Pedagogiskt pussel

På Brogårdsgymnasiet Tekniklinje, innovation och design i Kristinehamn har eleverna fått i uppdrag att tillverka ett pedagogiskt pussel.

Efter att ha varit på studiebesök på förskolan Uranus så märkte vi att det är dåligt med pedagogiska leksaker.Uppgiften blev att ”gör nya leksaker! Eleverna tog sig ann uppgiften med hull och hår. En del blev rena dataspel men en del går också att tillveka på riktigt i lämpligt material. En del elever tillverkade ett pussl med djupdimention.. Det blev en klurig utmaning som från början verkade lätt men som visade sig vara lite knepigare än man trott.

Ett pussel idag delar upp en bild i flera små ytor, vilket gör att man inte får någon koll på vad ett perspektiv eller en djupdimention är för något. Att  definiera ett djup är inte lätt. Jag har som lärare märkt att även elever på gymnasienivå har svårt med detta. Jag  funderade på varför det inte finns pussel som definierar en bild som kan läggas så att man förstår att verkligeheten har rymd.

Eleverna fick börja med en bottenplatta som skulle föreställa atmosvär eller himlen genom att den målades blå. därefter skulle det fästas nya plattor på varandra för att skapa en förståelse över vad som är framför eller bakom en anna yta.

Materialet är spånskivor som målas med vattenlöslig färg, typ akryl.

Här får gruppen lite dispans för en bakomliggande kulle som är ditmålad.

Huset sätts på plats framför gräsmattan. Det finns flera hål på brädan så att det ska gå att göra fel.

Så fäster man dörren på huset. I detta fall fick vi diskutera om dörren skulle målas på huset eller om den skulle sticka ut. Eleverna valde att låta den sticka ut eftersom dom vill ha en känsla av förstukvist.

Så vart det lite knivigt igen. Det skulle finnas en pool på gården. Skulle den sänkas ner eller skulle den ligga på gräsmattan. Eleverna valde att  lägga den på. De ritade den i perspektiv och fäste den en bit upp på brädan för att förstärka perspektivet.

Framför poolen sattes ett träd. Eftersom trädet är större än hustet så måste det placeras längre upp på brädan. Det är ett mellanrum mellan poolen och trädet som förstärks genom att trädet placeras framför poolen.

Framför huset står en bil. Bilen ska också kunna placeras framför poolen eller där poolen är, men då blir den för stor  gentemot den lilla stugan. Så där måste barnet som lägger pusslet tänka till.

Längre bort så kan man se en kyrka. Kyrkan är långt bort och är därför mindre än bilen och huset. Fast alla vet att kyrkan är jättestor så blir den liten för att den är långt bort. Den måste också placeras högt upp på brädan.

På himlen finns solen.

Framför solen finns ett moln. Ett moln kan aldrig vara på samma nivå som solen eftersom solen är så långt bort.

Bitarna kan läggas fel. Detta för att man ska kunna prata och reflektra över perspektivets mysterier.

Det går ju ha lite roligt runt detta pussel också.

Lite historik.

Illustration föreställande ett centralsperspektiv.

Centralperspektiv eller enpunktsperspektiv är en teknik inom konsten för att antyda avstånd i målningar och teckningar. Uppfanns och utvecklades av Filippo Brunelleschi i 1400-talets Italien.

Det är också vilktigt att förstå att ett måleri behöver inte vara uppbyggt på detta sätt. Efter att det här var den enda rätta sättet att måla tavlor på ( tiden kallas renäsansen) så tröttnade konstnärerna på att vara så korekta. Tiden efter renässansen kallar man den moderna tiden. då skulle allt vara lika viktigt och inget skulle behöva stå längs bak . Man målade plana ytor som man delade upp som om man skulpterade med ytorna. Man skojade med gamla tavlor och gjorde narr av det gamla  sättet att måla på.

Joan Miró

Men man har också målat lite hur som helst
I den abstrakt konsten så målar man bland annat det okulta, alltså vad vi inte kan se, utan det som vi känner och upplever.

Wassily Kandinsky var den första som målade abstrakt konst. Han målade energins krafter så kallad elektromagnetism.

Kons kan se ut som helst egentligen. Man kan göra allting till konst.

Oftas så finns det ända ett rum med djup.

Det är ändå viktigt att man målar utifrån sina känslor. Att förstå att det finns något som är framför och bakom kan också göra tt vi förstår att det finns en historia.

Måla ett eget pussel. Överför det på olika ytor så förstår ni säkert. det kan vara lämpligt att börja i färgat papper.

 

Kommentarer inaktiverade.