Futurismen

Futurismen 1909-1916

Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medmedlemmarna i Die Brycke i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

 

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

Shani Ha är artisten bakom denna "skapelse" Frågan är om man vill sitta på utsidan eller insidan. Beror på vädret såklart! Ett tomt bord utanför restaurangen inbjuder helt klart för passerande att sätta sig för en kopp. Besök konstnär:  shani-ha.com
Romantiken var en mångskiftande idérörelse som uppstod vid slutet av 1700-talet till följd av förromantiken och nyklassicismen och som varade till mitten av 1800-talet. Under 1700-talet började konsten ha en egen betydelse där själva verket kom att att kallas konst och under slutet på 1700-talet och fram mot 1800-talets slut speglade man mer känslor i konsten. Naturen fick symbolisera det storslagna och man upphöjde själva livet, det vackra, det sköna och skönheten inom konsten skulle fostra och förädla. Konstakademierna hade monopol på vad som ansågs som konst och det som inte ansågs som konst. Den tyska romantiska målaren Caspar David Friedrich, (1774-1840) var en av de största konstnärerna inom europeisk konst där det symboliska landskapet gestaltades.
Örebro Konstskola driver utbildning i fri konst på nivån mellan gymnasium och högskola. Alla elever har egna ateljéplatser och fritt val bland skolans kurser. Varje termin gör skolan en längre resa (kostnaden ingår i terminsavgiften). Av de elever som sökt vidare till konsthögskola har de senaste åren en majoritet kommit in. KONTAKT Adress: Örebro Konstskola Beväringsgatan 14 70365 Örebro Telefon: Expeditionen: 019-311713 Fax: 019-312670 Hemsida: www.orebrokonstskola.se
www.fredrikakum.com Born 1987 raised in Kristinehamn, Sweden. EDUCATION 2008- Valand School of Fine Arts, Gothenburg 2007-2008 Göteborgs Konstskola, Gothenburg 2006-2007 Bergslagens Konstlinje, Skinnskatteberg SOLO EXHIBITIONS 2009 PS, Kristinehamns Konstmuseum GROUP EXHIBITIONS 2009 Drawing so far, Teckningsmuseet, Laholm 2009 Our Winter Show, Gallery Steinsland Berliner, Stockholm 2009 Drawing so far, Valand, Rotor 1, Gothenburg 2009 Home Coming Exhibition, Galleri Vågen, Kristinehamn 2009 Valand Spring Exhibition, Rotor 2, Gothenburg 2009 Kristinehamns Konstförenings Vårsalong, Kvadraten, Kristinehamn 2008 Admissionexhibition, Valand, Rotor 1, Gothenburg 2008 Exam exhibition, Idégestaltning, Galleri Konstepidemin, Gothenburg 2008 Göteborgs Konstskolas Vårutställning, Gothenburg 2007 Galleri vågen, with Christoffer Dalkarls, Kristinehamn 2007 Bergslagens Konstlinje Exhibition, Galleri Norberg, Norberg 2006 Västerås Konstförenings Vintersalong, Västerås 2006 Kristinehamns Konstmuseums Sommarsalong, Kristinehamn 2006 SES06, Galleri Vågen, Kristinehamn…
Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola. Under ett år deltar cirka 900 studenter i kandidat- och masterprogram, lärarprogram och fristående kurser. Inom konst, design och konsthantverk erbjuder Konstfack treårig utbildning på grundnivå som leder till konstnärlig kandidatexamen. På avancerad nivå har vi en tvåårig utbildning som leder till konstnärlig masterexamen. Lärarprogrammet är 4,5 år och leder till lärarexamen. Sedan 2004 ligger Konstfack vid Telefonplan, strax söder om Stockholms innerstad. De kulturmärkta funkislokalerna har omvandlats från gamla industrilokaler till 20 300 kvadratmeter konstnärlig högskola. I entrén möts du av Vita Havet som ständigt ändrar utseende efter utställningar och projekt. Dessutom finns ett galleri för studenternas egna utställningar. KONTAKT Hemsida: www.konstfack.se Besöksadress: LM Ericssons väg 14 (Se karta) Tunnelbanestation: Telefonplan (Tidtabeller finns hos…
Bild. Maud Sandström Visst behöver affärslivet konst! Äntligen en bok som tar upp betydelsen av konst på ett rakt och lättfattligt sätt. Konst har alltid funnits i det offentliga rummet. konsten har varit till för att smycka och dekorera. det har varit monument och minnesmärken likaväl som ett konstverk att fundera över och njuta utav. Den har provocerat och utmanat. Men konstnärer och konsten lever ändå i ett undanskymt osynligt rum. Förr var konsten till för herrefolken och kyrkan. I dag ska det vara själva konceptet, vår så kallade samtidskonst som ska gestaltas. Problemet är att det är så få människor som förstår vad konsten står för, konsten faller inte i god jord. Konstskolorna står för att konsten ska vara fri…
Europa efter kriget  (bild Francis Bacon) Konsten i dag från abstrakt expressionism till Superrealism Text EdwardLucie-Smith. (1776) Översättare RagnarVon Holten. (1977. Nordstedt och sönert förlag). Jag har hittade en bok som är lättläst och med många stora bilder på verk gjorda av efterkrigstidens samtidskonstnärer. Under kriget flyr många konstnärer till USA däribland så är det merparten av Surrealisterna. kvar en del tappra som nu fick ett oerhört gehör bland konstkritiker. " Nazismens och faschismens hat mot det nya måleriet gav modernismen prestige nu när diktaturländerna var besegrade. (...) De äldre modernistiska målarna, sådana som Picasso, Braque och Matisse fann sig höjda till de gamla mästarnas dignitet, vilket inte var för tidigt." Trots att många konstnärer vänder tillbaka till Euoropa så är  euoropa en…
Warhols föräldrar hette Andrej och Ulja Varchola. De var immigranter tillhörande den rusinska folkgruppen i Mikova i nordöstraTjeckoslovakien som hade utvandrat till Pittsburgh. Andy var ett av tre barn till parterna Varchola, som var en fattig familj. Warhol angav inte alltid sitt rätta födelsedatum. Han gjorde sig ofta yngre och skrev 1930, några gånger till och med 1933 på blanketterna. Därför finns i vissa biografier olika uppgifter om hans födelse. När han gick i tredje klass drabbades han av danssjuka, som en följd av Scharlakansfeber. Han blev intagen på sjukhus och låg där under en längre period. Andrew fördrev tiden med att lyssna på radio, samla på bilder på dåtidens filmstjärnor och måla. Han stack ut från sina klasskamrater och blev mer och mer…
Ramlade över dessa underbara fotografier. Förr var det verkligen en konst att leverera maten från dörr till dörr. Det är en otrolig kunskap från en tid som vi inte ska glömma. Länkar: http://koitarou2006.blog112.fc2.com/blog-entry-34.html http://mag.japaaan.com/step/24051 http://blogs.yahoo.co.jp/mana_big/11475300.html
Konstnär Ellen Jewett skulpturer är en blandning mellan djur, växter och mänskliga konstruktioner. Hon själv kallar det för "naturhistoriska surrealistiska skulpturer". Hennes fantasi är gränslös när hon mixar färger och material för att skapa dessa mäktiga djur. Besök konstnär: http://www.ellenjewettsculpture.com