Futurismen

Futurismen 1909-1916

Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medmedlemmarna i Die Brycke i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

 

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

Jag älskar att gå på konstutställning. En egen stund på en stol framför ett verk, så kan jag bli sittande länge… Jag har blivit så förtjust i Wassily Kandinsky tankar om upplevelsen av konst. Han anser att man ska försöka hitta själva andemeningen med konstnärens verk. Det kan ta tid men så helt plötsligt så känner man vad konstnären vill. Jag tror att Olle Baertling vill att jag ska känna rörelsen mellan de stora ytorna. Ytorna förflyttar sig som skärmar i ett bilsspel. En evig rörelse totalt ogreppbar. En rörelse som inte står stilla en sekund. Så fort ögat tror sig ha hittat en vilsam form så dyker ett streck eller en liten fyrkant upp för ögat och så får…
Flygplan som lyfter och landar har man ju sett hur många gånger som helst. Vad Terence Chang ser är något helt annat. Bilderna är tagna på San Franciscos internationella flygplats. Resultatet är otroligt vackert och annorlunda. Besök artist www.terencechang.com   Besök konstnär: www.terencechang.com
Sarolta Ban visar hur man kan se på saker. Att en pensel kan vara ett träd eller att en björn skulle vara intresserad av litteratur. Hur känner du för Saroltas skapelser?. Jag hoppas att du blir lika fascinerad som vi andra.   Besök konstnär www.saroltaban.com  
Nutida konst Ett fördjupningsarbete inom konsten under 1900-talet  Utfört av elever på estetprogrammet bild, dans, drama och musik. Brogårdsgymnasiet i Kristinehamn Läsåret 2008-2009 Lars Winnerbäck – en protestsångare.. 3 Jens Assur – Fotograf. 5 Vad är klassisk balett?. 7 Smycken.. 9 Vampyrer och Anne Rice.. 11 Megadeth.. 13 Underground musik. 15 Om propaganda.. 19 Pablo Picasso och kubismen.. 21 Kazuraav. 23 Manga.. 24 Nutidakonst Metal Artwork och konst. 25 Frijazz och improvisationen.. 26 Opeth.. 28 Wassily Kandinsky. 30 Popkonsten  och Roy Lichtenstein.. 32 Surrealism... 35 MY FAIR LADY.. 37 THE SIMS.. 38 Andy Warhol 41 Graffiti 43 Om Modern dans. 48 Happenings och performance.. 50 Tatueringskonst. 51 Manga.. 53 Johnny Depp.. 55 Glaskonst. 57 Afrikansk konst. 60 Ljusdesign.. 62 KISS..…
Konstagenten fick chansen att göra en kort intervju med Stig Espe Olson som är en heltidskonstnär bosatt i Malmö. Stig är en tekniskt duktig målare som är pricksäker i både färg och form och har en rad olika utställningar bakom sig. Det som vi ser är vardagliga snapshots som avbildas i en rad olika former av rum. I tavlorna ser man Magritte och en modern Edvard Hopper. Det handlar mycket om möten, tystnaden, bullret och att just vara betraktaren som många av oss upplever dagligen. Fantastiskt stämningsfulla verk som gör den enkla vardagen till en oerhört intressant plats. Besök gärna Stig Espe Olson\s hemsida   1.Hur startade ditt konstintresse? Såg en konstutställning som gav mig kicken att försöka själv. 2.Beskriv…
Medlem hos konstagenten ställer ut i Kristinehamn. Lördag 24/1 12.30 är det vernissage för Sarah Jämtervik på galleri Kvadraten Kristinehamns konstförening. Född 1986 i Karlstad. Bor och verksam i Göteborg, läser just nu till bildlärare på Högskolan för design och konsthantverk. Färgstarka målningar som växlar mellan allvar och lek. En kombination av figurativa, abstrakta och fantasifulla motiv. Målar allt som oftast intuitivt och tillämpar begreppet `kill your darlings´ så fort det står still vilket resulterar i tavlor med många lager och berättelser som kan anas med blicken. Målar främst med akryl men gör även akvarell/tusch målningar i större format.
Gabriel Dawe är en installationskonstnär. Denna installation Plexus nr. 35, hedrar Museum of Arts Great Gallery. Denna kommer att visas den 22 januari 2017. Se tidigare installtioner här.   Besök: http://www.gabrieldawe.com/bio.html
Det är en melankolisk känsla som blandas med hopp och kärlek. Traditioner som bråkar mot alla moderna ting i samhället. Hur som helst så finns det mycket att känna igen sig i när man tittar på Angel Boligáns verk. Allt detta med en stor portion humor. Besök konstnär: http://www.boligan.com/index2.php?id=5
David skapar Alien-liknande livsformer med hjälp av godis och en massa fritid.   Besök: https://www.behance.net/DavidBrodeur
Pablo Rusig Y Picasso föddes den 25 oktober 1881 i Malaga vid den spanska kusten. Hans far arbetade som intendent på ett museum och undervisade också i målning. Faden kände snatr att han inte hade något mer att lära sin son och år 1895 flyttade familjen till Barcelona där han skulle gå i konstskola., Pablo var då 14 år gammal. Redan efter ett år så tyckte Pablo att den dåvarande skolan inte räckte till. År 1897 började han på Kungliga  akademin i Madrid. Han var ingen flitig elev, han skolkade mycket och fördrev tiden hellre med andra konsnärer, poeter och författare. Picasso blev nyfiken på den nya konsten och flyttade med sina vänner till Paris år1900. den ny konsten kom att…