Futurismen

Futurismen 1909-1916

Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medmedlemmarna i Die Brycke i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

 

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

André Breton André Breton, född 19 februari 1896 i Tinchebray (Orne), död 28 september 1966 i Paris, fransk poet, surrealismens ledare och främste teoretiker. Breton publicerade tre surrealistiska manifest (1924, 1930, 1934) och grundade surrealistiska forskningslaboratorier som använde sig av freudianska metoder för att studera det undermedvetna. Som många andra surrealister började han som dadaist i Paris
Denna skapelse står utanför Las Vegas och är ett gäng stora stenbumlingar som är färgade i diverse olika färger. Att bryta naturens eget färgmönster känns alltid spännande. Ofta desto större desto bättre. För att läsa mer om denna kreation: http://www.artproductionfund.org/  
Kv Konstskola Göteborg Konstnärlig grundläggande utbildning i Göteborg Kontakta oss: Eva Lindblad, rektor: 031 - 10 65 84 Åsa Brown, rektorsassistent: 031 - 10 65 85 Håkan Liedberg, vaktmästare: 031 - 10 65 83 E-post: [email protected] [email protected] Post - och besöksadress: KV Konstskola Doktor Saléns gata 14 - 22 413 22 Göteborg
https://www.bernhardlang.de/
Underground musik Av Pontus Fjällman Es3a Temat jag valde visade sig vara ett väldigt brett sådant, så jag kom att redovisa det genom en ganska lång (men väldigt förkortad) historia genomgång. Själva definitionen på underground kan vara väldigt svår och olika från person till person. Men jag tror Frank Zappa beskrev det bäst när han sa:”Mainstream comes to you, but you have to go to the underground”. Alltså kan man kalla det motsatsen till populär musik. Men problemet är då att termen underground är hur bred som helst, så jag begränsar mig själv till rock och det som är mest relevant inom det. 60-tal Den enda riktiga startpunkten för detta tema är The Velvet Underground som var aktiva mellan 1966-1971.…
Nazisterna värnar om det klassiska det antika. Det rena och vackra. Det upphöjda och starka År 1937  öppnar nazisterna en vandringsutställning som vansinnesförklarade och i praktiken kriminaliserade modernismen. Många konstnärer fick fly ut ur landet, en del hamnade i koncentrationsläger eller tog livet av sig. Det var inte bara bildkonstnärer utan det gällde skådespelare på den judiska teatern, jazzmusiker-dansare och författare. Men det fanns ytterligare konstnärer vilka inte togs med i utställningen men som utpekades som degenererade och i vissa fall fick yrkes- och utställningsförbud av den nazistiska regeringens kulturpolitiska organ Reichskulturkammer. Läser en del insändare. och undrar över om det är så att vissa förstår och andra inte! Konst uppfattas på så mycket olika sätt. den klassiska konsten står för det vackra det…
Klaus Leidorf tar bilder på höga höjder. Vardagliga ting blir helt plötsligt så annorlunda när vi ser det uppifrån. Klaus gillar att se saker "utanför boxen". Dom flesta av bilderna är tagna i södra Tyskland ur ett flygplan. Besök konstnär: http://www.leidorf.de
När man studerar mycket konst så undrar man var är den bra konsten. den som inte stöllprovocerar men ändå säger något. jag försöker hitta någon. Det är svårt. Man har vant sig vid att det ska retas ordenligt för att vara "bra" Hittar en text från studio 2010 moderna Museet. "Om den tidsepok av våldsam samhällsutveckling som inföll mellan det sena 1890-talet och det sena 1960-talet karaktäriserades av en optimistiskt för att inte säga blind tro på konstens metafysiska kraft, kan man hävda att det sedan det sena 1960-talet har svängt till det motsatta synsättet. Resultaten av denna process av avmystifiering vilken började i slutet av andra världskriget har blivit upphävandet och förnekandet av det man tidigare trott på. Tron…
Cat Kanin är en textilkonstnär från Melbourne som gör dessa skapelser. Hon jobbar annars som illustratör till barnböcker och har en härlig känsla för detta. Hon skapar även dessa tillsammans med hennes vän Isobel Knowles. Vill du veta mer, besök: https://www.instagram.com/cat_rabbit/    
Har du någonsin funderat på hur det skulle vara om du kunde måla dina egna minnen?. Isåfall så ge Pat Perry ett besök. Det kommer vara värt det. Besök konstnär: http://patperry.net