Futurismen

Futurismen 1909-1916

Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medmedlemmarna i Die Brycke i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

 

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

Varför kan inte hunden också få ett trendigt och häftigt hus. Självfallet löser vi det tänkte Studio Schicketanz och löste detta med ett modernt trähus för människans bästa vän. Vill du veta med, besök: http://studioschicketanz.com/projects/  
Fredrik kombinerar grafitti med välkända ansikten i allt från Petter till Prince!. Han var även med och sponsrade Radiohjälpen då han sålde en tavla som föreställde Petter. Bra gjort Fredrik! Besök konstnär: http://konstagenten.se/konstnar/pilizkonst/
Underground musik Av Pontus Fjällman Es3a Temat jag valde visade sig vara ett väldigt brett sådant, så jag kom att redovisa det genom en ganska lång (men väldigt förkortad) historia genomgång. Själva definitionen på underground kan vara väldigt svår och olika från person till person. Men jag tror Frank Zappa beskrev det bäst när han sa:”Mainstream comes to you, but you have to go to the underground”. Alltså kan man kalla det motsatsen till populär musik. Men problemet är då att termen underground är hur bred som helst, så jag begränsar mig själv till rock och det som är mest relevant inom det. 60-tal Den enda riktiga startpunkten för detta tema är The Velvet Underground som var aktiva mellan 1966-1971.…
Pablo Picasso. Kunde han måla? Måla som Picasso! Det kan du, lite hur som helst. Utan Picasso så skulle inga barn våga måla känns det som. Jag var på en Picassoutställning i Kristinehamn. Den handlade om Picasso i det offentliga rummet. Alltså mestadels hans statyer och scenkläder var representerat.  I en monter så var det en tavla som var ritad med enkla blyertsstreck.  Det var en förskoleklass som stod runt omkring och fröknarna tyckte att ”det skulle ni barn göra bättre” Ja säkert skulle om det. Picasso ägnade en stor tid i sitt liv att försöka måla som ett barn. Ett barn har inte lärt sig att måla ett barn ritar intuitivt vad de ser. De bryr sig inte om…
Broderi kan också vara vacker konst. Dessa baggar och träd är skapade av Humayrah Bint Altaf. Vackert och intressant. Vill du veta mer. Besök:https://www.instagram.com/humayrah_bint_altaf/
Nutida konst Ett fördjupningsarbete inom konsten under 1900-talet  Utfört av elever på estetprogrammet bild, dans, drama och musik. Brogårdsgymnasiet i Kristinehamn Läsåret 2008-2009 Lars Winnerbäck – en protestsångare.. 3 Jens Assur – Fotograf. 5 Vad är klassisk balett?. 7 Smycken.. 9 Vampyrer och Anne Rice.. 11 Megadeth.. 13 Underground musik. 15 Om propaganda.. 19 Pablo Picasso och kubismen.. 21 Kazuraav. 23 Manga.. 24 Nutidakonst Metal Artwork och konst. 25 Frijazz och improvisationen.. 26 Opeth.. 28 Wassily Kandinsky. 30 Popkonsten  och Roy Lichtenstein.. 32 Surrealism... 35 MY FAIR LADY.. 37 THE SIMS.. 38 Andy Warhol 41 Graffiti 43 Om Modern dans. 48 Happenings och performance.. 50 Tatueringskonst. 51 Manga.. 53 Johnny Depp.. 55 Glaskonst. 57 Afrikansk konst. 60 Ljusdesign.. 62 KISS..…
13 mars — 17 maj, 2015 *Andres Serranos verk är vackra i sin perfektion. Samtidigt är de ofta provocerande. De utmanar betraktaren med tabubelagda ämnen som sex och religion, inspirerade av renässansmåleri och religiös konst. Han skildrar hemlösa, döda och kyrkans symboler. Ett krucifix nedsänkt i en gul vätska ledde till kraftiga reaktioner. Med verkets titel ”Piss Christ” skrev Andres Serrano in sig i konsthistorien.* (Fotografiska) Besök hemsida: http://fotografiska.eu  
Julie Heffernan målar stort, ångest och sanning. Naturkatastrofer visas i Julies målningar. Hur gör man för att inte världen ska falla sönder?   Besök: http://www.julieheffernan.net/
Om du skall till London innan 9:e mars så missa då inte Paul Klee på Tate Modern. Han är en av de stora innovatörerna i modern tid och har jämförts med bl.a. Matisse och Picasso. 16 October 2013 – 9 March 2014 Adult £16.50 (without donation £15.00) Concession £14.50 (without donation £13.10) Help Tate by including the voluntary donation to enable Gift Aid Additional booking fee of £1.75 (£2 via telephone) per transaction applies Special final night opening until 20.00 on Sunday 9 March Läs mer på Tate moderns hemsida
André Breton André Breton, född 19 februari 1896 i Tinchebray (Orne), död 28 september 1966 i Paris, fransk poet, surrealismens ledare och främste teoretiker. Breton publicerade tre surrealistiska manifest (1924, 1930, 1934) och grundade surrealistiska forskningslaboratorier som använde sig av freudianska metoder för att studera det undermedvetna. Som många andra surrealister började han som dadaist i Paris