Dadaismen

Själva ordet betyder ingenting. På franska betyder ordet käpphäst och på Tyska är det ett utryck för barnets meningslösa joller, På Rumäska betydde det ja,ja. Konstnären Hans Arp proklamerade ” Härmed betygar jag att Tristan Tzara fann ordet den 6 februari 1916, kl 6 på eftermiddagen. Jag var närvarande med mina tolv barn, då Tzara för första gången uttalade ordet som uppfyllde oss med berättigad entusiasm, det hände på Café de la Terasse i Zürich, och jag hade en brioche i min vänstra näsborre”

Francis Picabia var verksam inom dadaism och surrealism och drev med både konstnärsrollen och olika konststilar. I Manifeste cannibale dada skrev han ”Dada är det enda som inte luktar: det är ingenting, ingenting, ingenting”. Det är betydelsefullt att man förbinder dada med barnets värld, det är en fascination för det oskolade och irrationella . Detta präglade också konstnären Paul Klee.

När kriget bröt ut 1914 sökte Picabia sig tillsammans med sin fru Emmy Hennings till Schweiz.  det var många andra konstnärer som sökt sig till Zürich. Tillsammans planerade dessa konstnärer  att göra en egen kabaré. Hugo Ball gjorde det första framträdandet. Det var en brokig underhållning som bjöd: Franska och holländska sånger, rysk musik, svart musik. Recitationer på fria ord och utställning av konst.

 

1916 gav man ut en liten skrift med namnet Cabare Volaire under Hugo Balls redaktion. Omslaget var gjort av Hans Arp. Skriften innehöll bidrag av Apollinaire, Marinetti, Picasso, Modigliani och Kandinsky.

Hans Arp hade i Paris stått i nära kontakt med Picasso och Braque som var de  två ledarna för kubismen, Tillsammans var de helt övertygad om att naturalism av alla former måste bekämpas. Arp menade att all avbildning av naturen var lögn. Dada var den enda sanningen. Dada skulle bli samlingspunkt för abstrakta strävanden och den skulle alltid vara samlingspunkten för  de stora internationella konstriktningarna.

Från Futurismen behöll dadaisterna begreppet simultanitet. ( kunna göra olika saker samtidigt) Vilket innebar uppläsning av olika dikter samtidigt under inverkan av skrammelmusik så kallad bruitism. Man använde sig utav olika maskiner för att skapa musik. Bruitismen var egenlige dadaismens motsats. Dadaisterna vill lugna själen och skapa en oändlig vaggvisa. Men samtidigt blev sammanslagningen av alla dessa konstnärliga yttringar det som kallades Dada.
Dadaisterna strävade efter att vara aktivister och i praktiken innebar det att de ville göra sig fria från traditionella barlaster. Sociala som konstnärliga.

Tiden var full av sociala omvälvningar, fruktan för kriget och upplevelsen av kriget. En Dadakrets bildades i Belin våren 1918 starkt präglad av den Ryska revolutionen av bl.a Tristan Tzara,  Huelsenbeck, Arp och de Tyska konstnärerna Georg Grosz. ( 1893- 1959)Rauel Hausmann John Heart field och Hannah Höch.  Gruppen utvecklade fotomontataget.

 

Georg Grosz  Beaty I Will cherish you.

Dadaisterna var snarare anarkister än socialister och fascister. De hyllade den ryske anarkistens Bakunins slagord , Destruktion är också en form av skapande.
Man ville chockera borgarna som man ansåg låg bakom det fruktansvärda, meningslösa kriget. Man gjorde konst av skrot, ölbackar och Marcel Duchamp gjorde konst av en pissoar. Duchamp målar mustascher på Monalisa och Picabo målar absurda maskiner som inte hade någon annan fiktion än att driva med teknik och effektivitet. Dadaismen var ute efter att bryta ner alla konventionella värderingar inom konsten och ersätta dem med ett från alla traditioner frigjort skapande.

Begreppet Dadaism representerar inte alls någon homogen, bildkonstnärlig stilart de konstnärer som bekände sig till den anti- aktoritära Dada-andan, vidareutvecklade på skilda sätt tekniker och idéer som hade sina rötter  före 1914. De konstnärer som tydligast exemplifierar Dada- rörelsens anda är fransmannen Marcel Duchamp och den kubafödde Francis Picabia.

Mer från konstagenten

Denna skapelse står utanför Las Vegas och är ett gäng stora stenbumlingar som är färgade i diverse olika färger. Att bryta naturens eget färgmönster känns alltid spännande. Ofta desto större desto bättre. För att läsa mer om denna kreation: http://www.artproductionfund.org/  
Klassiskt måleri De gamla mästarna hade för att överleva egna uppköpare från en kulturintresserad överklass eller beskyddare som beställde tavlor. Det var också ett sätt att kontrollera konstnärerna så att de målade på ett korrekt sätt. I filmen om den nederlänske målaren  JohannesVermeer (döpt 1632 död 1675)  blir detta tydligt. Familjen är mer eller mindre livegen under en så kallad beskyddare. Detta medför att Vermeers kreativitet blir något hämmad. Han får tråkiga beställningar. Beställningar som man i dag kan likna vid familjefotografier som köparen kan stoltsera med för sina vänner. I filmen om Vermeers liv och konstnärskap får vi följa konstnärens frustation över sin livegenhet och krav att i en som han tycker kultiverad fattig familj ändå måste prestera mästerverk. Jag har…
Konsthögskolans lokaler ligger på Föreningsgatan 42, mitt i Malmö, i f d Mellersta Förstadsskolan. Den vackert renoverade tegelbyggnaden med sitt tornprydda annex innehåller välutrustade verkstäder för arbete med trä, metall, gips, plast, lera, betong, foto, video och data. Det finns stora projektateljéer, bibliotek och föreläsningssal samt en egen ateljé till var och en av de sextiofem studenterna på programmet i Fri konst och ett gemensamt arbetsrum för studenterna vid Critical Studies. Sedan starten 1995, har Konsthögskolan i Malmö haft möjlighet att erbjuda en modern konstutbildning. Det innebär att skolans undervisning inte är uppdelad enligt inriktningar eller årskurser, samt att skolan har ett intensivt och levande förhållande till det internationella konstlivet med många internationella konstnärer som gästlärare. Skolan har också ett…
En konstutbildning på distans KONSTSKOLA PÅ NÄTET - KPN Ett unikt möte mellan modern teknik och traditionell konstundervisning. I den interaktiva ateljén diskuteras konstnärliga problem i vår tid - komposition, färg, form och innehåll. KPN I och KPN II Konstnärlig grundutbildning 1-2 år, en möjlighet att studera på heltid med studiemedel. Läs mer här Café på nätet Vårt café är öppet för alla elever som har gått på Falkenbergs Konstskola. Är du intresserad och vill veta mer? Kontakta skolan!
Klaus Leidorf tar bilder på höga höjder. Vardagliga ting blir helt plötsligt så annorlunda när vi ser det uppifrån. Klaus gillar att se saker "utanför boxen". Dom flesta av bilderna är tagna i södra Tyskland ur ett flygplan. Besök konstnär: http://www.leidorf.de
Kv Konstskola Göteborg Konstnärlig grundläggande utbildning i Göteborg Kontakta oss: Eva Lindblad, rektor: 031 - 10 65 84 Åsa Brown, rektorsassistent: 031 - 10 65 85 Håkan Liedberg, vaktmästare: 031 - 10 65 83 E-post: [email protected] [email protected] Post - och besöksadress: KV Konstskola Doktor Saléns gata 14 - 22 413 22 Göteborg
Steve Axford ständiga sökan efter den perfekta svampen... Oerhört vackert Besök konstnär: http://steveaxford.smugmug.com
Ibland är det lätt att glömma att det vackraste kommer från naturen. Tyska nyhetstidningen De Volkskrant anlitade företaget Lernert & Sander för en kommande dokumentär om just mat. Resultet blev ju otroligt bra, inte sant. Ingen dum inspirationskälla för jordens alla kockar. Konstnär /Designstudio:http://lernertandsander.com
Här är en kille som kan sin sak.
Christina och Gunilla ställer ut tillsammans på Galleri Kvadraten i Kristinehamn. Marieberg. Vid Kristinehamns konstmuseum Doktors Enwalls väg 13C 681 37 Kristinehamn Vernissage den 28/1 kl 12.00. invigningstal 12.30.  Öppettider lördag söndag 12.00 till 16.00 tisdag till fredag 13.00 till 16.00 Utställningen pågår mellan 28/1 till 12/2 2017 Fri entré