Dadaismen

Själva ordet betyder ingenting. På franska betyder ordet käpphäst och på Tyska är det ett utryck för barnets meningslösa joller, På Rumäska betydde det ja,ja. Konstnären Hans Arp proklamerade ” Härmed betygar jag att Tristan Tzara fann ordet den 6 februari 1916, kl 6 på eftermiddagen. Jag var närvarande med mina tolv barn, då Tzara för första gången uttalade ordet som uppfyllde oss med berättigad entusiasm, det hände på Café de la Terasse i Zürich, och jag hade en brioche i min vänstra näsborre”

Francis Picabia var verksam inom dadaism och surrealism och drev med både konstnärsrollen och olika konststilar. I Manifeste cannibale dada skrev han ”Dada är det enda som inte luktar: det är ingenting, ingenting, ingenting”. Det är betydelsefullt att man förbinder dada med barnets värld, det är en fascination för det oskolade och irrationella . Detta präglade också konstnären Paul Klee.

När kriget bröt ut 1914 sökte Picabia sig tillsammans med sin fru Emmy Hennings till Schweiz.  det var många andra konstnärer som sökt sig till Zürich. Tillsammans planerade dessa konstnärer  att göra en egen kabaré. Hugo Ball gjorde det första framträdandet. Det var en brokig underhållning som bjöd: Franska och holländska sånger, rysk musik, svart musik. Recitationer på fria ord och utställning av konst.

 

1916 gav man ut en liten skrift med namnet Cabare Volaire under Hugo Balls redaktion. Omslaget var gjort av Hans Arp. Skriften innehöll bidrag av Apollinaire, Marinetti, Picasso, Modigliani och Kandinsky.

Hans Arp hade i Paris stått i nära kontakt med Picasso och Braque som var de  två ledarna för kubismen, Tillsammans var de helt övertygad om att naturalism av alla former måste bekämpas. Arp menade att all avbildning av naturen var lögn. Dada var den enda sanningen. Dada skulle bli samlingspunkt för abstrakta strävanden och den skulle alltid vara samlingspunkten för  de stora internationella konstriktningarna.

Från Futurismen behöll dadaisterna begreppet simultanitet. ( kunna göra olika saker samtidigt) Vilket innebar uppläsning av olika dikter samtidigt under inverkan av skrammelmusik så kallad bruitism. Man använde sig utav olika maskiner för att skapa musik. Bruitismen var egenlige dadaismens motsats. Dadaisterna vill lugna själen och skapa en oändlig vaggvisa. Men samtidigt blev sammanslagningen av alla dessa konstnärliga yttringar det som kallades Dada.
Dadaisterna strävade efter att vara aktivister och i praktiken innebar det att de ville göra sig fria från traditionella barlaster. Sociala som konstnärliga.

Tiden var full av sociala omvälvningar, fruktan för kriget och upplevelsen av kriget. En Dadakrets bildades i Belin våren 1918 starkt präglad av den Ryska revolutionen av bl.a Tristan Tzara,  Huelsenbeck, Arp och de Tyska konstnärerna Georg Grosz. ( 1893- 1959)Rauel Hausmann John Heart field och Hannah Höch.  Gruppen utvecklade fotomontataget.

 

Georg Grosz  Beaty I Will cherish you.

Dadaisterna var snarare anarkister än socialister och fascister. De hyllade den ryske anarkistens Bakunins slagord , Destruktion är också en form av skapande.
Man ville chockera borgarna som man ansåg låg bakom det fruktansvärda, meningslösa kriget. Man gjorde konst av skrot, ölbackar och Marcel Duchamp gjorde konst av en pissoar. Duchamp målar mustascher på Monalisa och Picabo målar absurda maskiner som inte hade någon annan fiktion än att driva med teknik och effektivitet. Dadaismen var ute efter att bryta ner alla konventionella värderingar inom konsten och ersätta dem med ett från alla traditioner frigjort skapande.

Begreppet Dadaism representerar inte alls någon homogen, bildkonstnärlig stilart de konstnärer som bekände sig till den anti- aktoritära Dada-andan, vidareutvecklade på skilda sätt tekniker och idéer som hade sina rötter  före 1914. De konstnärer som tydligast exemplifierar Dada- rörelsens anda är fransmannen Marcel Duchamp och den kubafödde Francis Picabia.

Mer från konstagenten

Bild. Maud Sandström Visst behöver affärslivet konst! Äntligen en bok som tar upp betydelsen av konst på ett rakt och lättfattligt sätt. Konst har alltid funnits i det offentliga rummet. konsten har varit till för att smycka och dekorera. det har varit monument och minnesmärken likaväl som ett konstverk att fundera över och njuta utav. Den har provocerat och utmanat. Men konstnärer och konsten lever ändå i ett undanskymt osynligt rum. Förr var konsten till för herrefolken och kyrkan. I dag ska det vara själva konceptet, vår så kallade samtidskonst som ska gestaltas. Problemet är att det är så få människor som förstår vad konsten står för, konsten faller inte i god jord. Konstskolorna står för att konsten ska vara fri…
  Amy Judd är artisten bakom dessa verk .Inspirationen är gamla mytologier mellan kvinnor och djur. Framför allt är dessa verk vackra och skapar ett intresse hos åskådaren.  
Tavlor där inspirationen helt klart är väntan. Det finns många berättelser som gömmer sig i dessa verk som har fångat konstnären Brett Amory. Vi känner alla igen oss i någon av dessa verk. Det kan minst lika gärna vara en känsla av ensamhet som trygghet eller glädje och ro. Hur som helst, VI GILLAR DET! Besök konstnär: http://brettamory.com/
Underbar video som går helt i retrostil. DJ Opiuo har denna video till sitt nya album Meraki. Videon är skapad av Jonathan Chong från Dropbear. Besök: http://opiuo.com Besök:http://www.dropbeardigital.com   https://vimeo.com/128947850
Det är ett härligt samspel mellan denna pojke och hans fågel. Besök konstnär: http://bloomphotography.com
Julie Heffernan målar stort, ångest och sanning. Naturkatastrofer visas i Julies målningar. Hur gör man för att inte världen ska falla sönder?   Besök: http://www.julieheffernan.net/
1917 kom Marcel Duchamp  med den första ready made skulpturen. Konceptkonst Den Konceptuella konsten slår ut den klassiska. Konsten blir provocerande och politisk. Konstnärerna är i allmänhet vänsterradikala och fördömmer borgligheten. All konst som kan härledas till borglighet och högreståndskultur är helt ute. Konsten ska provocera.  Konsnären själv får tycka som han/hon vill. Det behöver inte vara några djupa tankar bakom verken. Vad som förvånar mig är att i kommunistländerna var all typ av modernism inte tillåten. de konstnärer som målade modernistiskt fick gå under jorden. Ryssarna använde konsten i proppagandasyfte och den socialrelistiska konsten var det enda tänkbara. Men naturligtvis fanns den moderna konsten även där. det var många stora modernister som kom från ryssland. Kassemir Malevitj Kandinski Men deras…
Utställning nr 203. Konstnärerna Radmila Knezevic bosatt i Örebro ställer ut. Skulpturer: Väktare Objekt Om skogen och om minnen. Jörgen P Karlsson bosatt i Karlstad Stafflikonst. Med motiv ifrån dåtid och nutid. Från yta till djup. Hans ambition är att gestalta den underliggande information som finns i vår tids informationsflöde 1/2-16/2 Galleri Kvadraten, Marieberg, Kristinehamn http://www.kristinehamnskonstforening.se/ Det är underbart att se att det finns konstföreningar som fortfarande kämpar för att visa konst. Kristinehamns konstförening startades 1948 och blev snabb en av landets största förening med närmare 2000 medlemmar. I dag  600 medlemmar, vilket vi tycker är bra med tanke på tiderna och med sina fyra utställningar per år med konstnärer från hela landet är konstutställningarna fortfarande välbesökta.
Opponenterna var en grupp fria konstnärer om 85st, bland annat så var Carl Larsson och Axel von Heidenstam medlemmar. Gruppen bildades 1860 under ledning av Ernst Josephson och var en protest mot akademiernas monopol. Den 27 mars 1885 framförde medlemmarna skriftligen ett krav till Konstakademien om en modernisering och reformering av konstutbildningen, utställningsverksamheten och konstnärsstödet. Samtidigt bildade en grupp fransmän impressionismen som stod för att man skulle måla det man kände. Själva intrycket blev viktigt och man gick ut från ateljèerna och målade det man såg. Penseldragen var vilda och hastigt dit-målade. Protesterna från folket var enorma och konstnärerna hade svårt att få sina tavlor antagna till konst-salongerna eftersom den klassiska sköna konsten hade ett starkt fäste.
Nutida konst  Ett fördjupningsarbete inom konst och kultur under 1900-talet Utfört av elever på estetprogrammet bild, dans, drama och musik Brogårdsgymnasiet i Kristinehamn Läsåret 2010-2011 Innehållsförteckning  Förord. 5 Mellankrigstiden. 6 Hitlers syn på samtidskonsten. 6 Elgitarren. 7 Postmodernismen – popkonsten. 7 Radiohead. 9 Vilka är Radiohead?. 9 Musikstilen. 9 Historia – Bakgrund – Karriär. 10 Tidiga succén. 10 Turnéliv och framsteg. 10 Albumreleaser och förändringar i musiken. 11 Allmän definition av Radiohead. 11 Elektromagnetismen och Radiohead. 11 His Infernal Majesty. 12 Översättning. 13 Bandets startpunkt: 13 Manga. 15 Hayao Miyazaki – Min Granne Totoro. 17 Gatukonst. 20 Uppsats om kosmetika i 1900-talets Västvärlden. 22 Vampyrer. 27 Tim Burton. 29 Hår, en konstgenre? Men helt klart. 31 David Blaine. 38 Tredje…