Futurismen

Futurismen 1909-1916

Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medmedlemmarna i Die Brycke i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

 

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

Gilbert Legrand har en imponerande fantasi när det gäller vardagliga objekt. Gilbert har jobbat i Toulouse i över 2o år. Alla dessa illustrationer är inte bara väldigt bra gjorda utan väldigt komiska. Besök Gilbert på http://gilbert-legrand.com/      
Alex Chinneck är artisten som inriktar sig på illusioner. Detta är faktiskt en riktigt skulptur som finns i London. Alex samarbetade med Opel för att göra detta verk. Kan det kallas konst, det vet jag inte men det är häftigt. Alex har gjort många olika illusioner som är riktigt häftiga att beskåda. Besök artist: http://alexchinneck.com
Cat Kanin är en textilkonstnär från Melbourne som gör dessa skapelser. Hon jobbar annars som illustratör till barnböcker och har en härlig känsla för detta. Hon skapar även dessa tillsammans med hennes vän Isobel Knowles. Vill du veta mer, besök: https://www.instagram.com/cat_rabbit/    
Ett par vackra bilder över Hong Kong. Andy Yeung. Besök: http://www.andyyeungphotography.com/
Opponenterna var en grupp fria konstnärer om 85st, bland annat så var Carl Larsson och Axel von Heidenstam medlemmar. Gruppen bildades 1860 under ledning av Ernst Josephson och var en protest mot akademiernas monopol. Den 27 mars 1885 framförde medlemmarna skriftligen ett krav till Konstakademien om en modernisering och reformering av konstutbildningen, utställningsverksamheten och konstnärsstödet. Samtidigt bildade en grupp fransmän impressionismen som stod för att man skulle måla det man kände. Själva intrycket blev viktigt och man gick ut från ateljèerna och målade det man såg. Penseldragen var vilda och hastigt dit-målade. Protesterna från folket var enorma och konstnärerna hade svårt att få sina tavlor antagna till konst-salongerna eftersom den klassiska sköna konsten hade ett starkt fäste.
Här finns det otroligt vackra fotografier från olika delar av världen. Vinnaren Greg Whitton. Fotograf: Ibraheem Al-Awadi Fotograf: Claire Carter Fotograf: Marco Barone Fotograf: David Wrangborg Fotograf: Lee Acaster Fotograf: Samuel Feron Fotograf: Kevin Morgans Fotograf: Shaun Walby Fotograf: Samuel Feron Fotograf: Stefan Gerrits Fotograf:Judith Conning Fotograf: Michael Maes Fotograf: Sandi Bertonselij Fotograf: Greg Whitton Fotograf: Jan Fabbender Fotograf: Sandi Bertonselij Fotograf: Johannes Klapwij  
Torbjörn Limè Konstnärlig ledare / Utbildningsledare Tel: 0498 65 50 50 (växel) Tel: 0498 65 50 57 (expedition) [email protected] Välkommen till Gotlands Konstskola http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Estetiska-skolor/Gotlands-Konstskola/ Merkuriusgatan 2 621 41 VisbyTelefon: 0498-65 50 50 [email protected]  
Steve Axford ständiga sökan efter den perfekta svampen... Oerhört vackert Besök konstnär: http://steveaxford.smugmug.com
Peter Kogler skapar rum som du rent sagt yr av. Det finns många olika varianter av skulpturer, rum färger och form på Peters hemsida. Absolut något jag skulle vilja se på nära håll. Säkert en härlig upplevelse. Besök konstnär: http://www.kogler.net/
Tatiane Freitas trämöbler med en mix av genomskinligt akryl är unika och nyskapande. Serien som Tatiane skapar heter My old new chair. Vill du veta mer om hennes möbler besök: http://www.tatianefreitas.com/