Futurismen

Futurismen 1909-1916

Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medmedlemmarna i Die Brycke i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

 

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

Examensuppgift Karlstads universitet 7.5 poäng Maud Sandström 510519 6223 Konst och design ll fristående kurs Vårterminen 2012 Examinator: Bengt Svahn Handledare: Barbro Rothelius  Skuggans betydelse inom västerländsk konst A Short History of the Shadow av Viktor I Stoichita   Sammanfattning Jag har läst A Short History of the Shadow av Viktor I Stoichita. Den handlar om skuggans betydelse i konsten. Skuggan och ljuset har en central roll inom den västerländska kulturen. Jag har försökt att belysa några av dessa skuggor genom exempel tagna ur boken och från mina egna arbeten i kursen Konst och design II, 30 hp vid Karlstad universitet. Jag har också läst boken Methods &Teories of Art Histiory  av Anne D´Alleva. Jag har skrivit denna uppsats för att studera och få veta…
Flygplan som lyfter och landar har man ju sett hur många gånger som helst. Vad Terence Chang ser är något helt annat. Bilderna är tagna på San Franciscos internationella flygplats. Resultatet är otroligt vackert och annorlunda. Besök artist www.terencechang.com   Besök konstnär: www.terencechang.com
Det finns många baktankar med dessa skulpturer. Vissa kan vara något "hemska". Symboliken är det många av oss som förstår. Frågan är om vi relaterar till samma sak? Besök konstnär:  Penny Byrne  
En spännande mix av färg och form är det vi bjuds på av Cicily Elinor Bäckström. Hon har en rad intressanta utställningar med sig i resväskan då hon ställt ut både i Sverige och utomlands. Intensivt, lugnt, inslag av ljus och mörker. Besök konstnär:  http://konstagenten.se/konstnar/cicilyelenorbackstrom/
Vill du bädda in dig i konstiga tankar? Spendera ett par minuter framför dessa verk som Virginia Mori gjort så hörs vi igen sen. Får vi se vad du kom fram till. Besök konstnär: virginiamori.tumblr.com
Mat Szulik tillverkar dessa underbart vackra 3D-skulpturer av diverse djur. Mat är frilansillustratrör och 3D artist och har en rad underbara skapelser på hans hemsida. Besök: http://matszulik.artstation.com/
  Amy Judd är artisten bakom dessa verk .Inspirationen är gamla mytologier mellan kvinnor och djur. Framför allt är dessa verk vackra och skapar ett intresse hos åskådaren.  
Känner ni inte till Jacek Yerka så gör ni det efter att ni studerat dessa tavlor. Ett otroligt pusslande av världar och färger. Underliga surrealistiska verk som betraktaren i vissa fall skulle kunna hänga åt vilket håll som helst. Om så vill!   Besök konstnär: www.yerkaland.com/
20 mars — 7 juni, 2015 I Martin Parrs projekt Common Sense finns en bild på en volymknapp. Den kan illustrera Martin Parrs konstnärskap. Han skruvar upp volymen för att skildra en värld där det inte finns några gränser för hur mycket vi exploaterar och konsumerar, oavsett om det är materiella ting eller artificiella upplevelser. Med humor och överstyrda färgexplosioner ifrågasätter Martin Parr vår tids överkonsumtion. (Fotografiska) Besök hemsida utställare: http://fotografiska.eu
Konstnär Ellen Jewett skulpturer är en blandning mellan djur, växter och mänskliga konstruktioner. Hon själv kallar det för "naturhistoriska surrealistiska skulpturer". Hennes fantasi är gränslös när hon mixar färger och material för att skapa dessa mäktiga djur. Besök konstnär: http://www.ellenjewettsculpture.com