Futurismen

Futurismen 1909-1916

Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medmedlemmarna i Die Brycke i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

 

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

De olika konststilarna löper parallellt inom det moderna måleriet. Kandinsky hade experimenterat med färgen och formen för att ge utryck åt det som han kallade ” en inte nödvändighet” Under detta experiment kom han underfund med att man inte behövde vara exakt avbildande för att uttryck åt denna inre nödvändighet. Han upptäckte att en ren fläck i en målning kan vara mer uttrycksfull än en mänsklig gestalt ” att den effekten som skapas, då den spetsiga vinkeln i en triangel träffar en cirkel, inte är mindre verkningsfull än den som framkallas av Guds finger som berör Adams hos Michelangelo ” Men sådana expressiva former behöver inte vara geometriska abstrakta former kan vara oändligt fria och kan framkalla ett oändligt antal…
Hilma af Klints utställning på moderna i stockholm, mycket värt att se. Men var hon före sin tid?
Detta otroliga bord byggt av Michael Beitz är helt i trä och må jag säga helt fantastiskt. Kanske fruktansvärt opraktiskt i hemmet men i en konsthall passar den perfekt. Ta gärna en titt på Michaels hemsida där finns många fler spännande bord och mer därtill. Besök konstnär: http://www.michaelbeitz.com/home.html
Här är en kille som kan sin sak.
Vi väljer att lyfta fram en medlem på Konstagenten som vi gillar. Helt enkelt någon bland våra medlemmar som vi vill att fler skall upptäcka. Vi byter konstnär lite när vi känner för det och ibland går det fortare och ibland får den utvalde sola i glansen lite längre.
Stocksholm stad köpte 24/8 2001 in detta omdiskuterade konstverk som är ett monument över Raul Wallenberg Området kallas "Raul Wallenberg´s torg"
Denna konstnär är en av de stora i Japan och det är ju såklart väldigt imponerande hur Niyoko Ikuta vrider och vänder på alla dess former för att skapa dessa otroligt vackra skulpturer. Besök konstnär: http://galleryfw.com/artists/niyoko-ikuta/
Dustin Yellin skapar dessa otroligt vackra "glaskuber" Det målas på en glasskiva för att sedan måla på en till osv. Detta sätts senare ihop och skapar en känsla av en vacker instängd människa. Titta gärna på videoklipped i detta inlägg. Besök konstnär:  http://dustinyellin.com/works/ https://youtu.be/5tVf2IXvsQ4
Uppvärmd flytande aluminium hälls ner i myrstackarnas öppning för att sedan stelna och bilda en skulptur. Metallklumpen grävs sedan upp och poleras. Den amerikanske konstnären började göra utgjutningarna som en vetenskaplig hobby för ett år sedan. När han sedan donerade några av verken till skolor, där eleverna fascinerades av att kunna se hur myrorna byggde sina bon, upptäckte han populariteten i verken och har även lyckats sälja ett par exemplar på nätet.
Har du någonsin funderat på hur det skulle vara om du kunde måla dina egna minnen?. Isåfall så ge Pat Perry ett besök. Det kommer vara värt det. Besök konstnär: http://patperry.net