Dadaismen

Dadaismen var en konstnärlig och litterär rörelse som uppstod under första världskriget och fortsatte fram till början av 1920-talet.

På ett övergripande plan handlade dadaismen om att ifrågasätta och avvisa konventioner och traditionella värderingar inom konst och samhälle. Rörelsen var också en reaktion på det hemska kriget och dess förödande effekter på människor och samhälle.

Dadaisterna skapade konstverk och litteratur som var ironiska, absurd och provokativa. De använde sig av collage, ready-mades (föremål som inte ursprungligen var tänkta som konstverk, men som konstnärerna valde att presentera som sådana), och andra experimentella tekniker för att skapa verk som bröt med konventionella normer.

Dadaisterna var också intresserade av att utmana språkets gränser och använde ofta nonsens, ordlekar och skrattretande metaforer i sina verk.

Sammanfattningsvis handlade dadaismen om att avvisa och ifrågasätta det etablerade, att skapa verk som bröt med konventionella normer och att utmana språkets och konstens gränser.

Vad betyder själva ordet dadaism?

Själva ordet betyder ingenting. På franska betyder ordet käpphäst och på Tyska är det ett utryck för barnets meningslösa joller, På Rumänska betydde det ja, ja. Konstnären Hans Arp proklamerade ” Härmed betygar jag att Tristan Tzara fann ordet den 6 februari 1916, kl 6 på eftermiddagen. Jag var närvarande med mina tolv barn, då Tzara för första gången uttalade ordet som uppfyllde oss med berättigad entusiasm, det hände på Café de la Terasse i Zürich, och jag hade en brioche i min vänstra näsborre”

Francis Picabia

Francis Picabia var verksam inom dadaism och surrealism och drev med både konstnärsrollen och olika konststilar. I Manifeste cannibale dada skrev han ”Dada är det enda som inte luktar: det är ingenting, ingenting, ingenting”. Det är betydelsefullt att man förbinder dada med barnets värld, det är en fascination för det oskolade och irrationella . Detta präglade också konstnären Paul Klee.

När kriget bröt ut 1914 sökte Picabia sig tillsammans med sin fru Emmy Hennings till Schweiz.  det var många andra konstnärer som sökt sig till Zürich. Tillsammans planerade dessa konstnärer  att göra en egen kabaré. Hugo Ball gjorde det första framträdandet. Det var en brokig underhållning som bjöd: Franska och holländska sånger, rysk musik, svart musik. Recitationer på fria ord och utställning av konst.

Hans Arp

1916 gav man ut en liten skrift med namnet Cabare Volaire under Hugo Balls redaktion. Omslaget var gjort av Hans Arp. Skriften innehöll bidrag av Apollinaire, Marinetti, Picasso, Modigliani och Kandinsky.

Hans Arp hade i Paris stått i nära kontakt med Picasso och Braque som var de  två ledarna för kubismen, Tillsammans var de helt övertygad om att naturalism av alla former måste bekämpas. Arp menade att all avbildning av naturen var lögn. Dada var den enda sanningen. Dada skulle bli samlingspunkt för abstrakta strävanden och den skulle alltid vara samlingspunkten för  de stora internationella konstriktningarna.

Futurismen i dadaismen

Från Futurismen behöll dadaisterna begreppet simultanitet. (kunna göra olika saker samtidigt) Vilket innebar uppläsning av olika dikter samtidigt under inverkan av skrammelmusik så kallad bruitism. Man använde sig utav olika maskiner för att skapa musik. Bruitismen var egenlige dadaismens motsats. Dadaisterna vill lugna själen och skapa en oändlig vaggvisa. Men samtidigt blev sammanslagningen av alla dessa konstnärliga yttringar det som kallades Dada.

Dadaisterna strävade efter att vara aktivister och i praktiken innebar det att de ville göra sig fria från traditionella barlaster. Sociala som konstnärliga.

Tiden var full av sociala omvälvningar, fruktan för kriget och upplevelsen av kriget. En Dadakrets bildades i Belin våren 1918 starkt präglad av den Ryska revolutionen av bl.a Tristan Tzara,  Huelsenbeck, Arp och de Tyska konstnärerna Georg Grosz. ( 1893- 1959)Rauel Hausmann John Heart field och Hannah Höch.  Gruppen utvecklade fotomontataget.

Vilka var dadaisterna?

Dadaisterna var snarare anarkister än socialister och fascister. De hyllade den ryske anarkistens Bakunins slagord , Destruktion är också en form av skapande.
Man ville chockera borgarna som man ansåg låg bakom det fruktansvärda, meningslösa kriget. Man gjorde konst av skrot, ölbackar och Marcel Duchamp gjorde konst av en pissoar. Duchamp målar mustascher på Mona Lisa och Picabo målar absurda maskiner som inte hade någon annan fiktion än att driva med teknik och effektivitet. Dadaismen var ute efter att bryta ner alla konventionella värderingar inom konsten och ersätta dem med ett från alla traditioner frigjort skapande.

Begreppet Dadaism representerar inte alls någon homogen, bildkonstnärlig stilart de konstnärer som bekände sig till den anti- aktoritära Dada-andan, vidareutvecklade på skilda sätt tekniker och idéer som hade sina rötter  före 1914. De konstnärer som tydligast exemplifierar Dada- rörelsens anda är fransmannen Marcel Duchamp och den Kuba-födde Francis Picabia.

Mer från konstagenten

Jag älskar att gå på konstutställning. En egen stund på en stol framför ett verk, så kan jag bli sittande länge… Jag har blivit så förtjust i Wassily Kandinsky tankar om upplevelsen av konst. Han anser att man ska försöka hitta själva andemeningen med konstnärens verk. Det kan ta tid men så helt plötsligt så känner man vad konstnären vill. Jag tror att Olle Baertling vill att jag ska känna rörelsen mellan de stora ytorna. Ytorna förflyttar sig som skärmar i ett bilsspel. En evig rörelse totalt ogreppbar. En rörelse som inte står stilla en sekund. Så fort ögat tror sig ha hittat en vilsam form så dyker ett streck eller en liten fyrkant upp för ögat och så får…
Hitomi Hosono är keramikern som är oerhört detaljerad i sitt arbete där hon skapar romantiska former av blommor och löv. Hon ser, rör och drar i växterna med stort engagemang för att ge skulpturerna en så verklig upplevelse som möjligt.   Besök:  www.hitomihosono.com/
  Amy Judd är artisten bakom dessa verk .Inspirationen är gamla mytologier mellan kvinnor och djur. Framför allt är dessa verk vackra och skapar ett intresse hos åskådaren.  
Denis Gonchar skapar digitala målningar. Det vi får se är fåglar i rörelse. Det är en spännande kombination med ett rörande föremål framför en linjär bakgrund. Denis är allmänt en väldigt duktig tecknare. Besök konstnär: Denis Gonchar
  Den Ryska modernismen inom konsten Hur skulle den Ryska modernismen ha utvecklats om revolutionen hade uteblivit 1917 Under en kort period före och efter den ryska revolutionen utövade Ryssland för första gången ett direkt inflytande på konsten utanför landets gränser. Futurismen och den abstrakta konsten som då blev till räknas fortfarande till modernismens första pionjärverk  Malevitj                          Kandinsky Efter 1917 så förbjöds all modern konst. Det enda som fick gälla var Rysk socialrealism   Socialistisk realism är en konstriktning baserad på en doktrin om konstens och konstnärens roll i uppbyggandet av det kommunistiska samhället, som formulerades i Sovjetunionen på 1930-talet. Den konstnärliga stil som doktrinen påbjöd kännetecknas av naturalism/realism och idealiserade skildringar av folket och kommunistpartiet. Den socialistiska realismen förklarades…
Att fånga den perfekta stormen är ett stort jagande hos Mitch Dobrowner. Han reser runt i USA och monterar upp sin kamera för att fånga styrkan hos de stormar som dundrar in över landskapen. Vill du se mer av denna fotograf besök hans hemsida nedan. Besök: http://mitchdobrowner.com/
I Benny Englunds tavlor finns en färgrikedom och ett hopp om glädje. Välstånd i form av blommor och präktiga kläder, men det är ändå en dyster och tung känsla som drar över oss när vi skådar dessa verk. Besök: http://konstagenten.se/konstnar/bennyenglund/
Konstnär Ellen Jewett skulpturer är en blandning mellan djur, växter och mänskliga konstruktioner. Hon själv kallar det för "naturhistoriska surrealistiska skulpturer". Hennes fantasi är gränslös när hon mixar färger och material för att skapa dessa mäktiga djur. Besök konstnär: http://www.ellenjewettsculpture.com
13 mars — 17 maj, 2015 *Andres Serranos verk är vackra i sin perfektion. Samtidigt är de ofta provocerande. De utmanar betraktaren med tabubelagda ämnen som sex och religion, inspirerade av renässansmåleri och religiös konst. Han skildrar hemlösa, döda och kyrkans symboler. Ett krucifix nedsänkt i en gul vätska ledde till kraftiga reaktioner. Med verkets titel ”Piss Christ” skrev Andres Serrano in sig i konsthistorien.* (Fotografiska) Besök hemsida: http://fotografiska.eu  
Om du skall till London innan 9:e mars så missa då inte Paul Klee på Tate Modern. Han är en av de stora innovatörerna i modern tid och har jämförts med bl.a. Matisse och Picasso. 16 October 2013 – 9 March 2014 Adult £16.50 (without donation £15.00) Concession £14.50 (without donation £13.10) Help Tate by including the voluntary donation to enable Gift Aid Additional booking fee of £1.75 (£2 via telephone) per transaction applies Special final night opening until 20.00 on Sunday 9 March Läs mer på Tate moderns hemsida