Futurismen

Futurismen 1909-1916

Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medmedlemmarna i Die Brycke i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

 

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

Bild. Maud Sandström Visst behöver affärslivet konst! Äntligen en bok som tar upp betydelsen av konst på ett rakt och lättfattligt sätt. Konst har alltid funnits i det offentliga rummet. konsten har varit till för att smycka och dekorera. det har varit monument och minnesmärken likaväl som ett konstverk att fundera över och njuta utav. Den har provocerat och utmanat. Men konstnärer och konsten lever ändå i ett undanskymt osynligt rum. Förr var konsten till för herrefolken och kyrkan. I dag ska det vara själva konceptet, vår så kallade samtidskonst som ska gestaltas. Problemet är att det är så få människor som förstår vad konsten står för, konsten faller inte i god jord. Konstskolorna står för att konsten ska vara fri…
Daniel Rozin skapar speglar av olika varianter. Denna spegel av snurrande pingviner är spännande! Besök konstnär:http://www.smoothware.com/danny/ https://vimeo.com/129674054
Det må jag säga Jamal att det var en imponerande tavla. Jag instämmer helt med Janneck i detta fall! Väldigt detaljerad och ett intressant motiv. Bra jobbat! Besök konstnär: http://konstagenten.se/konstnar/jamalaljomaily/
Impressionismen ”Det kortfattade, åskådliga och mångtydiga ordet impressionism sätter sig över måleriets egentliga problem och har kommit att beteckna ett nytt sätt att se och känna, en helt annan sorts verklighet, kort sagt, något av ett nytt rike, fullt av ljus och frisk luft, ett rike som besegrat den akademiska sumpmarkens slummiga mörker. Snart kunde man skönja det hälsosamma inflytande från denna vind och detta ljus även i poesin, i musiken, ja till och med i romanen”. ( Jean- Clarence Lambert 1969). Har man detta i ryggen så förstår man att drivkraften för att få förverkliga sitt eget måleri är enormt stor. Upptäckten av ljuset, det föränderliga ljuset, den sensibla dallring inför verkligheten. ”Ljuset i dimman, ljuset i bäcken, ljuset…
Det är en melankolisk känsla som blandas med hopp och kärlek. Traditioner som bråkar mot alla moderna ting i samhället. Hur som helst så finns det mycket att känna igen sig i när man tittar på Angel Boligáns verk. Allt detta med en stor portion humor. Besök konstnär: http://www.boligan.com/index2.php?id=5
Nazisterna värnar om det klassiska det antika. Det rena och vackra. Det upphöjda och starka År 1937  öppnar nazisterna en vandringsutställning som vansinnesförklarade och i praktiken kriminaliserade modernismen. Många konstnärer fick fly ut ur landet, en del hamnade i koncentrationsläger eller tog livet av sig. Det var inte bara bildkonstnärer utan det gällde skådespelare på den judiska teatern, jazzmusiker-dansare och författare. Men det fanns ytterligare konstnärer vilka inte togs med i utställningen men som utpekades som degenererade och i vissa fall fick yrkes- och utställningsförbud av den nazistiska regeringens kulturpolitiska organ Reichskulturkammer. Läser en del insändare. och undrar över om det är så att vissa förstår och andra inte! Konst uppfattas på så mycket olika sätt. den klassiska konsten står för det vackra det…
Opponenterna var en grupp fria konstnärer om 85st, bland annat så var Carl Larsson och Axel von Heidenstam medlemmar. Gruppen bildades 1860 under ledning av Ernst Josephson och var en protest mot akademiernas monopol. Den 27 mars 1885 framförde medlemmarna skriftligen ett krav till Konstakademien om en modernisering och reformering av konstutbildningen, utställningsverksamheten och konstnärsstödet. Samtidigt bildade en grupp fransmän impressionismen som stod för att man skulle måla det man kände. Själva intrycket blev viktigt och man gick ut från ateljèerna och målade det man såg. Penseldragen var vilda och hastigt dit-målade. Protesterna från folket var enorma och konstnärerna hade svårt att få sina tavlor antagna till konst-salongerna eftersom den klassiska sköna konsten hade ett starkt fäste.
Jonas Gerard är en engagerad, dansande, abstrakt konstnär som ger allt när han målar impulsivt och färgrikt.
Jag funderar över skulpturparken runt om I världen. Jag kan inte påstå att jag är en militant feminist i dag men jag var nog född som feminist, med mottot "Det ska vara lika". Sänder man blickarna åt monument och skulpturer, i alla fall de mer tredimensionella så finns det en avsevärd skillnad, skulle vara kul att hitta en avhandling om detta. Jag ska försöka bena ut vad jag menar. Först och främst så finns det knappast ett monument över en kvinna som är högre än kvinnans egen längd. Till skillnad från mannen som kan gestaltas hur höga som helst. Gärna då också som en symbol som visar vilken patriark han var. Vi tar en titt på president Washington och president Indira…
Hur ska man beskriva de verk som Eckart Hahn skapar?. Det är en viss otrygg surrealistisk värld vi får se som visar sig på alla tänkbara sätt. Det är kompositioner mellan det goda och onda som samtidigt visar en lekfullhet. Dra era egna slutsater! Besök konstnär: http://eckarthahn.com