Dadaismen

Själva ordet betyder ingenting. På franska betyder ordet käpphäst och på Tyska är det ett utryck för barnets meningslösa joller, På Rumäska betydde det ja,ja. Konstnären Hans Arp proklamerade ” Härmed betygar jag att Tristan Tzara fann ordet den 6 februari 1916, kl 6 på eftermiddagen. Jag var närvarande med mina tolv barn, då Tzara för första gången uttalade ordet som uppfyllde oss med berättigad entusiasm, det hände på Café de la Terasse i Zürich, och jag hade en brioche i min vänstra näsborre”

Francis Picabia var verksam inom dadaism och surrealism och drev med både konstnärsrollen och olika konststilar. I Manifeste cannibale dada skrev han ”Dada är det enda som inte luktar: det är ingenting, ingenting, ingenting”. Det är betydelsefullt att man förbinder dada med barnets värld, det är en fascination för det oskolade och irrationella . Detta präglade också konstnären Paul Klee.

När kriget bröt ut 1914 sökte Picabia sig tillsammans med sin fru Emmy Hennings till Schweiz.  det var många andra konstnärer som sökt sig till Zürich. Tillsammans planerade dessa konstnärer  att göra en egen kabaré. Hugo Ball gjorde det första framträdandet. Det var en brokig underhållning som bjöd: Franska och holländska sånger, rysk musik, svart musik. Recitationer på fria ord och utställning av konst.

 

1916 gav man ut en liten skrift med namnet Cabare Volaire under Hugo Balls redaktion. Omslaget var gjort av Hans Arp. Skriften innehöll bidrag av Apollinaire, Marinetti, Picasso, Modigliani och Kandinsky.

Hans Arp hade i Paris stått i nära kontakt med Picasso och Braque som var de  två ledarna för kubismen, Tillsammans var de helt övertygad om att naturalism av alla former måste bekämpas. Arp menade att all avbildning av naturen var lögn. Dada var den enda sanningen. Dada skulle bli samlingspunkt för abstrakta strävanden och den skulle alltid vara samlingspunkten för  de stora internationella konstriktningarna.

Från Futurismen behöll dadaisterna begreppet simultanitet. ( kunna göra olika saker samtidigt) Vilket innebar uppläsning av olika dikter samtidigt under inverkan av skrammelmusik så kallad bruitism. Man använde sig utav olika maskiner för att skapa musik. Bruitismen var egenlige dadaismens motsats. Dadaisterna vill lugna själen och skapa en oändlig vaggvisa. Men samtidigt blev sammanslagningen av alla dessa konstnärliga yttringar det som kallades Dada.
Dadaisterna strävade efter att vara aktivister och i praktiken innebar det att de ville göra sig fria från traditionella barlaster. Sociala som konstnärliga.

Tiden var full av sociala omvälvningar, fruktan för kriget och upplevelsen av kriget. En Dadakrets bildades i Belin våren 1918 starkt präglad av den Ryska revolutionen av bl.a Tristan Tzara,  Huelsenbeck, Arp och de Tyska konstnärerna Georg Grosz. ( 1893- 1959)Rauel Hausmann John Heart field och Hannah Höch.  Gruppen utvecklade fotomontataget.

 

Georg Grosz  Beaty I Will cherish you.

Dadaisterna var snarare anarkister än socialister och fascister. De hyllade den ryske anarkistens Bakunins slagord , Destruktion är också en form av skapande.
Man ville chockera borgarna som man ansåg låg bakom det fruktansvärda, meningslösa kriget. Man gjorde konst av skrot, ölbackar och Marcel Duchamp gjorde konst av en pissoar. Duchamp målar mustascher på Monalisa och Picabo målar absurda maskiner som inte hade någon annan fiktion än att driva med teknik och effektivitet. Dadaismen var ute efter att bryta ner alla konventionella värderingar inom konsten och ersätta dem med ett från alla traditioner frigjort skapande.

Begreppet Dadaism representerar inte alls någon homogen, bildkonstnärlig stilart de konstnärer som bekände sig till den anti- aktoritära Dada-andan, vidareutvecklade på skilda sätt tekniker och idéer som hade sina rötter  före 1914. De konstnärer som tydligast exemplifierar Dada- rörelsens anda är fransmannen Marcel Duchamp och den kubafödde Francis Picabia.

Mer från konstagenten

Nighth awks – Edward Hopper. 1942 Oljemålning på duk 84.1 cm x 152.4 cm Vad ser vi Ett ljust Gatucafé/bar, nattöppet. Sceniskt avskalad gatumiljö. Det finns en blond man med vita kläder som arbetar som servitör/bartender. Det finns 3 stycken gäster i baren, en välklädd rödhårig dam i en röd klänning och 2 män i mörk kavaj och beige hatt. Alla gäster ser ut att vara övre medelklass. I bakgrunden ser byggnaden ut att vara helt utrymd, det finns ingen ljus och det ända föremålen man ser är en kassapparat. Allt är tomt, det finns ingen verksamhet förutom caféet. Ingenting är förfallet. Allt är rent och städat. Vad händer Damen småpratar med den ena mannen medan servitören ser ut att…
Konstnär Ellen Jewett skulpturer är en blandning mellan djur, växter och mänskliga konstruktioner. Hon själv kallar det för "naturhistoriska surrealistiska skulpturer". Hennes fantasi är gränslös när hon mixar färger och material för att skapa dessa mäktiga djur. Besök konstnär: http://www.ellenjewettsculpture.com
DIY – Gör det själv! För och med barn och unga 7 februari ̶ 12 april 2015, Stenahallen Göteborgs konstmusem http://konstmuseum.goteborg.se/  
Varje nyckel motsvarar ett minne. Under resande fot så möts vi av upplevelser och skapar minnen. I detta verk av Chiharu Shiota så möts vi av mer än 50,000 av dem. Besök konstnär: http://www.chiharu-shiota.com/en/
Impressionismen ”Det kortfattade, åskådliga och mångtydiga ordet impressionism sätter sig över måleriets egentliga problem och har kommit att beteckna ett nytt sätt att se och känna, en helt annan sorts verklighet, kort sagt, något av ett nytt rike, fullt av ljus och frisk luft, ett rike som besegrat den akademiska sumpmarkens slummiga mörker. Snart kunde man skönja det hälsosamma inflytande från denna vind och detta ljus även i poesin, i musiken, ja till och med i romanen”. ( Jean- Clarence Lambert 1969). Har man detta i ryggen så förstår man att drivkraften för att få förverkliga sitt eget måleri är enormt stor. Upptäckten av ljuset, det föränderliga ljuset, den sensibla dallring inför verkligheten. ”Ljuset i dimman, ljuset i bäcken, ljuset…
Jag ramlade över denna otroligt duktiga artist. Målar av storstadens gator direkt på plats! Titta även på filmen som visar Cristobal Perez Garcia in action. Besök konstnär: http://www.cristobalperezgarcia.com https://vimeo.com/116416303
Kontraster som i sig är komplement till Wölfflins grundbegrepp om form. Mitt tema har varit en helg på ett Spa sett ur olika vinklar. Linjär Det är som att dra handen utanför kroppen. Att känna huden eller ytan som en linje. Linjen ger utrymme för fantasier. Den talar inte om vad som finns inuti. Den talar inte om i fall det är natt eller dag. Den talar inte om vilken färg som föremålen har eller som bilden är målad i. Eftersom jag har valt en öppen form som jag gestaltar på olika sätt så ger den spelrum för fantasin. Målerisk Det måleriska är där. Man har fyllt linjerna med ett innehåll som berättar något. Det berättar vilken färg och vilken tid…
Tolka och analysera bilder Visuellt tänkande och gestaltning. En bildanalys på Edvard Munchs verk Historia 1910-1911. 1910 får Munch i uppdrag att lämna in ett tävlingsutkast till auladekorationerna. Munch lämnar in två verk Historien och Människoberget, efter en tid också Alma Mater. Jag har valt att analysera verket Historien utifrån min egen upplevelse. Det kändes när vi var på museet och guidades runt att det efterlämnades många frågor hos mig. Detta utan att på något sätt ha för avsikt att kritisera den visning av verken som vi fick. Historien 1910-1911 Verket är målat på kanvas, olja och uppspänt på träramar med måttet 5x11.5 m. Centralt sitter en gammal man på en berghäll i ett kustlandskap med händerna framsträckta. Bredvid honom står…
Konsten inom kultur och idéhistoria Maud Sandström (konstpedagog och bildlärare) Under medeltiden så målade konstnärerna enbart religiösa motiv. Eftersom Medeltiden var den tid då kristendomen utvecklades och spreds så kom det att påverka måleriet. Perspektivet hade inte upptäckts så man målade med ett enklare och plattare formspråk. Verken signerades sällan eftersom konsten var något som liknades vid uppenbarelser från Gud Man målade mycket muralmåleri och mycket arbete skapades också i mosaik. Kristendomen hade sina rötter i romarriket. Därför blev det naturligt att också den antika konsten kom att påverka medeltidens bildval Mellan medeltiden och renässansen kan nämnas en övergångskonstnär som Hieronymus Bosch. Han målade ondskan och helvetet. Han till och med anses kunna vara den första surrealisten. Den klassiska konsten…
David Burdney är en otroligt duktig fotograf som har en mäktig portfolio. Det är en fascinerande blandning av flygfotografier som vi ser i dessa varianter av Saltfält runt om i världen. Vill du se mer av David?   Besök: http://davidburdeny.com/?noSplash=true