Dadaismen

Själva ordet betyder ingenting. På franska betyder ordet käpphäst och på Tyska är det ett utryck för barnets meningslösa joller, På Rumäska betydde det ja,ja. Konstnären Hans Arp proklamerade ” Härmed betygar jag att Tristan Tzara fann ordet den 6 februari 1916, kl 6 på eftermiddagen. Jag var närvarande med mina tolv barn, då Tzara för första gången uttalade ordet som uppfyllde oss med berättigad entusiasm, det hände på Café de la Terasse i Zürich, och jag hade en brioche i min vänstra näsborre”

Francis Picabia var verksam inom dadaism och surrealism och drev med både konstnärsrollen och olika konststilar. I Manifeste cannibale dada skrev han ”Dada är det enda som inte luktar: det är ingenting, ingenting, ingenting”. Det är betydelsefullt att man förbinder dada med barnets värld, det är en fascination för det oskolade och irrationella . Detta präglade också konstnären Paul Klee.

När kriget bröt ut 1914 sökte Picabia sig tillsammans med sin fru Emmy Hennings till Schweiz.  det var många andra konstnärer som sökt sig till Zürich. Tillsammans planerade dessa konstnärer  att göra en egen kabaré. Hugo Ball gjorde det första framträdandet. Det var en brokig underhållning som bjöd: Franska och holländska sånger, rysk musik, svart musik. Recitationer på fria ord och utställning av konst.

 

1916 gav man ut en liten skrift med namnet Cabare Volaire under Hugo Balls redaktion. Omslaget var gjort av Hans Arp. Skriften innehöll bidrag av Apollinaire, Marinetti, Picasso, Modigliani och Kandinsky.

Hans Arp hade i Paris stått i nära kontakt med Picasso och Braque som var de  två ledarna för kubismen, Tillsammans var de helt övertygad om att naturalism av alla former måste bekämpas. Arp menade att all avbildning av naturen var lögn. Dada var den enda sanningen. Dada skulle bli samlingspunkt för abstrakta strävanden och den skulle alltid vara samlingspunkten för  de stora internationella konstriktningarna.

Från Futurismen behöll dadaisterna begreppet simultanitet. ( kunna göra olika saker samtidigt) Vilket innebar uppläsning av olika dikter samtidigt under inverkan av skrammelmusik så kallad bruitism. Man använde sig utav olika maskiner för att skapa musik. Bruitismen var egenlige dadaismens motsats. Dadaisterna vill lugna själen och skapa en oändlig vaggvisa. Men samtidigt blev sammanslagningen av alla dessa konstnärliga yttringar det som kallades Dada.
Dadaisterna strävade efter att vara aktivister och i praktiken innebar det att de ville göra sig fria från traditionella barlaster. Sociala som konstnärliga.

Tiden var full av sociala omvälvningar, fruktan för kriget och upplevelsen av kriget. En Dadakrets bildades i Belin våren 1918 starkt präglad av den Ryska revolutionen av bl.a Tristan Tzara,  Huelsenbeck, Arp och de Tyska konstnärerna Georg Grosz. ( 1893- 1959)Rauel Hausmann John Heart field och Hannah Höch.  Gruppen utvecklade fotomontataget.

 

Georg Grosz  Beaty I Will cherish you.

Dadaisterna var snarare anarkister än socialister och fascister. De hyllade den ryske anarkistens Bakunins slagord , Destruktion är också en form av skapande.
Man ville chockera borgarna som man ansåg låg bakom det fruktansvärda, meningslösa kriget. Man gjorde konst av skrot, ölbackar och Marcel Duchamp gjorde konst av en pissoar. Duchamp målar mustascher på Monalisa och Picabo målar absurda maskiner som inte hade någon annan fiktion än att driva med teknik och effektivitet. Dadaismen var ute efter att bryta ner alla konventionella värderingar inom konsten och ersätta dem med ett från alla traditioner frigjort skapande.

Begreppet Dadaism representerar inte alls någon homogen, bildkonstnärlig stilart de konstnärer som bekände sig till den anti- aktoritära Dada-andan, vidareutvecklade på skilda sätt tekniker och idéer som hade sina rötter  före 1914. De konstnärer som tydligast exemplifierar Dada- rörelsens anda är fransmannen Marcel Duchamp och den kubafödde Francis Picabia.

Mer från konstagenten

Konstnär Ellen Jewett skulpturer är en blandning mellan djur, växter och mänskliga konstruktioner. Hon själv kallar det för "naturhistoriska surrealistiska skulpturer". Hennes fantasi är gränslös när hon mixar färger och material för att skapa dessa mäktiga djur. Besök konstnär: http://www.ellenjewettsculpture.com
Igen så är naturen den stora inspirationskällan. Besök konstnär: http://www.craftinamerica.org/artists/kay-sekimachi/
Torbjörn Limè Konstnärlig ledare / Utbildningsledare Tel: 0498 65 50 50 (växel) Tel: 0498 65 50 57 (expedition) [email protected] Välkommen till Gotlands Konstskola http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Estetiska-skolor/Gotlands-Konstskola/ Merkuriusgatan 2 621 41 VisbyTelefon: 0498-65 50 50 [email protected]  
Att gå en konstrunda i vackert höstväder är en lisa för själen. Jag börjar med att skynda till Kristinehamnsk konstförening som har vernissage för konstnärerna och syskonparet Jessika Stoart- Beck och Kaj Stuart- Beck. Jessika målar stadsmiljöer i akvarell och Kaj skulterar figurer i keramik. Båda kommer från Arvika Det är mycket folk. Sally skyndar sig att fylla på cider och ställa fram nötter. Ett måste vid en vernissage. Peter Westerdahl tittar på klockan och undrar om det är dags för invigningstalet. Peter ställer sig sedvanligt på en stol och berättar att konstnärera är från Arvika de är syskon och har en gedigen erfarenhet. Konsten är lätt att ta till sig den för tankar till det enkla och lekfulla. Invigningen är…
Lars Vilks är självlärd som konstnär men akademiskt utbildad som konstteoretiker men mest känd för sin installation Nimis (som betyder "för mycket" på latin). Nimis är uppbygd på stranden i Kullabers reservat. Byggnaden är en hämnd mot havet ester där det sägs att Lars Vilks höll på att drunkna. Lars Vilks har också gjort sig känd för att ha ritat Profeten Muhamed som rondellhund.  
  Skulpturen på skådespelare Margaretha Krook (1925-2001) placerad utanför Dramaten gör oss delaktiga. Konstnären är Marie -Louise Ekman. Ekman gör oss delaktiga i hennes verk genom att ha tillverkat slupturen så att ytan är ständigt varm. När man känner på den så upplever man värmen från en människa. Temperaturen är ständigt på 37 grader. Hur påverkar det oss. Vad får vi för upplevelse av statyn? En del tycker att det är monumentalliknande andrar tycker att det känns mysigt en kul grej som gör stt vi får en annan närhet till statyn. Lite Kitschbetonat. (Kitsch betyder sidospår och ett överdrivet användande av ett regelrätt formspråk) . Ja det kan väl vara både och. För   ett antal år seda hade detta förmodligen…
Artem Solop är en Ukrainsk artist som dagdrömmer om robotar. Kan man som Artem göra så bra skisser så är man en talang inom den digitala världen. Fantasi är bra att ha när det ska ritas robotar. Följ Artem https://www.behance.net/artemsolop      
Känslan av att falla fritt är något som Fabio Giampietro inriktat sig mot. Det är mäktiga tavlor som alla gestaltas ifrån en svindlande höjd. Besök konstnär: http://fabiogiampietro.com/  
Detta otroliga bord byggt av Michael Beitz är helt i trä och må jag säga helt fantastiskt. Kanske fruktansvärt opraktiskt i hemmet men i en konsthall passar den perfekt. Ta gärna en titt på Michaels hemsida där finns många fler spännande bord och mer därtill. Besök konstnär: http://www.michaelbeitz.com/home.html
Europa efter kriget  (bild Francis Bacon) Konsten i dag från abstrakt expressionism till Superrealism Text EdwardLucie-Smith. (1776) Översättare RagnarVon Holten. (1977. Nordstedt och sönert förlag). Jag har hittade en bok som är lättläst och med många stora bilder på verk gjorda av efterkrigstidens samtidskonstnärer. Under kriget flyr många konstnärer till USA däribland så är det merparten av Surrealisterna. kvar en del tappra som nu fick ett oerhört gehör bland konstkritiker. " Nazismens och faschismens hat mot det nya måleriet gav modernismen prestige nu när diktaturländerna var besegrade. (...) De äldre modernistiska målarna, sådana som Picasso, Braque och Matisse fann sig höjda till de gamla mästarnas dignitet, vilket inte var för tidigt." Trots att många konstnärer vänder tillbaka till Euoropa så är  euoropa en…