Futurismen

Futurismen 1909-1916

Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medmedlemmarna i Die Brycke i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

 

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

Det kan vara en konst att göra godis. Detta är ett sidospår för resten av inläggen men det är imponerande att se hur genomtänkt det är att göra (Lemon drops)   Besök: http://www.metafilter.com/159535/Hand-cranked-candy   https://youtu.be/sd90XCvpO1k
Fredrik kombinerar grafitti med välkända ansikten i allt från Petter till Prince!. Han var även med och sponsrade Radiohjälpen då han sålde en tavla som föreställde Petter. Bra gjort Fredrik! Besök konstnär: http://konstagenten.se/konstnar/pilizkonst/
Den Konceptuella konsten slår ut den klassiska. Konsten blir provocerande och politisk. Konstnärerna är i allmänhet vänsterradikala och fördömmer borgligheten. All konst som kan härledas till borglighet och högreståndskultur är helt ute. Konsten ska provocera.  Konsnären själv får tycka som han/hon vill. Det behöver inte vara några djupa tankar bakom verken. Vad som förvånar mig är att i kommunistländerna var all typ av modernism inte tillåten. de konstnärer som målade modernistiskt fick gå under jorden. Ryssarna använde konsten i proppagandasyfte och den socialrelistiska konsten var det enda tänkbara. Men naturligtvis fanns den moderna konsten även där. det var många stora modernister som kom från ryssland. Kassemir Malevitj Kandinski Men deras konst kom att kallas konstruktivism och var mer i den revolotionäras…
Här finns det utbildningar inom förpackningsdesign, grafisk formgivare/tekniker, visuell grafisk kommunikatör, grafisk processoperatör samt manusförfattare.   Brobygrafiska Utbildning Svetsarevägen 3 686 80 Sunne Besöksadress Brobygrafiska Utbildning 37. Sunne Kommun 686 80 Sunne Postadress Tel 0565-179 00 Fax 0565-179 01 Epost Växel Mån-fre 07.30-12.00 13.00-15.30 Öppettider Kontaktpersoner Per Branzén 0565-163 80 070-591 63 80 E-post Verksamhetsansvarig Laurence Autard de Bragard 0565-179 14 070-190 35 32 E-post LIA / Antagning / Internationalisering   Besök hemsida: www.brobygrafiska.se
Absolut det sjukaste Stop motion klippet.   Stop motion är en animation. "Lura ögat" Precis som att göra en tecknad film. Som att göra en  "springande gubbe" i ett post-it block.
Galning eller visionär.  Tatlin          jag undrar hur det kommer sig att  ett socialistiskt land skulle tillåta sig att bygga ett monument som är över 400 meter hög. Ett land som lider av fattigdom, svält, inbördeskrig,. Till råga på allt så liknar det babels torn. Vilken "gud" är det som eftersträvas?    "Tatlins konstruktivistiska torn skulle ha byggts av industriella material som järn, glas och stål. Både vad gällde material, form och funktion så var det tänkt som en uppåtsträvande symbol över moderniteten. Tornet var så enormt att Eiffeltornet skulle sett ut som en dvärg i jämförelse. Tornets huvudform var en dubbelhelix som tvinnade sig upp till en höjd på 400 meter. Besökare skulle transporteras i byggnaden via olika typer av mekaniska anordningar.…
Tolka och analysera bilder Visuellt tänkande och gestaltning. En bildanalys på Edvard Munchs verk Historia 1910-1911. 1910 får Munch i uppdrag att lämna in ett tävlingsutkast till auladekorationerna. Munch lämnar in två verk Historien och Människoberget, efter en tid också Alma Mater. Jag har valt att analysera verket Historien utifrån min egen upplevelse. Det kändes när vi var på museet och guidades runt att det efterlämnades många frågor hos mig. Detta utan att på något sätt ha för avsikt att kritisera den visning av verken som vi fick. Historien 1910-1911 Verket är målat på kanvas, olja och uppspänt på träramar med måttet 5x11.5 m. Centralt sitter en gammal man på en berghäll i ett kustlandskap med händerna framsträckta. Bredvid honom står…
De olika konststilarna löper parallellt inom det moderna måleriet. Kandinsky hade experimenterat med färgen och formen för att ge utryck åt det som han kallade ” en inte nödvändighet” Under detta experiment kom han underfund med att man inte behövde vara exakt avbildande för att uttryck åt denna inre nödvändighet. Han upptäckte att en ren fläck i en målning kan vara mer uttrycksfull än en mänsklig gestalt ” att den effekten som skapas, då den spetsiga vinkeln i en triangel träffar en cirkel, inte är mindre verkningsfull än den som framkallas av Guds finger som berör Adams hos Michelangelo ” Men sådana expressiva former behöver inte vara geometriska abstrakta former kan vara oändligt fria och kan framkalla ett oändligt antal…
En filmskapare vid namn Vincent Bal använder allt i sin närvaro. Av föremål leker han med bilder och skapar ett brett utbud av småskisser. Besök: http://www.vincentbal.com/
Smart, kul design. Konstnär och designer Rachel Ciavarella skapade Morris-en som är en uppstoppad marulk. Med ett utseende som är läskigt som marulken så är det en kul mix till en "nalle". Det finns en djupare bakgrund till detta skapande. För att ta reda på mer, besök: http://www.rachelciavarella.com/