Modernismen

Kort historia om modernismen

Modernismen skapades av en ny generation konstnärer. De ville skapa ett måleri som stämde mer överens med den moderna människans världsbild. De vände sig mot realismen och naturalismen men ville också göra uppror mot de traditionella skönhetsidealen. Måleriet baserades på impressionisternas teknik där de rena klara färgerna och penseldragen var det viktigaste. Det man målade var känslor inom den egna människans förhållande med sin tid.

modernismen

Man kan säga att modernismen började i Västeuropa under det sena 1800-tal och det tidiga 1900-talet.

Detta var en omtumlande tid i Europa, under vilken industrier och städer växte så det bara knakade, och det fruktansvärda första världskriget pågick och avslutades. I samband med att teknologin utvecklades så utvecklades även människans förståelse för sin omgivning, vilket ledde till att modernismen växte fram. Modernismens syfte var att ifrågasätta de redan existerande idéerna och plocka isär de strukturer som länge existerat i samhället. Länge hade tankarna från upplysningen regerat, men med modernismens framväxt så började dessa att brytas ned och alltmer ses som föråldrade idéer.

Modernismen påbörjades innan första världskriget, men tog stark rot i kulturen först efteråt. Modernismen skulle under denna tid komma att ta över stora tänkare inom de flesta områden, där det uttrycktes främst genom konst och litteratur, men med idéer som kunde rotas i filosofiska grunder.



Filosofi

Modernismen är i grunden en filosofisk rörelse, och är i allra högsta grad en progressiv sådan. Mänsklighetens kulturer bygger till stor del på gamla vanor och traditioner, och modernismens roll var att bryta trenden, att skapa något nytt, något modernt. Den amerikanska poeten Ezra Pound anses ha varit högst delaktig i att definiera modernismen och gjorde det med sitt välkända slagord ”make it new”, ”gör det nytt”. Detta definierar mycket av vad modernismen handlar om. Modernismen vill omfamna förändring, vill ta bort de aspekter av samhället som håller tillbaka social utveckling, vare sig det handlar om konst eller handel.

En stor aspekt av filosofin bakom modernismen är också en sorts självmedvetenhet. Modernismen inspirerades mycket av bland annat Sigmund Freud och andra psykologer, vilket drev modernismen till att inte vara en utgångspunkt bara för konst, utan även psykologi. Självmedvetenheten var väldigt viktig och genomsyrade hela modernismen, men även progressiviteten hade en väldigt viktig roll, där de två ständigt gick hand i hand i en parallell utveckling. Detta ledde inte bara till att man ifrågasatte existerande strukturer inom konst, det gjorde också att allt fler drevs till att ifrågasätta olika traditioner, med målet att byta ut allt det gammalt som inte längre fungerade.

Detta ledde allt mer till att det inte bara var konsten som skulle ifrågasättas, utan mer eller mindre varenda aspekt av vår omgivning. Allt skulle ifrågasättas och förändras och ständigt färdas framåt, ständigt bli någonting nytt.

Konst och litteratur

Modernismen uttrycktes främst genom konsten och litteraturen. Under modernismens födelse så var realism och nationalromantik viktigt. Men båda dessa idéer ifrågasattes och förändrades, inte längre skulle man behöva söka efter att skapa ett hyperrealistiskt konstverk, istället skulle man visa de delar som gick in i skapandet av verket. Till skillnad från tidigare konstformer behöver du i modernismens värld inte längre dölja linjerna i målningen, istället väntades du stolt visa upp dem.

Ur modernismen föddes också parodi, satir och återskapelse av existerande verk, då dessa uppenbarligen ifrågasatte värdet av det redan skapade verket. Genom modernism arbetade man för att förbättra verken genom att förnya dem. Det var en stark utgångspunkt att ha för att visa upp de nya värderingar som fick fotfäste i kulturen och det lät modernismen utvecklas i en rad olika former.

Modernismen tog inte bara form i konst utan även i litteratur, där etablerade berättarstrukturer inte var lika viktiga. Istället började författare experimentera och bryta upp dessa strukturer och traditioner för att på så sätt göra dem bättre, eller bara testa nya former i en sorts utmaning till de mer traditionella litterära sammansättningarna.

Läs mer om modernismen – Maud förklarar modernismen

 

Mer från konstagenten

Det tar över och sprids med glädje i rummet. Charles Petillon i verket invasioner använder han sig av ballonger som är en spännande form i sammanhanget. Du kan se och läsa mer om detta på Charles instagram eller hemsida. Besök: http://www.charlespetillon.com/
Hilma af Klints utställning på moderna i stockholm, mycket värt att se. Men var hon före sin tid?
Gabriel Dawe är en installationskonstnär. Denna installation Plexus nr. 35, hedrar Museum of Arts Great Gallery. Denna kommer att visas den 22 januari 2017. Se tidigare installtioner här.   Besök: http://www.gabrieldawe.com/bio.html
Konst i form av tavlor är kanske inget för alla men det är helt klart det som jag själv ser som den självklara konsten. Man kanske inte skall starta en diskussion om vad som är självklar konst eftersom konst är helt upp till betraktaren. Men det finns något med tavelkonsten som för mig känns mer unik. Mer unik eftersom jag kan se skaparens penseldrag likt en topografisk karta som får liv. Jag kan se skaparens varje penseldrag där färgen fångat en rörelse eller ett ögonblick precis när det gjordes. Ibland kommer jag på mig själv när jag står farligt nära tavlans struktur med min förundrande blick och näsa för att verkligen betrakta de små spår som penseln lämnat i färgens…
Nu alla svenska konstnärer möjlighet att skapa en profil och med detta även kunna lägga upp bilder på konstverk som du skapat. För svenska konstnärer som vill kunna nå ut till en större publik har det länge varit lite svårare än t.ex. musikindustrin. Vi vill därför ge dig ytterligare ett forum eller plattform att presentera dina verk. Klicka här för att skapa en profil helt gratis! Klicka här om du vill läsa om och se våra nuvarande medlemmars konstverk
Det kan vara en konst att göra godis. Detta är ett sidospår för resten av inläggen men det är imponerande att se hur genomtänkt det är att göra (Lemon drops)   Besök: http://www.metafilter.com/159535/Hand-cranked-candy   https://youtu.be/sd90XCvpO1k
Vad är det egentligen som sätter priset på konst, ett konstverk eller en installation. Som så mycket annat så är det efterfrågan som styr grunden i prissättningen men i just konstvärden så är rekommendationer från renomerade konstvetare avvägande för en prissättning. Det är inte bara konstnärens namn som generellt sätter priset på konstnärens alla verk utan de kan variera kraftig sinsemellan. För mig handlar priset på ett konstverk om vad jag känner när jag betraktar det. Hur mycket tid är nedlagd för att få fram det jag ser. Jag vill inte känna mig lurad eller köpa något som känns ihopslängt eller förhastat. Konstverk som är skapade av kända, avlidna, stora konstnärer har givetvis ett större värde eftersom denne inte kan…
Om du är intresserad av design, teknik och arkitektur så tycker jag att Manuel rivas kan inspirera dig att skapa nya former. Personligen så finner jag det otroligt spännande när former kan skapa ett sånt intresse. Manuel är en duktig tecknare/målare som är skicklig på både olja samt blyertspenna. Besök konstnär: http://konstagenten.se/konstnar/manuelrivas/
Impressionismen ”Det kortfattade, åskådliga och mångtydiga ordet impressionism sätter sig över måleriets egentliga problem och har kommit att beteckna ett nytt sätt att se och känna, en helt annan sorts verklighet, kort sagt, något av ett nytt rike, fullt av ljus och frisk luft, ett rike som besegrat den akademiska sumpmarkens slummiga mörker. Snart kunde man skönja det hälsosamma inflytande från denna vind och detta ljus även i poesin, i musiken, ja till och med i romanen”. ( Jean- Clarence Lambert 1969). Har man detta i ryggen så förstår man att drivkraften för att få förverkliga sitt eget måleri är enormt stor. Upptäckten av ljuset, det föränderliga ljuset, den sensibla dallring inför verkligheten. ”Ljuset i dimman, ljuset i bäcken, ljuset…
Torbjörn Limè Konstnärlig ledare / Utbildningsledare Tel: 0498 65 50 50 (växel) Tel: 0498 65 50 57 (expedition) [email protected] Välkommen till Gotlands Konstskola http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Estetiska-skolor/Gotlands-Konstskola/ Merkuriusgatan 2 621 41 VisbyTelefon: 0498-65 50 50 [email protected]