Dadaismen

Dadaismen var en konstnärlig och litterär rörelse som uppstod under första världskriget och fortsatte fram till början av 1920-talet.

På ett övergripande plan handlade dadaismen om att ifrågasätta och avvisa konventioner och traditionella värderingar inom konst och samhälle. Rörelsen var också en reaktion på det hemska kriget och dess förödande effekter på människor och samhälle.

Dadaisterna skapade konstverk och litteratur som var ironiska, absurd och provokativa. De använde sig av collage, ready-mades (föremål som inte ursprungligen var tänkta som konstverk, men som konstnärerna valde att presentera som sådana), och andra experimentella tekniker för att skapa verk som bröt med konventionella normer.

Dadaisterna var också intresserade av att utmana språkets gränser och använde ofta nonsens, ordlekar och skrattretande metaforer i sina verk.

Sammanfattningsvis handlade dadaismen om att avvisa och ifrågasätta det etablerade, att skapa verk som bröt med konventionella normer och att utmana språkets och konstens gränser.

Vad betyder själva ordet dadaism?

Själva ordet betyder ingenting. På franska betyder ordet käpphäst och på Tyska är det ett utryck för barnets meningslösa joller, På Rumänska betydde det ja, ja. Konstnären Hans Arp proklamerade ” Härmed betygar jag att Tristan Tzara fann ordet den 6 februari 1916, kl 6 på eftermiddagen. Jag var närvarande med mina tolv barn, då Tzara för första gången uttalade ordet som uppfyllde oss med berättigad entusiasm, det hände på Café de la Terasse i Zürich, och jag hade en brioche i min vänstra näsborre”

Francis Picabia

Francis Picabia var verksam inom dadaism och surrealism och drev med både konstnärsrollen och olika konststilar. I Manifeste cannibale dada skrev han ”Dada är det enda som inte luktar: det är ingenting, ingenting, ingenting”. Det är betydelsefullt att man förbinder dada med barnets värld, det är en fascination för det oskolade och irrationella . Detta präglade också konstnären Paul Klee.

När kriget bröt ut 1914 sökte Picabia sig tillsammans med sin fru Emmy Hennings till Schweiz.  det var många andra konstnärer som sökt sig till Zürich. Tillsammans planerade dessa konstnärer  att göra en egen kabaré. Hugo Ball gjorde det första framträdandet. Det var en brokig underhållning som bjöd: Franska och holländska sånger, rysk musik, svart musik. Recitationer på fria ord och utställning av konst.

Hans Arp

1916 gav man ut en liten skrift med namnet Cabare Volaire under Hugo Balls redaktion. Omslaget var gjort av Hans Arp. Skriften innehöll bidrag av Apollinaire, Marinetti, Picasso, Modigliani och Kandinsky.

Hans Arp hade i Paris stått i nära kontakt med Picasso och Braque som var de  två ledarna för kubismen, Tillsammans var de helt övertygad om att naturalism av alla former måste bekämpas. Arp menade att all avbildning av naturen var lögn. Dada var den enda sanningen. Dada skulle bli samlingspunkt för abstrakta strävanden och den skulle alltid vara samlingspunkten för  de stora internationella konstriktningarna.

Futurismen i dadaismen

Från Futurismen behöll dadaisterna begreppet simultanitet. (kunna göra olika saker samtidigt) Vilket innebar uppläsning av olika dikter samtidigt under inverkan av skrammelmusik så kallad bruitism. Man använde sig utav olika maskiner för att skapa musik. Bruitismen var egenlige dadaismens motsats. Dadaisterna vill lugna själen och skapa en oändlig vaggvisa. Men samtidigt blev sammanslagningen av alla dessa konstnärliga yttringar det som kallades Dada.

Dadaisterna strävade efter att vara aktivister och i praktiken innebar det att de ville göra sig fria från traditionella barlaster. Sociala som konstnärliga.

Tiden var full av sociala omvälvningar, fruktan för kriget och upplevelsen av kriget. En Dadakrets bildades i Belin våren 1918 starkt präglad av den Ryska revolutionen av bl.a Tristan Tzara,  Huelsenbeck, Arp och de Tyska konstnärerna Georg Grosz. ( 1893- 1959)Rauel Hausmann John Heart field och Hannah Höch.  Gruppen utvecklade fotomontataget.

Vilka var dadaisterna?

Dadaisterna var snarare anarkister än socialister och fascister. De hyllade den ryske anarkistens Bakunins slagord , Destruktion är också en form av skapande.
Man ville chockera borgarna som man ansåg låg bakom det fruktansvärda, meningslösa kriget. Man gjorde konst av skrot, ölbackar och Marcel Duchamp gjorde konst av en pissoar. Duchamp målar mustascher på Mona Lisa och Picabo målar absurda maskiner som inte hade någon annan fiktion än att driva med teknik och effektivitet. Dadaismen var ute efter att bryta ner alla konventionella värderingar inom konsten och ersätta dem med ett från alla traditioner frigjort skapande.

Begreppet Dadaism representerar inte alls någon homogen, bildkonstnärlig stilart de konstnärer som bekände sig till den anti- aktoritära Dada-andan, vidareutvecklade på skilda sätt tekniker och idéer som hade sina rötter  före 1914. De konstnärer som tydligast exemplifierar Dada- rörelsens anda är fransmannen Marcel Duchamp och den Kuba-födde Francis Picabia.

Mer från konstagenten

Det tar över och sprids med glädje i rummet. Charles Petillon i verket invasioner använder han sig av ballonger som är en spännande form i sammanhanget. Du kan se och läsa mer om detta på Charles instagram eller hemsida. Besök: http://www.charlespetillon.com/
Ett par vackra bilder över Hong Kong. Andy Yeung. Besök: http://www.andyyeungphotography.com/
Konsten inom kultur och idéhistoria Maud Sandström (konstpedagog och bildlärare) Under medeltiden så målade konstnärerna enbart religiösa motiv. Eftersom Medeltiden var den tid då kristendomen utvecklades och spreds så kom det att påverka måleriet. Perspektivet hade inte upptäckts så man målade med ett enklare och plattare formspråk. Verken signerades sällan eftersom konsten var något som liknades vid uppenbarelser från Gud Man målade mycket muralmåleri och mycket arbete skapades också i mosaik. Kristendomen hade sina rötter i romarriket. Därför blev det naturligt att också den antika konsten kom att påverka medeltidens bildval Mellan medeltiden och renässansen kan nämnas en övergångskonstnär som Hieronymus Bosch. Han målade ondskan och helvetet. Han till och med anses kunna vara den första surrealisten. Den klassiska konsten…
Att gå en konstrunda i vackert höstväder är en lisa för själen. Jag börjar med att skynda till Kristinehamnsk konstförening som har vernissage för konstnärerna och syskonparet Jessika Stoart- Beck och Kaj Stuart- Beck. Jessika målar stadsmiljöer i akvarell och Kaj skulterar figurer i keramik. Båda kommer från Arvika Det är mycket folk. Sally skyndar sig att fylla på cider och ställa fram nötter. Ett måste vid en vernissage. Peter Westerdahl tittar på klockan och undrar om det är dags för invigningstalet. Peter ställer sig sedvanligt på en stol och berättar att konstnärera är från Arvika de är syskon och har en gedigen erfarenhet. Konsten är lätt att ta till sig den för tankar till det enkla och lekfulla. Invigningen är…
Jag älskar att gå på konstutställning. En egen stund på en stol framför ett verk, så kan jag bli sittande länge… Jag har blivit så förtjust i Wassily Kandinsky tankar om upplevelsen av konst. Han anser att man ska försöka hitta själva andemeningen med konstnärens verk. Det kan ta tid men så helt plötsligt så känner man vad konstnären vill. Jag tror att Olle Baertling vill att jag ska känna rörelsen mellan de stora ytorna. Ytorna förflyttar sig som skärmar i ett bilsspel. En evig rörelse totalt ogreppbar. En rörelse som inte står stilla en sekund. Så fort ögat tror sig ha hittat en vilsam form så dyker ett streck eller en liten fyrkant upp för ögat och så får…
Examensuppgift Karlstads universitet 7.5 poäng Maud Sandström 510519 6223 Konst och design ll fristående kurs Vårterminen 2012 Examinator: Bengt Svahn Handledare: Barbro Rothelius  Skuggans betydelse inom västerländsk konst A Short History of the Shadow av Viktor I Stoichita   Sammanfattning Jag har läst A Short History of the Shadow av Viktor I Stoichita. Den handlar om skuggans betydelse i konsten. Skuggan och ljuset har en central roll inom den västerländska kulturen. Jag har försökt att belysa några av dessa skuggor genom exempel tagna ur boken och från mina egna arbeten i kursen Konst och design II, 30 hp vid Karlstad universitet. Jag har också läst boken Methods &Teories of Art Histiory  av Anne D´Alleva. Jag har skrivit denna uppsats för att studera och få veta…
Underground musik Av Pontus Fjällman Es3a Temat jag valde visade sig vara ett väldigt brett sådant, så jag kom att redovisa det genom en ganska lång (men väldigt förkortad) historia genomgång. Själva definitionen på underground kan vara väldigt svår och olika från person till person. Men jag tror Frank Zappa beskrev det bäst när han sa:”Mainstream comes to you, but you have to go to the underground”. Alltså kan man kalla det motsatsen till populär musik. Men problemet är då att termen underground är hur bred som helst, så jag begränsar mig själv till rock och det som är mest relevant inom det. 60-tal Den enda riktiga startpunkten för detta tema är The Velvet Underground som var aktiva mellan 1966-1971.…
Surrealistiskt, skevt, spännande och detaljrikt. En överdriven världsbild är alltid kul! Besök konstnär: http://www.loladupre.com
Vad är det egentligen som sätter priset på konst, ett konstverk eller en installation. Som så mycket annat så är det efterfrågan som styr grunden i prissättningen men i just konstvärden så är rekommendationer från renomerade konstvetare avvägande för en prissättning. Det är inte bara konstnärens namn som generellt sätter priset på konstnärens alla verk utan de kan variera kraftig sinsemellan. För mig handlar priset på ett konstverk om vad jag känner när jag betraktar det. Hur mycket tid är nedlagd för att få fram det jag ser. Jag vill inte känna mig lurad eller köpa något som känns ihopslängt eller förhastat. Konstverk som är skapade av kända, avlidna, stora konstnärer har givetvis ett större värde eftersom denne inte kan…
Sex Pistols Världens mest kända punkband genom tiderna. I början 70-talet bestämde sig kompisarna Paul Cook och Steve Jones för att bilda ett band och tillsammans med klasskamraten Warwick Naghtingale bildade de banden "The Strand" Killarna var fattiga och arbetslösa och de hade inga pengar till instrument och annan utrustning. detta medförde att de stal allt som de behövde. Jones brukade spendera helgerna på "Let it Rock"  en affär på Kings Roud som ägdes av Malcom Mc Laren och Vivienne Westwood.  bandet fick trendiga kläder och de fick även hjälp att hittade en replokal.  En av Jones festkompisar, Glen Matlock anslöt sig till bandet. Glen spelade bas, nu var det bara en vokalist som bandet behövde. Let it Rocks stamgäster fick…