Futurismen

Futurismen 1909-1916

Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medmedlemmarna i Die Brycke i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

 

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

André Breton André Breton, född 19 februari 1896 i Tinchebray (Orne), död 28 september 1966 i Paris, fransk poet, surrealismens ledare och främste teoretiker. Breton publicerade tre surrealistiska manifest (1924, 1930, 1934) och grundade surrealistiska forskningslaboratorier som använde sig av freudianska metoder för att studera det undermedvetna. Som många andra surrealister började han som dadaist i Paris
  Amy Judd är artisten bakom dessa verk .Inspirationen är gamla mytologier mellan kvinnor och djur. Framför allt är dessa verk vackra och skapar ett intresse hos åskådaren.  
Milton Lozada är en otroligt duktig tecknare som använder sig av kulspetspenna. Milton är ju även tatuerare som jag antar har månader och år bokat framöver. Jag skulle gärna vilja dekorera min kropp med någon av hans verk, helt klart! Besök gärna Miltons instagram. http://instagram.com/miltonlzd/  
www.niklasholm.com Born 1979, lives and works in Stockholm, Sweden. Education: 2007 – 2002 Master of Fine Arts, The Royal Art Academy, Stockholm 2002 – 2000 The Nordic Art School, Karleby Finland Exhibitions (selected) 2008 Racksta Museet, “Kom hem”, group 2008 Kristinehamns Konsthall, Jubileumsutställning, group 2008 New Paintings, Natalia Goldin Gallery, Stockholm, solo 2007 Five Minutes to Midnight, The Royal Art Academy, Stockholm 2007 Liste, The Young Art Fair in Basel, With Natalia Goldin Gallery 2006 Graduation show, The Royal Art Academy, Stockholm, solo 2005 Kristinehamn Artmuseum, Kristinehamn, Sweden, solo 2005 Gallery Mejan, Stockholm, solo 2005 DNA-Diesel-new-art, Doktor Glas, Stockholm, Oslo and Copenhagen 2004 ID:I gallery, Stockholm, group 2004 Lund Photo gallery, Lund, Sweden, group 2004 Gallery Rotor, Guthenburg, Sweden, group 2004…
Ray Collins är en otroligt skicklig fotograf som fångar det enkla och vackra i vardagen. Speciellt vatten! Besök konstnär: http://raycollinsphoto.com
Inriktning är allmänna behörighetsgivande kurser och kurser med estetisk och konstnärlig inriktning. Bedriver ett folkhälsoarbete för demokrati, samhälls­enga­gemang, livslångt lärande och delaktighet i kultur och samhälle. Folkhögskolan utgår från en helhetssyn på människa och lärande. Var och en får genom eget studiearbete möjlighet att utvecklas och hitta sin plattform i samhället. Att förverkliga sitt innersta och att nå sitt allra bästa.   Kontakt Box 5016 781 05 Borlänge Tel: 0243-23 95 50 E-post: [email protected]   Hemsida: http://www.ltdalarna.se/fornby
Känslan av att falla fritt är något som Fabio Giampietro inriktat sig mot. Det är mäktiga tavlor som alla gestaltas ifrån en svindlande höjd. Besök konstnär: http://fabiogiampietro.com/  
Makalös tavla från Adonna Khare. Enligt henne själv så är det hennes liv som återspeglas i form av djur. Besök konstnär: http://www.adonnak.com/
Mat Szulik tillverkar dessa underbart vackra 3D-skulpturer av diverse djur. Mat är frilansillustratrör och 3D artist och har en rad underbara skapelser på hans hemsida. Besök: http://matszulik.artstation.com/
  Fotografen Angela Kelly tar fördel av vintern när temperaturen faller. Då skapar hon dessa otroligt vackra isbubblor. Kelly använder sig av diskmedel,vatten, och karo sirap. Hon blåser detta i luften och bubblorna fryser till is innan dom träffar marken. Detta skapar en mängd olika vackra mönster och skapelser. Besök konstnär: http://kellyimagesandphotography.webs.com/