Futurismen

Futurismen 1909-1916

Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medmedlemmarna i Die Brycke i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

 

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

Hur ska man beskriva de verk som Eckart Hahn skapar?. Det är en viss otrygg surrealistisk värld vi får se som visar sig på alla tänkbara sätt. Det är kompositioner mellan det goda och onda som samtidigt visar en lekfullhet. Dra era egna slutsater! Besök konstnär: http://eckarthahn.com
Gerlesborgsskolan har en gedigen tradition och ett öppet sinne för samtidskonsten. Den finns både i Stockholm och i Bohuslän. På båda skolorna ges en 2-årig grundläggandekonstutbildning. I Bohuslän ges också ett rikt program med kortare konstkurser och spännande kulturaktiviteter året om.   FÖR KONTAKT MED SKOLAN: Mail: info[a]gerlesborgsskolan.se, Telefonnummer 0523-517 10       Besök hemsida: http://www.gerlesborgsskolan.se
Nu alla svenska konstnärer möjlighet att skapa en profil och med detta även kunna lägga upp bilder på konstverk som du skapat. För svenska konstnärer som vill kunna nå ut till en större publik har det länge varit lite svårare än t.ex. musikindustrin. Vi vill därför ge dig ytterligare ett forum eller plattform att presentera dina verk. Klicka här för att skapa en profil helt gratis! Klicka här om du vill läsa om och se våra nuvarande medlemmars konstverk
1917 kom Marcel Duchamp  med den första ready made skulpturen. Konceptkonst Den Konceptuella konsten slår ut den klassiska. Konsten blir provocerande och politisk. Konstnärerna är i allmänhet vänsterradikala och fördömmer borgligheten. All konst som kan härledas till borglighet och högreståndskultur är helt ute. Konsten ska provocera.  Konsnären själv får tycka som han/hon vill. Det behöver inte vara några djupa tankar bakom verken. Vad som förvånar mig är att i kommunistländerna var all typ av modernism inte tillåten. de konstnärer som målade modernistiskt fick gå under jorden. Ryssarna använde konsten i proppagandasyfte och den socialrelistiska konsten var det enda tänkbara. Men naturligtvis fanns den moderna konsten även där. det var många stora modernister som kom från ryssland. Kassemir Malevitj Kandinski Men deras…
Arkitekten och den digitala konstnären Laurnet Rosset skapar en overklig värld med egna fotografier. Besök: http://laurentrosset.com/    
Bild. Maud Sandström Visst behöver affärslivet konst! Äntligen en bok som tar upp betydelsen av konst på ett rakt och lättfattligt sätt. Konst har alltid funnits i det offentliga rummet. konsten har varit till för att smycka och dekorera. det har varit monument och minnesmärken likaväl som ett konstverk att fundera över och njuta utav. Den har provocerat och utmanat. Men konstnärer och konsten lever ändå i ett undanskymt osynligt rum. Förr var konsten till för herrefolken och kyrkan. I dag ska det vara själva konceptet, vår så kallade samtidskonst som ska gestaltas. Problemet är att det är så få människor som förstår vad konsten står för, konsten faller inte i god jord. Konstskolorna står för att konsten ska vara fri…
Broderi kan också vara vacker konst. Dessa baggar och träd är skapade av Humayrah Bint Altaf. Vackert och intressant. Vill du veta mer. Besök:https://www.instagram.com/humayrah_bint_altaf/
Igen så är naturen den stora inspirationskällan. Besök konstnär: http://www.craftinamerica.org/artists/kay-sekimachi/
Alex Chinneck är artisten som inriktar sig på illusioner. Detta är faktiskt en riktigt skulptur som finns i London. Alex samarbetade med Opel för att göra detta verk. Kan det kallas konst, det vet jag inte men det är häftigt. Alex har gjort många olika illusioner som är riktigt häftiga att beskåda. Besök artist: http://alexchinneck.com