Open Art Örebro

Det var en solig och varm dag vilket gjorde att konstrundan blev mycket angenäm.

Men jag vill börja med ett litet citat.

Den spanska Filosofen Ortega Y Gasset (1883-1955) oroade sig för radikalismen (det extrema) inom den moderna konsten. I och med att människan ville vara modern. Ortega menade i sin berömda essä (1905) Om det mänskliga utdrivandet ur konsten. ”Så är den nutida konstens mest karakteristiska drag ur sociologisk synvinkel att den delar publiken i två kategorier: de som förstår den och de om inte förstår den… 

Naturligtvis så började vi med den gigantiska kaninen tillverkad i breda träspån. Bigg yellow Rabbit.  Skapad av den nederländske konstnären Florentijn Hoffman.

Att älska konst är att förstå den!

Stort drar!

Verket har visats på tv flera gånger. Om verket har någon innebörd så blir det inte tydligt här. Ett spektakel mer än något konceptuellt. Men det är ofta så här konsten ser ut i dag konceptkonstnären Paul McCathy leker också med gigantiska former men håller sig mer till kiss och bajskulturen. Att leka med det offentliga rummet och byta storlek på befintliga föremål hör till det klassiska måleriets sätt att värdera folk efter rang. Andy Warhols soppburk målades stort eller målades i fler antal. I och med det så fick tingen en helt annan betydelse. Något som väcker oroande tankar hos beskådaren. Kan man inte leka med så blir man irriterad! Konst ska man inte skämta om kanske en del tycker. Men viss kan man det!

Vi rörde oss nedåt slottet i Örebro.  Spontant gick vi fram till olika verk och diskuterade om vi gillade eller inte. Bra eller dåligt. Ja vi var lite lojt nyfikna. Egentligen den bästa konstbesökare den som är öppen för allt.

Fransmannen Vincent Olinet leker med sina minnen och föreställningar om hur en prinsessas säng skulle se ut. Han har lämnat den till förgängligheten och låter den sakta förfalla och återgå till naturen.

Jag tycker den är vacker och tanken gick till en före detta elev, Linn, en tjej som var Goth och mycket svart och romantisk. Linns Bröllopssäng skulle jag ha kallat den.

Det är viktigt att få tolka konst som man vill!

Det är ett sätt att förstå!

 

Det är härligt när vi överraskar varandra Räddningsbåten blir också en installation om man har de rätta ögonen.

Robert och Emelie skojar om vad är konst? Men räddningsbåten är inte konst den är bara en förfallen räddningsbåt. Det gäller att hålla tungan rätt i mun!

Marcel Duchamp var en enastående och skicklig konstnär. Han målade fauvistiskt, futuristiskt och kubistiskt. Men han blev aldrig riktigt erkänd så då gjorde han revolt! Han blev en Dada konstnär Själva ordet dada betyder ”att börja om  från början, ingen bakomliggande innebörd eller ingenting. Han tyckte inte att konstvärlden kunde svara upp på hans idéer. Han undrade över varför just konstnären skulle ha ensam tolkningsrätt på vad som var rätt eller fel.  Vackra former som fanns överallt. Han gjorde revolt mot den etablerade konst eliten och akademin genom att han skickade in ett föremål som han kallade Fontän. Det var en pissoar signerad R Mutt (1917). Mutt hade designat pissoaren så det ville han inte ta ifrån honom. Han vart refuserad (inte antagen). Men lyckades med detta verk i alla fall förändra hela synen på vad som man kunde definiera som konst.

Att älska konst är att förstå den!

Man måste kunna acceptera att man inte fattar allt!

Det här verket var man ju tvungen att älska!  Den Japanska konstnären Hironari Kubota har skapat ett monument över tsunamins offer

Vet man konstnärens mening med verket så ändrar man sin egen tolkning till konstnärens mening. Ibland kan det vara roligare och bättre att inte veta. Men oftast så kan konstverket gå från meningslös till meningsfull.

Att älska konst är att förstå den!

  

Sverre Strandbergs och Arne Vinnems verk anteckning #1

Det här får mig att tänka ”bakfyllekonst.” Alltså jag orkar inte komma på något riktigt bra just nu så jag gör det lite lätt för mig” Ja ungefär.

Det finns massor utav denna typ av konst. Men om man tänker till så har den också sitt värde. Konstnären och värmlänningen Jörgen Svensson var den första som uppmärksammade mig på den här typen utav konst.

Jag satt vakt på Kristinehamns konsthall och var ansvarig för Jörgen Svenssons utställning i böjan på 90-talet. Det var matsedlar med en liten röd prick på eller ringar från ett vinglas. Det var brev och anteckningar. Det var en Höganäs kruka med en tjuga i vart öra. I ett av rummen hängde tre tavlor det var duk som var uppspänd på ramar cirka 40 x 50 cm. Tavlorna var helt omålade förutom en grön dutt högst upp på mitten utav tavlan.

Det var sent på eftermiddagen och därtill den sista utställningsdagen. Jörgen är där för att förbereda nedmonteringen av utställningen. In kommer en äldre dam som muttrande går runt och tittar på allt. Hon är märkbart irriterad över verkenas banalitet. Hon går och hämtar Jörgen och talar om för honom att han har missuppfattat vad konst är och hon förklarar att han måste ha hängt tavlorna bakfram. Jörgen som är en fantastiskt trevlig människa tar sig an den gamla damen visar henne runt och berättar att konst handlar om möten. ”Ett möte kan ske var och hur som helst. Det är det som vi måste reflektera över. Vad betyder ett möte för oss” Ja något liknande tror jag att han sa.

Jag blev glad när damen sedemera gick därifrån med ett stort leende. Hon vände sig till mig och sa ”Det här var

den bästa utställning jag har varit på”

Stor uppmärksamhet fick även hans projekt Regeringsmiddag (1994), då han bjöd in delar av den svenska regeringen till en restaurang i Stockholm för att äta middag med allmänheten.

Konst handlar om möten med tinget eller tanken!

Vi går vidare och kommer till en båt i trä som någon har eldat på. Ska det vara med eller är det en vandal. Nya frågor kommer upp, men det verkar som om verket inte är tillräckligt intressant för vi går vidare.

Robert säger, den här borta måste ni se den är kul!

Emelie undrar. Vad är det för material? varför är den här kul? Jag vet inte säger Robert.  Den är det.

Konstnären heter Pekka Kaulanen och hans skulpturer är gjorda i aluminium. Syftet med sina skulpturer skulle just vara att de ska kommunicera med åskådaren. En mer klassisk staty ska inte kommunicera den ska stå för något som ett monument mer.

Jag vänder mig om och ser en egen installation. Ja den skulle kunna vara det om den hade en skylt med ett nummer men det har den inte så då är det bara en cykel som är lutad mot ett träd som är skyddat mot förstörelse.

Ser lite andra konstverk som jag tycker är fina.

Kan inget om den men någon stans så kommer en saga fram…..

Bakfyllekonst! Man bli inte upphetsad precis. Janneck tycker att jag inte ens ska ta ett kort!

Jag kopierar från nätet Open Arts hemsida

Riikka Puronen

18. Before Night Falls

(aluminium, brons och plast)

Utgångspunkten för verket som gjordes 2010, var en scen ur Andrei Tarkovskijs film ”Stalker” (1979). Jag ville ur minnet förvandla en scen ur filmen till en skulptur. För första gången på 15-20 år tittade jag på filmen igen… jag kom inte ihåg att de lakanremsor som huvudpersonen Stalker kastade ut för att markera färden var fästa med muttrar och inte att vandrarna: Stalker, Writer och Professorn går förbi minst fyra pansar-vagnar i Zonen… (jag ser dem som enorma former med massor av hörn och kanter och små rör) …och i dag i Helsingfors är flaskkorken på min parfymflaska (Flora by Gucci) formad som en mutter…(open arts hemsida)

Alldeles för flummigt för mig

Då är den här bättre. Nej nu skojade jag lite!

Alice Musiol. Bed ll

Ganska så existentiellt egentligen. Jag funderar en stund och jag känner att jag tycker om verket. Säkert en tjej som har gjort det. När jag läser vem som har gjort den får jag mer än rätt. Sånt är kul!

 “Konst som en reaktion på inre och yttre sammanhang är, som sådan, alltid en del av mitt liv. Livet självt så att säga, bestämmer konceptet för mitt arbete”, säger Alice Musiol. Genom mitt arbete förvandlas det vardagliga till något störande och oroväckande, något som driver mig vidare, hela tiden vidare…( Open arts hemsida).

Vi passerar en rostig staty. Den här ser ut som den alltid har stått här utbrister någon. Nej den har ett nummer Nummer 11 står det här. ”Gräv där du står av Gunnar Carl Nilsson. Passande namn vi skrattar lite ”säkert en äldre pensionerad plåtslagare. Inget bra budskap verkar mer som ”säj nåt vad ska vi hitta på. Men vi enas om att konstverket får säkert stå kvar efter utställningen Den är inte provocerande.

Jag kan inte låta bli och tjuvläsa vad det står om konstverket.

Gräv där du står (11)

(svetsad plåt) Jag anser att man skall ställa båda fötterna på marken. Hitta det man HAR, och utveckla DET. Man skall som person, kommun, eller land inte titta på grannens lite grönare gräsmatta….(open arts hemsida)

Gunnar är född 1960 såg ut som en riktig viking och med en enorm meritlista. Autodidakt. (självlärd).

Ja lite rätt kanske vi hade.

Vi vänder och går tillbaka till slottet där har en konstnär placerat en Dc3-79. Lasse kunde hela historien om det nedskjutna flygplanet. Vi lyssnade andäktigt och fick med oss en bit historia.

DC3

(aluminium, stål)

Fredagen den 13 juni 1952 blev det svenska DC3-79:an nedskjuten av ett Mig-155 jaktplan inne på svenskt territorium. De anhöriga till besättningen levde länge i total ovisshet om männens öde. Först 1991 offentliggjorde Ryssland att DC3 hade skjutits ner av ett sovjetiskt jakt-flygplan och att DC3:an egentligen inte hade kränkt sovjetiskt territorium. Först 2003 påträffades vraket med kvarlevor från två personer, piloten hade redan tidigare påträffats. Frågan om de återstående fyra besättnings-medlemmarna som inte fanns i vraket är obesvarad. Det finns teorier som säger att de kan vara upplockade av en rysk torpedbåt. I början av 80-talet fick en av änkorna ett vykort från Leningrad som sades vara från hennes man. Även lägerfångar i Gulag har vittnat om fyra svenskar i fångläger.

Denna installation är en hyllning till besättningen och deras familjer som har levt i ovisshet i så många år.

( Kopierat från Open Arts hemsida)

Kimmo Schroderus verk Bogey

Den här blev jag nyfiken på Är det ett gammalt sekelskiftesmonument i futuristisk äkthet eller vad kan det vara?

Verket är någon slags vän som konstnären åker runt och visar upp.  Fy vad tråkigt jag hade hoppats på någon riktig smaskig futuristisk förklaring. Mycket mer än den jag läste.

Man kan ha fel

Robert gör oss uppmärksammade på laxtrappan. Han springer omkring för att få en bra bild en stilistisk bild. Det är svårt så det fick bli den här. Vackra former finns överallt.

Spännande möten och fina bilder finns överallt.

Det skulle lika gärna kunna vara en skulptur i metall.

Slottet är ståtligt

Jag kände depressionen komma över mig, Sälarna igen! Open arts hemsida fick hjälpa mig. Det var depression den handlade om
Roland jobbar medvetet med att det ska se trasigt och slitet ut, det är hans stil. Seal World består av ett antal avgjutna sälar i silikon som tar sig en 5 minuter vilopaus. De ligger på sina bryggor och trampoliner med vimplar och skyltar som signalerar showtime. Allt är dock i förfall och det är osäkert om de överhuvudtaget gör en show.

En tragikomisk installation där ansatsen och pretentionen står i kontrast till verkligheten. Det är en fablisk berättelse om mänskliga tillkortakommanden och en slags livssituation. Sälen är ett djur som lever i två element. Installationen är tänkt att beskriva en klyvnad mellan en verklighet och en drömsk värld, det omedvetna.(open arts hemsida Örebro)

Jonas Liveröd M/S Idiodysseé.

Jag känner igen Jonas stil Hans samlande från alla möjliga tillfällen för att skapa den miljö han är ute efter. En resa och en båt som är utrustad för att klara färden genom liver.

För att älska konst ska man förstå konst eller hur var det nu igen!

 

Mark Jenkins

28. Måla Din Stad

(tejp, cement, trä, metall, kläder, färg, m.m)

Mark Jenkins föredrar att kalla sig själv ”street-artist”. Det är ju i huvudsak på gator och torg som han visar sina verk. När han började placera ut sina skulpturer i offentliga miljöer skedde det på eget initiativ, med andra ord, det fanns det ingen beställare av hans konst. Nu blir Mark ofta inbjuden att visa sin konst runt om i världen, städer som Rio de Janeiro, London, New York, Barcelona, Berlin, Moskva, etc…

Mark Jenkins tejpskulpturer har fått de flesta betraktarna att skratta, andra har satt kaffet i vrångstrupen, men ingen har gått oberörd. Jenkins är en av många skickliga street-artister som är generös med sin konst.

.

I det här projektet handlar det om människor i staden, att få vara med och jobba i en kreativ process ”säger Mark”. Tillsammans gör vi kroppsfigurer av varandra och installerar figurerna på gatan som sedan får interagera med människorna i staden.
Vi målar staden vit för att visa den ur ett nytt perspektiv. Följande personer arbetade med mig i ”Paint your City” Amélie, Ronja, Patrick, Daniel, Giovanna, Oliver och Linus. (
open arts hemsida)

Den här killen deltar i konstverken mer än han själv anar. Det finns ett konstverk alldeles bakom honom. Högst upp på den bakomliggande kyrkan finns en elektronisk textskylt som det står LIV på.

Anne Hamrin Simonsson

29. Liv

(elektronisk textskylt, LED-display)

Jag har under många år undersökt begreppet LIV i skilda tekniker och material. Här i Örebro visar jag ordet LIV på en elektronisk skylt, LED display. Ordet ska rulla under 1 minut vid 13 slumpartade tillfällen per timma dygnet runt – samma antal födda barn i genomsnitt per timma i Sverige 2009 enligt Statistiska Centralbyrån. Jag vill med detta påminna om att LIV ständigt skapas och att detta fantastiska mirakel pågår här och nu; det blir en hyllning till livet. Jag hoppas få människor att stanna upp och varva ner – att det kan ge perspektiv åt livets vardagligheter.

(Open Art Örebro 2011)

Mark Jenkins

28. Måla Din Stad

(tejp, cement, trä, metall, kläder, färg, m.m)

Mark Jenkins föredrar att kalla sig själv ”street-artist”. Det är ju i huvudsak på gator och torg som han visar sina verk. När han började placera ut sina skulpturer i offentliga miljöer skedde det på eget initiativ, med andra ord, det fanns det ingen beställare av hans konst. Nu blir Mark ofta inbjuden att visa sin konst runt om i världen, städer som Rio de Janeiro, London, New York, Barcelona, Berlin, Moskva, etc…

Mark Jenkins tejpskulpturer har fått de flesta betraktarna att skratta, andra har satt kaffet i vrångstrupen, men ingen har gått oberörd. Jenkins är en av många skickliga street-artister som är generös med sin konst.

I det här projektet handlar det om människor i staden, att få vara med och jobba i en kreativ process ”säger Mark”. Tillsammans gör vi kroppsfigurer av varandra och installerar figurerna på gatan som sedan får interagera med människorna i staden.
Vi målar staden vit för att visa den ur ett nytt perspektiv. Följande personer arbetade med mig i ”Paint your City” Amélie, Ronja, Patrick, Daniel, Giovanna, Oliver och Linus.(
open arts hemsida)

Men de vita figurerna finns bara på något sett man vet inte riktigt hur man ska förhålla sig till dem. De får bara va!

Om livet stod brevid av Sandra Norrbin

Jag stod länge och funderade på vad det var. Ord som inklämd kom till mig. Livbåt, trygghet, räcka ut tungan, lipa, stroppig uppåtnäst, knallröd av Frustation och hade platsen någon betydelse? BETELKYRKAN. Eller var det en tillfällighet. Hade man klämt in ballongen där för att den inte skulle rulla runt för man kanske inte hade pengar till gas? När jag går i och läser om verket så handlar det om människans mpnga dåliga förutsättningar att få utvecklas som man själv vill placeringen sägs inget om.

Spegeln Av Mats Åberg

Ibland kan konst vara riktigt fin. Hund som ser sin egen segelbild. Bilden blev rolig. Det ser också ut med lite fantasi att hunden knuffar till rumpan på damen framför.

Det lilla svinet och det stora svinet konstnär Hanna Beling.

Bakfyllekonst ! Ja så tänkte jag. Men väl hemma när jag gick in på open arts hemsida så får verket en helt annan innebörd.

Det stora svinet fattas i montern. Någon har tagit bort den. Verket får en helt annan innebörd eftersom det Stoa svinet är borta. stulen eller i alla fall är den borta. Men slumpen gör att nu får verket en helt annan innebörd.

Hanna Beling

39. Litet Svin / Stort Svin

”Litet Svin”, (silikon)
”Stort Svin”, (vax) (borttaget)

Kanske har jag en fascination för det oprövade, det begynnande. Vildsvinsungen jag visar är nyfödd. Den är också ett första prov på en nyväckt nyfikenhet hos mig för ursprungliga, primitiva däggdjur, -nummer ett i en planerad serie ägnad dessa.

Skulpturen är intill identisk med det lilla svinet men kraftigt förskjuten i skala, uppförstorad till 90 x120 cm. Hur förändras vildsvinsungens aura när den får storleken av en kalv. Vad är skillnaden? Vilken av skulpturerna upptar mest plats, inte bara rent fysiskt utan mentalt i rummet? ( open arts Örebro hemsida 2011)

Lasse och Robert upptäckte att den gröna mattan måste vara gräsmattan från fotbollsstadion Berhns arena i Örebro

Jag hittar en artikel på Örebro stads hemsida.

Nu byter vi konstgräsmattan på Behrn arena

4 feb |

Det gamla konstgräset tas upp och ska återanvändas på Trängens IP:s stybbplan. Nu byter vi konstgräsmattan på Behrn arena. Den gamla tas upp för att kunna återanvändas på Trängens IP:s stybbplan. (Örebro Kommuns hemsida)

Dagen var slut och vi han inte med mer. Det fanns mycket mer att se mendet har varit ett mycket roligt möte med konsten. Att gå flera stycken är också att se mer än vad själva konstverket ger. Konst ska vara ett möte och en dialog.

Att förstå konst gör att det blir intressant och lärorikt

 

Kommentarer inaktiverade.