förvrängda bilder som ser normala ut från en specifik vinkel.
  • Kinetic Art (från 1950-talet) – Integrerar rörelse i konstverken.
  • Eco Art (från 1970-talet) – Utforskar och adresserar ekologiska frågor.
  • Sound Art (från 1980-talet) – Använder ljud som huvudsakligt medium.
  • Light Art (från 1960-talet) – Använder ljus som primärt medium i konstverken.
  • Algorithmic Art (från 1960-talet) – Skapar konst genom algoritmer och programmering.
  • Bio Art (från sent 1990-tal) – Använder levande organismer och bioteknik i konstverken.
  • Net Art (från cirka 1990) – Konst skapad och distribuerad på internet.
  • Superflat (från sent 1990-tal) – Kombinerar traditionell japansk konst med modern popkultur.
  • Stuckism (från 1999) – Förespråkar figurativt måleri och en återgång till konsthantverket.
  • New Media Art (från 1990-talet) – Omfattar digital konst och andra nya medier.
  • Social Practice (från 2000-talet) – Konst som involverar samhällsengagemang och interaktivitet.
  • Steampunk (från 2000-talet) – Blandar industriålderns estetik med futuristiska innovationer.
  • Virtual Reality Art (från cirka 2010) – Skapar konstverk i virtuella miljöer för en omslutande upplevelse.
  • Drone Art (från 2010-talet) – Använder drönare i skapandeprocessen.

Vad hände under 90-talet?

Under 1990-talet skedde en av de mest betydande konstnärliga förändringarna med framväxten och populariseringen av konceptkonst. Denna konstriktning, som framhäver idéerna bakom ett verk framför dess fysiska form, började dominera samtidskonsten. Parallellt med detta började konstnärer alltmer utforska digitala teknologier som ett nytt medium för konstnärligt uttryck, vilket inkluderade användningen av datorgrafik och digital video. Dessa tekniker möjliggjorde inte bara nya sätt för publiken att uppleva och interagera med konsten, utan öppnade även upp för helt nya konstnärliga uttryck.

Samtidigt påverkade globaliseringen konstvärlden avsevärt under decenniet. Internationella konstbiennaler som Venedigbiennalen och documenta blev viktiga samlingspunkter som introducerade konstnärer från hela världen. Detta bidrog till en ökad mångfald av röster och perspektiv inom konsten, vilket i sin tur berikade den globala konstdialogen.

Förutom dessa förändringar såg 1990-talet också en ökning av installationkonst. Konstnärer skapade rumsliga verk som betraktarna kunde gå in i och uppleva på ett fysiskt och ofta interaktivt sätt. Dessa verk engagerade inte bara flera sinnen utan erbjöd också djupgående, omslutande upplevelser, vilket ytterligare förändrade hur människor interagerar med och uppfattar konst. Dessa konstnärliga förändringar under 90-talet har haft en varaktig inverkan på konstscenen och fortsätter att påverka skapandet och uppfattningen av konst idag.

Vad var den största förändringen vid millenieskiftet?

Efter millennieskiftet har en av de mest betydande förändringarna inom konsten varit integrationen och expansionen av digital teknologi. Denna utveckling har revolutionerat konstvärlden genom att erbjuda nya sätt att skapa, visa och distribuera konst. Först och främst har digital konst öppnat upp för nya konstnärliga uttryck som inte varit möjliga med traditionella metoder.

Vidare har teknologier som Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR) förändrat upplevelsen av konst genom att skapa omslutande och interaktiva miljöer. Dessutom har Net Art utnyttjat webbens dynamiska och interaktiva natur för att skapa ständigt föränderliga verk. Sociala medier har också spelat en avgörande roll, genom att ge konstnärer möjligheten att nå en global publik med en hastighet och direktkontakt som tidigare var otänkbar.

Mer från konstagenten

Akademin Valand är en av tre konstnärliga institutioner vid Göteborgs universitet. De två övriga är Högskolan för scen och musik och HDK - Högskolan för design och konsthantverk. Akademin Valand har utbildningar i film, fotografi, fri konst och litterär gestaltning. Som student kan du välja mellan fristående kurser eller program på grundläggande, avancerad och forskarnivå. Konstnären Mick Wilson är prefekt för Akademin Valand. Mick Wilson har doktorsexamen från National College of Arts & Design, Irland. Innan han kom till Akademin Valand var han dekan för forskarskolan Graduate School Creative Arts and Media i Dublin. Han har även varit prefekt för institutionen för fri konst vid Dublin Institute of Technology. KONTAKT Hemsida: www.akademinvaland.gu.se Akademin Valand Box 132 40530 Göteborg Besöksadress: Vasagatan…
Lars Vilks är självlärd som konstnär men akademiskt utbildad som konstteoretiker men mest känd för sin installation Nimis (som betyder "för mycket" på latin). Nimis är uppbygd på stranden i Kullabers reservat. Byggnaden är en hämnd mot havet ester där det sägs att Lars Vilks höll på att drunkna. Lars Vilks har också gjort sig känd för att ha ritat Profeten Muhamed som rondellhund.  
När man studerar mycket konst så undrar man var är den bra konsten. den som inte stöllprovocerar men ändå säger något. jag försöker hitta någon. Det är svårt. Man har vant sig vid att det ska retas ordenligt för att vara "bra" Hittar en text från studio 2010 moderna Museet. "Om den tidsepok av våldsam samhällsutveckling som inföll mellan det sena 1890-talet och det sena 1960-talet karaktäriserades av en optimistiskt för att inte säga blind tro på konstens metafysiska kraft, kan man hävda att det sedan det sena 1960-talet har svängt till det motsatta synsättet. Resultaten av denna process av avmystifiering vilken började i slutet av andra världskriget har blivit upphävandet och förnekandet av det man tidigare trott på. Tron…
Om du skall till London innan 9:e mars så missa då inte Paul Klee på Tate Modern. Han är en av de stora innovatörerna i modern tid och har jämförts med bl.a. Matisse och Picasso. 16 October 2013 – 9 March 2014 Adult £16.50 (without donation £15.00) Concession £14.50 (without donation £13.10) Help Tate by including the voluntary donation to enable Gift Aid Additional booking fee of £1.75 (£2 via telephone) per transaction applies Special final night opening until 20.00 on Sunday 9 March Läs mer på Tate moderns hemsida
Jag antar att jag inte är den enda som blir otroligt yr när jag kollar på dessa verk av Alex Garant. Jag kan inte heller förstå vem som skulle vilja köpa någon av dessa verk och ha på väggen då det är minst sagt intensivt för ögonen. Jag medger helt klart att Alex har lyckats med det hon var ute efter. Snyggt gjort! :) Besök konstnär: http://www.alexgarant.com
Det kan vara en konst att göra godis. Detta är ett sidospår för resten av inläggen men det är imponerande att se hur genomtänkt det är att göra (Lemon drops)   Besök: http://www.metafilter.com/159535/Hand-cranked-candy   https://youtu.be/sd90XCvpO1k
Konstnär Hans Westlund (se mer av Hans Westlund under hans profil) En fantastiskt trevlig utställning med mycket folk och glada miner. Konstnärerna var nöjda och det såldes en hel del, vilket givetvis konstföreningen tycker är mycket roligt. http://www.kristinehamnskonstforening.se/
Nutida konst  Ett fördjupningsarbete inom konst och kultur under 1900-talet Utfört av elever på estetprogrammet bild, dans, drama och musik Brogårdsgymnasiet i Kristinehamn Läsåret 2010-2011 Innehållsförteckning  Förord. 5 Mellankrigstiden. 6 Hitlers syn på samtidskonsten. 6 Elgitarren. 7 Postmodernismen – popkonsten. 7 Radiohead. 9 Vilka är Radiohead?. 9 Musikstilen. 9 Historia – Bakgrund – Karriär. 10 Tidiga succén. 10 Turnéliv och framsteg. 10 Albumreleaser och förändringar i musiken. 11 Allmän definition av Radiohead. 11 Elektromagnetismen och Radiohead. 11 His Infernal Majesty. 12 Översättning. 13 Bandets startpunkt: 13 Manga. 15 Hayao Miyazaki – Min Granne Totoro. 17 Gatukonst. 20 Uppsats om kosmetika i 1900-talets Västvärlden. 22 Vampyrer. 27 Tim Burton. 29 Hår, en konstgenre? Men helt klart. 31 David Blaine. 38 Tredje…
Makalös tavla från Adonna Khare. Enligt henne själv så är det hennes liv som återspeglas i form av djur. Besök konstnär: http://www.adonnak.com/
Jag älskar att gå på konstutställning. En egen stund på en stol framför ett verk, så kan jag bli sittande länge… Jag har blivit så förtjust i Wassily Kandinsky tankar om upplevelsen av konst. Han anser att man ska försöka hitta själva andemeningen med konstnärens verk. Det kan ta tid men så helt plötsligt så känner man vad konstnären vill. Jag tror att Olle Baertling vill att jag ska känna rörelsen mellan de stora ytorna. Ytorna förflyttar sig som skärmar i ett bilsspel. En evig rörelse totalt ogreppbar. En rörelse som inte står stilla en sekund. Så fort ögat tror sig ha hittat en vilsam form så dyker ett streck eller en liten fyrkant upp för ögat och så får…