Medeltiden

Vi kan börja tidsresan med lite återblickar till medeltiden, eller Kristustiden som vi kan kalla den för. Kristusanhängarna blev snabbt en större skara och förlåtelsen och kärleksbudskapet blev väldigt populärt. Gud och Jesus ord blev det enda tänkbara.  Naturligtvis fanns det inte många människor som hade  kunskap inom filosofi, konst, politik, etc. Kyrkan stod för den moraliska och utbildande makten. Vilket var naturligt eftersom kyrkan var en naturlig mötesplats för människan.  Konsten kretsade kring religiösa bilder,  Till exempel om vad som kunde vänta oss i himlen eller i helvetet. Man målade  också porträtt av högreståndsmänniskor och avbildade viktiga händelser. Färgerna var skarpa och färggranna och färgpigmenten revs från stenar och metaller.

Hieronymous Bosch 1450-1516 är för mig en mycket märklig konstnär. Tänk att ha en sådan fantasi. Man kan undra hur han var som person. Var han inspirerad av andra konstnärer eller hade han bara fått ihop bilderna av sina egna drömmar. Bosch kan vara en insperationskälla till surrealisterna. Surrealisterna målade det övernaturliga eller sin egen drömvärld.

Mer från konstagenten

  Den Ryska modernismen inom konsten Hur skulle den Ryska modernismen ha utvecklats om revolutionen hade uteblivit 1917 Under en kort period före och efter den ryska revolutionen utövade Ryssland för första gången ett direkt inflytande på konsten utanför landets gränser. Futurismen och den abstrakta konsten som då blev till räknas fortfarande till modernismens första pionjärverk  Malevitj                          Kandinsky Efter 1917 så förbjöds all modern konst. Det enda som fick gälla var Rysk socialrealism   Socialistisk realism är en konstriktning baserad på en doktrin om konstens och konstnärens roll i uppbyggandet av det kommunistiska samhället, som formulerades i Sovjetunionen på 1930-talet. Den konstnärliga stil som doktrinen påbjöd kännetecknas av naturalism/realism och idealiserade skildringar av folket och kommunistpartiet. Den socialistiska realismen förklarades…
  "I Frankrike kan en landskapsmålare möjligen bliva konstnär endast med hjälp av sitt öga. I Norden måste landskapsmålaren vara skald". (Richard Berg. Svensk konstnär 1858-1919). BILD Renoir. De nordiska målarna fick kontakt med impressionisterna mycket tack vare att Paul Gauguins besökte Köpenhamn mellan åren 1884-85 Torsten Gunnarsson skriver i boken om impressionisterna och norden .(Nationalmuseum Stockholm). Mötet mellan de franska impressionisterna och de nordiska blev inte riktigt som man väntat sig. I början av 1900-talet var den svenska ekonomin god. Detta sammanföll med att de franska impressionisterna hade blivit allmänt accepterade vilket innebar att deras verk blev eftertraktade som samlarobjekt. På kort tid kunde museer och privata  konstsamlare bygga upp stora samlingar. Det impessionistiska måleriet berättade inget väsentligt. Impessionisterna var mer inne…
Bild. Maud Sandström Visst behöver affärslivet konst! Äntligen en bok som tar upp betydelsen av konst på ett rakt och lättfattligt sätt. Konst har alltid funnits i det offentliga rummet. konsten har varit till för att smycka och dekorera. det har varit monument och minnesmärken likaväl som ett konstverk att fundera över och njuta utav. Den har provocerat och utmanat. Men konstnärer och konsten lever ändå i ett undanskymt osynligt rum. Förr var konsten till för herrefolken och kyrkan. I dag ska det vara själva konceptet, vår så kallade samtidskonst som ska gestaltas. Problemet är att det är så få människor som förstår vad konsten står för, konsten faller inte i god jord. Konstskolorna står för att konsten ska vara fri…
Jag funderar över skulpturparken runt om I världen. Jag kan inte påstå att jag är en militant feminist i dag men jag var nog född som feminist, med mottot "Det ska vara lika". Sänder man blickarna åt monument och skulpturer, i alla fall de mer tredimensionella så finns det en avsevärd skillnad, skulle vara kul att hitta en avhandling om detta. Jag ska försöka bena ut vad jag menar. Först och främst så finns det knappast ett monument över en kvinna som är högre än kvinnans egen längd. Till skillnad från mannen som kan gestaltas hur höga som helst. Gärna då också som en symbol som visar vilken patriark han var. Vi tar en titt på president Washington och president Indira…
Julie Heffernan målar stort, ångest och sanning. Naturkatastrofer visas i Julies målningar. Hur gör man för att inte världen ska falla sönder?   Besök: http://www.julieheffernan.net/
Steve Axford ständiga sökan efter den perfekta svampen... Oerhört vackert Besök konstnär: http://steveaxford.smugmug.com
Varje nyckel motsvarar ett minne. Under resande fot så möts vi av upplevelser och skapar minnen. I detta verk av Chiharu Shiota så möts vi av mer än 50,000 av dem. Besök konstnär: http://www.chiharu-shiota.com/en/
Cada vez es normalmente mucho más común en relación con épocas más largas de estar fuera del trabajo durante una recesión se extendió. ¿Qué estrategias razonables Golden Goose Mid Star Baratas ueden crear las mujeres para luchar contra un prejuicio contra algún tipo de subocupados involuntarios? Lo que incluye la que trabajó para su increíble contrat moral? que posiblemente puede ser así estar seguro de su familia viven ningún bien su vida o permitir que los más pequeños una educación agradable o algo que realmente siente que es la Golden Goose Superstar Rebajas ropia galga moral. Las mujeres están realmente en desventaja. Ellos pueden ocupar ángulos como 60 minutos que pueden ser no en la pista presidente. En el contraste,…
Christina och Gunilla ställer ut tillsammans på Galleri Kvadraten i Kristinehamn. Marieberg. Vid Kristinehamns konstmuseum Doktors Enwalls väg 13C 681 37 Kristinehamn Vernissage den 28/1 kl 12.00. invigningstal 12.30.  Öppettider lördag söndag 12.00 till 16.00 tisdag till fredag 13.00 till 16.00 Utställningen pågår mellan 28/1 till 12/2 2017 Fri entré
Arkitekten och den digitala konstnären Laurnet Rosset skapar en overklig värld med egna fotografier. Besök: http://laurentrosset.com/