Futurismen

Futurismen 1909-1916

Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medmedlemmarna i Die Brycke i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

 

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

Warhols föräldrar hette Andrej och Ulja Varchola. De var immigranter tillhörande den rusinska folkgruppen i Mikova i nordöstraTjeckoslovakien som hade utvandrat till Pittsburgh. Andy var ett av tre barn till parterna Varchola, som var en fattig familj. Warhol angav inte alltid sitt rätta födelsedatum. Han gjorde sig ofta yngre och skrev 1930, några gånger till och med 1933 på blanketterna. Därför finns i vissa biografier olika uppgifter om hans födelse. När han gick i tredje klass drabbades han av danssjuka, som en följd av Scharlakansfeber. Han blev intagen på sjukhus och låg där under en längre period. Andrew fördrev tiden med att lyssna på radio, samla på bilder på dåtidens filmstjärnor och måla. Han stack ut från sina klasskamrater och blev mer och mer…
Varje ring är handgjord i trä, bivax eller harts. Det är den kanadensiska juveleraren Secret woods som skapar dessa magiska ringar. Allt är välplanerat i färg och form.   Besök: http://www.mysecretwood.com/   En  
Utbildningen i fri konst vid Konsthögskolan i Umeå ger praktisk och teoretisk kompetens att arbeta som professionell konstnär i Sverige och utomlands. Fokus i utbildningen är studenternas individuella konstnärliga projekt som utvecklas tillsammans med skolans handledarteam. Skolan, som startade 1987, har välutrustade verkstäder för trä, metall, gips, brons, grafik, foto, video, ljud och datorbaserade konstnärliga gestaltningar. Utbildningen är utpräglat projekt- och workshopbaserad med många internationellt verksamma konstnärer som gästlärare vilka reflekterar den kreativa mångfalden inom samtidskonsten. Vi ser samarbeten över lands- och kulturgränser som viktiga delar i en konstnärlig och kritiskt reflexiv utbildning på alla nivåer. Konstens kritiska potential och mångfalden av tankesätt, kultur och uttryck står i centrum. Konsthögskolan utgör en del av Konstnärligt Campus vid Umeå universitet tillsammans…
Post och besöksadress: Första Långgatan 10, 413 03 Göteborg Telefon kansli: 031 – 14 80 61 E-post: [email protected] www.gbgkonstskola.se
Smart, kul design. Konstnär och designer Rachel Ciavarella skapade Morris-en som är en uppstoppad marulk. Med ett utseende som är läskigt som marulken så är det en kul mix till en "nalle". Det finns en djupare bakgrund till detta skapande. För att ta reda på mer, besök: http://www.rachelciavarella.com/  
I dagarna fyller Lars Vilks konstverk 30år Lars Vilks konstverk har retat gallfeber på myndigheten för bygglov och konstkritiker. Han har även blivit lovordad över sin kamp för sitt verk.  Lars Vilks har blivit sin provocerande stil trogen genom att också utmana fundamentalismen inom Islam genom att publicera Muhamed som rondellhund. Nimis är mer än en vanlig skulptur av flera anledningar. Dels på grund av storleken som närmast är i klass med land art - dels är det inte bara en sammanhängande struktur utan flera. Och dessutom har Nimis det drag som installationer ofta har - nämligen anpassning till rummet de utförs i. Möjligen kan det kallas en utomhusinstallation. Vilks kallar det en installation.[2] I fallet Nimis är rummet en fond av…
Maniskt arbete för att skapa ett absolut likt flygplan. Singapore Airlines A830. Luca laconi-Stewart Besök:https://www.youtube.com/user/lucaiaconistewart
En bra kamera, underbara motiv med grymma färger. Kan ju inte bli annat än magiskt! Besök fotograf: www.bradwilson.com
Hilma af Klints utställning på moderna i stockholm, mycket värt att se. Men var hon före sin tid?
Tobbe Malm visar vad han kan göra i sin serie (Bolt Poetry). Han vrider och vänder på bultar så att dom får ett mänskligt utryck. Malm själv säger. " Jag försökte skapa relationer, möten och situationer. Fram kom sorg, glädje, smärta, värme och humor. Besök konstnär: http://www.jernmalm.com