Futurismen

Futurismen 1909-1916

Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medmedlemmarna i Die Brycke i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

 

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

En underbar mix av färg när det blir inspirerat av tonerna från olika musikstilar. Melissa McCracken blandar olja och akryl på ett energifyllt sätt. Besök konstnär:http://www.melissasmccracken.com
Underground musik Av Pontus Fjällman Es3a Temat jag valde visade sig vara ett väldigt brett sådant, så jag kom att redovisa det genom en ganska lång (men väldigt förkortad) historia genomgång. Själva definitionen på underground kan vara väldigt svår och olika från person till person. Men jag tror Frank Zappa beskrev det bäst när han sa:”Mainstream comes to you, but you have to go to the underground”. Alltså kan man kalla det motsatsen till populär musik. Men problemet är då att termen underground är hur bred som helst, så jag begränsar mig själv till rock och det som är mest relevant inom det. 60-tal Den enda riktiga startpunkten för detta tema är The Velvet Underground som var aktiva mellan 1966-1971.…
Impressionismen ”Det kortfattade, åskådliga och mångtydiga ordet impressionism sätter sig över måleriets egentliga problem och har kommit att beteckna ett nytt sätt att se och känna, en helt annan sorts verklighet, kort sagt, något av ett nytt rike, fullt av ljus och frisk luft, ett rike som besegrat den akademiska sumpmarkens slummiga mörker. Snart kunde man skönja det hälsosamma inflytande från denna vind och detta ljus även i poesin, i musiken, ja till och med i romanen”. ( Jean- Clarence Lambert 1969). Har man detta i ryggen så förstår man att drivkraften för att få förverkliga sitt eget måleri är enormt stor. Upptäckten av ljuset, det föränderliga ljuset, den sensibla dallring inför verkligheten. ”Ljuset i dimman, ljuset i bäcken, ljuset…
Surrealistiskt, skevt, spännande och detaljrikt. En överdriven världsbild är alltid kul! Besök konstnär: http://www.loladupre.com
Romantiken var en mångskiftande idérörelse som uppstod vid slutet av 1700-talet till följd av förromantiken och nyklassicismen och som varade till mitten av 1800-talet. Under 1700-talet började konsten ha en egen betydelse där själva verket kom att att kallas konst och under slutet på 1700-talet och fram mot 1800-talets slut speglade man mer känslor i konsten. Naturen fick symbolisera det storslagna och man upphöjde själva livet, det vackra, det sköna och skönheten inom konsten skulle fostra och förädla. Konstakademierna hade monopol på vad som ansågs som konst och det som inte ansågs som konst. Den tyska romantiska målaren Caspar David Friedrich, (1774-1840) var en av de största konstnärerna inom europeisk konst där det symboliska landskapet gestaltades.
Denna konstnär har varit på kartan länge och är känd för att göra dessa otroliga skulpturer av diverse material. Exempelvis som i detta fall, krossade bilar. John Chamberlain har även skapat med plexiglas mm... Besök gärna konstnär: John Chamberlain    
Här finns det otroligt vackra fotografier från olika delar av världen. Vinnaren Greg Whitton. Fotograf: Ibraheem Al-Awadi Fotograf: Claire Carter Fotograf: Marco Barone Fotograf: David Wrangborg Fotograf: Lee Acaster Fotograf: Samuel Feron Fotograf: Kevin Morgans Fotograf: Shaun Walby Fotograf: Samuel Feron Fotograf: Stefan Gerrits Fotograf:Judith Conning Fotograf: Michael Maes Fotograf: Sandi Bertonselij Fotograf: Greg Whitton Fotograf: Jan Fabbender Fotograf: Sandi Bertonselij Fotograf: Johannes Klapwij  
David skapar Alien-liknande livsformer med hjälp av godis och en massa fritid.   Besök: https://www.behance.net/DavidBrodeur
MODERNA MUSEETS SAMLING Moderna Museet har en av Europas främsta samlingar av modern och samtida konst, med nyckelverk av bland andra Henri Matisse, Niki de Saint Phalle och Salvador Dalí. Samlingen omfattar måleri, skulptur, installationer, film, video, teckning och grafik, av svensk och internationell konst från hela 1900-talet fram till idag. I samlingen finns även fotografi och fotobaserad konst från 1840-talet och framåt. TIPS! Gå en visning på egen hand och se våra fantastiska utomhusskulpturer på Skeppsholmen. Fredagar kl 18-20 är det fri entré till Moderna Museets samling (plan 4). På Plan 4 Museets presentation av verk ur samlingen hängs om regelbundet. I den första delen på Plan 4, Sekelskifte till 1940- tal, presenterar verk från den tidiga modernismen av bland…
Frida Kahlo med maken Diego Rivera Frida Kahlo (eg. Magdalena Carmen Frieda Kahlo y Calderón), född  6 juni !907. död 13 juli 1954 i Mexico city. Frida Kahlo växte upp i en by utanför Mexico City i ett fint hus tillsammans med sina föräldrar och sina två systrar.  Fridas far var fotograf vilket kan ha väckt hennes intresse för konst.  När frida var 18 år råkade hon ut för en svår bussolycka. Hon spetsades på en järnbalk som gick rakt igenom henns underliv och ut på ryggen.  Frida fick ligga i gipsvagga (Inbäddad i gips utan att få röra sig) till sängs under en mycket lång tid. För att fördriva tiden så började hon måla tavlor. Hon porträtterade sin egen sorg…