Dadaismen

Dadaism var en konst- och litteraturrörelse som började under första världskriget och fortsatte till tidigt 1920-tal. För det första handlade dadaismen om att ifrågasätta och avvisa vanliga regler och traditionella värden i konst och samhälle. Dessutom var rörelsen ett svar på det fruktansvärda kriget och hur det förstörde människors liv och samhällen.

För det andra gjorde dadaisterna konst och skrev texter som var ironiska, absurda och provocerande. De använde tekniker som collage och ready-mades, det vill säga föremål som inte var avsedda att vara konst från början men som konstnärerna visade upp som konst. Genom dessa metoder kunde de bryta med de vanliga normerna.

Slutligen ville dadaisterna också utmana språkets gränser och använde ofta nonsens, lek med ord och absurda metaforer i sina verk.

Sammanfattningsvis handlade dadaismen om att avvisa och ifrågasätta det etablerade, att skapa verk som bröt med konventionella normer och att utmana språkets och konstens gränser.

Konstnärer

  1. Hugo Ball (1886–1927)
  2. Tristan Tzara (1896–1963)
  3. Marcel Duchamp (1887–1968)
  4. Hans Arp (1886–1966)
  5. Max Ernst (1891–1976)
  6. Francis Picabia (1879–1953)
  7. Man Ray (1890–1976)
  8. Sophie Taeuber-Arp (1889–1943)
  9. George Grosz (1893–1959)

Teknik

  1. Readymades: Marcel Duchamp var pionjär för användningen av readymades, där han tog vardagliga objekt och presenterade dem som konst. Detta ifrågasatte traditionella uppfattningar om vad konst är och hur det bör skapas.
  2. Fotomontage: Konstnärer som Hannah Höch och Raoul Hausmann använde tekniken fotomontage, där de klippte och klistrade ihop bilder från tidningar och andra media för att skapa nya, ofta surrealistiska bilder.
  3. Collage: Liknande fotomontage, collage innebar sammansättningen av olika material (som papper, tyg och fotografier) på en duk eller papper, vilket skapade en lappverkslik effekt som kunde vara både visuellt och konceptuellt laddad.
  4. Automatisk skrift: Inspirerad av psykoanalys och strävan efter att frigöra det undermedvetna använde dadaistiska författare som Tristan Tzara automatisk skrift, där texter skrivs snabbt utan medveten tanke eller censur.
  5. Assemblage: Konstnärer som Kurt Schwitters samlade funna objekt och skräp för att skapa assemblage – tredimensionella konstverk som kombinerade skulptur och collage.
  6. Performancekonst: Många dadaister, inklusive de vid Cabaret Voltaire i Zürich, använde performancekonst som ett sätt att bryta konstens gränser och engagera publiken direkt. Dessa framträdanden kunde inkludera allt från poesiuppläsningar till musik och dans, ofta med en stark betoning på det absurda.

Vad betyder själva ordet dadaism?

Ordet ”dada” har olika betydelser. På franska betyder det käpphäst. På tyska står det för barnets meningslösa joller och på rumänska betyder det ”ja, ja”.

Konstnären Hans Arp gjorde ett uttalande om ordet. Han sa att Tristan Tzara fann ordet den 6 februari 1916. Det var klockan sex på eftermiddagen. Arp var närvarande med sina tolv barn. De var på Café de la Terasse i Zürich. Det var där Tzara första gången sa ordet. Detta fyllde dem med stor glädje. Arp hade en brioche i sin vänstra näsborre vid tillfället.

Francis Picabia

Francis Picabia var aktiv inom dadaism och surrealism. Han drev med både konstnärsrollen och olika konststilar. I sitt verk ”Manifeste cannibale dada” skrev han att ”Dada är det enda som inte luktar: det är ingenting, ingenting, ingenting.” Det är viktigt att koppla dada till barnets värld. Detta inkluderar en fascination för det oskolade och irrationella. Denna inställning präglade även konstnären Paul Klee.

När kriget började 1914 flydde Picabia och hans fru Emmy Hennings till Schweiz. Där hade redan många andra konstnärer samlats i Zürich. Dessa konstnärer planerade tillsammans att starta en egen kabaré. Hugo Ball gjorde det första framträdandet där. Underhållningen var brokig och inkluderade franska och holländska sånger, rysk musik och svart musik. Dessutom bjöds det på recitationer av fria ord och en konstutställning.

Hans Arp

År 1916 publicerades en liten skrift under namnet Cabaret Voltaire. Hugo Ball var redaktör för denna skrift. Hans Arp designade omslaget. I skriften fanns bidrag från kända konstnärer som Apollinaire, Marinetti, Picasso, Modigliani och Kandinsky.

Hans Arp hade tidigare haft nära kontakt med Picasso och Braque i Paris. De var ledare för kubismen. Tillsammans var de övertygade om att naturalism i alla former måste bekämpas. Arp ansåg att alla avbildningar av naturen var lögner. Han såg dada som den enda sanningen. Enligt honom skulle dada vara en mötesplats för abstrakta strävanden. Dessutom skulle den alltid vara en central punkt för stora internationella konstriktningar.

Futurismen i dadaismen

Från futurismen tog dadaisterna med sig begreppet simultanitet, vilket betyder att göra olika saker samtidigt. Detta innebar att de kunde läsa upp olika dikter samtidigt som skrammelmusik, även känd som bruitism, spelades. De använde olika maskiner för att skapa denna musik. Även om bruitismen egentligen var motsatsen till dadaism, ville dadaisterna lugna själen och skapa en oändlig vaggvisa. Trots detta blev kombinationen av dessa konstnärliga uttryck känd som Dada.

Dadaisterna strävade efter att vara aktivister, vilket praktiskt innebar att de ville befria sig från traditionella bördor, både sociala och konstnärliga.

Under denna tid av sociala omvälvningar och fruktan för kriget, bildades en dadakrets i Berlin våren 1918. Denna krets var starkt påverkad av den ryska revolutionen och inkluderade personer som Tristan Tzara, Huelsenbeck, Arp och de tyska konstnärerna Georg Grosz, Raoul Hausmann, John Heartfield och Hannah Höch. Gruppen blev pionjärer inom fotomontaget.

Vilka var dadaisterna?

Dadaisterna betraktade sig själva mer som anarkister än som socialister eller fascister. Specifikt omfamnade de den ryske anarkisten Bakunins motto: ”Destruktion är också en form av skapande.” För att uppnå detta mål ville de chockera borgarna, som de ansåg vara ansvariga för det fruktansvärda och meningslösa kriget. I detta syfte skapade dadaisterna konst från skrot, ölbackar, och Marcel Duchamp blev känd för sitt konstverk av en pissoar. Dessutom målade Duchamp mustascher på Mona Lisa, och Picabia målade absurda maskiner. Dessa maskiner hade inget annat syfte än att driva med teknik och effektivitet. På så sätt strävade dadaismen efter att riva ner alla konventionella värderingar i konsten och ersätta dem med helt fria skapelser.

Vidare representerar termen dadaism inte en enhetlig stil inom bildkonsten. Istället utvecklade de konstnärer som anammade den anti-auktoritära dada-andan olika tekniker och idéer, som hade sina rötter före 1914. Framför allt exemplifierar fransmannen Marcel Duchamp och den Kuba-födde Francis Picabia dada-rörelsens anda på ett tydligt sätt.

Mer från konstagenten

Nighth awks – Edward Hopper. 1942 Oljemålning på duk 84.1 cm x 152.4 cm Vad ser vi Ett ljust Gatucafé/bar, nattöppet. Sceniskt avskalad gatumiljö. Det finns en blond man med vita kläder som arbetar som servitör/bartender. Det finns 3 stycken gäster i baren, en välklädd rödhårig dam i en röd klänning och 2 män i mörk kavaj och beige hatt. Alla gäster ser ut att vara övre medelklass. I bakgrunden ser byggnaden ut att vara helt utrymd, det finns ingen ljus och det ända föremålen man ser är en kassapparat. Allt är tomt, det finns ingen verksamhet förutom caféet. Ingenting är förfallet. Allt är rent och städat. Vad händer Damen småpratar med den ena mannen medan servitören ser ut att…
Känslan av att falla fritt är något som Fabio Giampietro inriktat sig mot. Det är mäktiga tavlor som alla gestaltas ifrån en svindlande höjd. Besök konstnär: http://fabiogiampietro.com/  
Opponenterna var en grupp fria konstnärer om 85st, bland annat så var Carl Larsson och Axel von Heidenstam medlemmar. Gruppen bildades 1860 under ledning av Ernst Josephson och var en protest mot akademiernas monopol. Den 27 mars 1885 framförde medlemmarna skriftligen ett krav till Konstakademien om en modernisering och reformering av konstutbildningen, utställningsverksamheten och konstnärsstödet. Samtidigt bildade en grupp fransmän impressionismen som stod för att man skulle måla det man kände. Själva intrycket blev viktigt och man gick ut från ateljèerna och målade det man såg. Penseldragen var vilda och hastigt dit-målade. Protesterna från folket var enorma och konstnärerna hade svårt att få sina tavlor antagna till konst-salongerna eftersom den klassiska sköna konsten hade ett starkt fäste.
Denna skapelse står utanför Las Vegas och är ett gäng stora stenbumlingar som är färgade i diverse olika färger. Att bryta naturens eget färgmönster känns alltid spännande. Ofta desto större desto bättre. För att läsa mer om denna kreation: http://www.artproductionfund.org/  
Jag ramlade över denna otroligt duktiga artist. Målar av storstadens gator direkt på plats! Titta även på filmen som visar Cristobal Perez Garcia in action. Besök konstnär: http://www.cristobalperezgarcia.com https://vimeo.com/116416303
Tavlor där inspirationen helt klart är väntan. Det finns många berättelser som gömmer sig i dessa verk som har fångat konstnären Brett Amory. Vi känner alla igen oss i någon av dessa verk. Det kan minst lika gärna vara en känsla av ensamhet som trygghet eller glädje och ro. Hur som helst, VI GILLAR DET! Besök konstnär: http://brettamory.com/
Alex Chinneck är artisten som inriktar sig på illusioner. Detta är faktiskt en riktigt skulptur som finns i London. Alex samarbetade med Opel för att göra detta verk. Kan det kallas konst, det vet jag inte men det är häftigt. Alex har gjort många olika illusioner som är riktigt häftiga att beskåda. Besök artist: http://alexchinneck.com
Konstnär Colin Batty använder sig av akryl för att måla på historiska porträtt. Så här kunde vi ha sett ut om Colin hade varit skaparen!   Besök konstnär:  www.peculiarium.com/colin-batty/
Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola. Under ett år deltar cirka 900 studenter i kandidat- och masterprogram, lärarprogram och fristående kurser. Inom konst, design och konsthantverk erbjuder Konstfack treårig utbildning på grundnivå som leder till konstnärlig kandidatexamen. På avancerad nivå har vi en tvåårig utbildning som leder till konstnärlig masterexamen. Lärarprogrammet är 4,5 år och leder till lärarexamen. Sedan 2004 ligger Konstfack vid Telefonplan, strax söder om Stockholms innerstad. De kulturmärkta funkislokalerna har omvandlats från gamla industrilokaler till 20 300 kvadratmeter konstnärlig högskola. I entrén möts du av Vita Havet som ständigt ändrar utseende efter utställningar och projekt. Dessutom finns ett galleri för studenternas egna utställningar. KONTAKT Hemsida: www.konstfack.se Besöksadress: LM Ericssons väg 14 (Se karta) Tunnelbanestation: Telefonplan (Tidtabeller finns hos…
Romantiken var en mångskiftande idérörelse som uppstod vid slutet av 1700-talet till följd av förromantiken och nyklassicismen och som varade till mitten av 1800-talet. Under 1700-talet började konsten ha en egen betydelse där själva verket kom att att kallas konst och under slutet på 1700-talet och fram mot 1800-talets slut speglade man mer känslor i konsten. Naturen fick symbolisera det storslagna och man upphöjde själva livet, det vackra, det sköna och skönheten inom konsten skulle fostra och förädla. Konstakademierna hade monopol på vad som ansågs som konst och det som inte ansågs som konst. Den tyska romantiska målaren Caspar David Friedrich, (1774-1840) var en av de största konstnärerna inom europeisk konst där det symboliska landskapet gestaltades.