Futurismen

Futurismen var en konstnärlig och litterär rörelse som uppstod i Italien i början av 1900-talet och fortsatte fram till mitten av 1920-talet.

På ett övergripande plan handlade futurismen om att hylla den moderna världen, tekniken och framsteget. Futuristerna ville uttrycka den nya tidens energi och hastighet i sina verk och utmana traditionella idéer och konventioner inom konst och litteratur.

Inom konsten innebar futurismen en strävan efter att bryta med det traditionella måleriet och att utforska nya uttryckssätt. Futuristiska verk kännetecknas ofta av kraftfulla linjer och geometriska former som uttrycker rörelse, hastighet och energi. Många futuristiska verk skildrar också maskiner, fabriker och andra teknologiska framsteg.

Inom litteraturen använde sig futuristerna av nya skrivtekniker och ordval för att uttrycka modernitetens hastighet och energi. De bröt med traditionella berättarformer och skrev istället poesi och prosa som var abstrakt och experimentell.

Futuristerna var också intresserade av att uttrycka nationalism och patriotism, och deras verk var ofta politiskt laddade.

Sammanfattningsvis handlade futurismen om att hylla den moderna världen, tekniken och framsteget, att utmana traditionella idéer och konventioner inom konst och litteratur, och att uttrycka modernitetens hastighet och energi.

Futurismen, Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medlemmarna i ”Die Brycke” i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

Galning eller visionär.  Tatlin          jag undrar hur det kommer sig att  ett socialistiskt land skulle tillåta sig att bygga ett monument som är över 400 meter hög. Ett land som lider av fattigdom, svält, inbördeskrig,. Till råga på allt så liknar det babels torn. Vilken "gud" är det som eftersträvas?    "Tatlins konstruktivistiska torn skulle ha byggts av industriella material som järn, glas och stål. Både vad gällde material, form och funktion så var det tänkt som en uppåtsträvande symbol över moderniteten. Tornet var så enormt att Eiffeltornet skulle sett ut som en dvärg i jämförelse. Tornets huvudform var en dubbelhelix som tvinnade sig upp till en höjd på 400 meter. Besökare skulle transporteras i byggnaden via olika typer av mekaniska anordningar.…
En bra kamera, underbara motiv med grymma färger. Kan ju inte bli annat än magiskt! Besök fotograf: www.bradwilson.com
  Fotograf spenderar otroligt mycket tid vid denna plats för att ta dessa otrolig vackra bilder. Hans namn är Steve Garrington. https://www.flickr.com/photos/wentloog/    
Det sägs ofta att konsten ska vara fri, att det inte ska finnas några restriktioner på konstnärer så att de kan följa sin inspiration. Jag håller i mångt och mycket med om detta, men finns det någon gräns. Jag tänker nu bland annat på två av konstfacks mer omtalade påfund de senaste åren. Nämligen examensarbetet som gick ut på att slå sönder en tunnelbanevagn och filma det, dessutom utan tillstånd från SL, och incidenten när en av eleverna vandrade omkring på essingeleden och  spelade mentalt sjuk. Det är saker jag har svårt att se som konst och som idogt försvarades av konstfacks rektor mycket under banderollen "konsten måste vara fri". Historiskt sett har konsten inte varit fri. Den har varit…
Arkitekten och den digitala konstnären Laurnet Rosset skapar en overklig värld med egna fotografier. Besök: http://laurentrosset.com/    
Den grafiska tryckkonsten Litografin uppfinns av Alois Senefelder 1798. Konsten anpassar sig efter tekniken. Nya vektyg skapar en ny typ av konst. Trycktekniken i sig är inte ny.  man kunde ristar i plåt som man svärtar ner så att färgen kommer ner i skåran. Sedan torkadas överflödig färg bort.  Därefter lägger man ett fuktigt rispapper över plåten och pressar ihop papper och plåt. På så sett överför man färg till papperet. Med litografin blev den något helt annat man kunde trycka till exempel hela ytor Litografi Litografipress för karttryckning i München Litografi (från grekiskans lithos λίθος = sten, graphein γράφειν = skriva), eller plantryck, är en tryckmetod där en teckning i oljekrita på porös kalksten, litoplåt eller litofilm överförs till papper.…
Wassily Kandinsky Elekromagnetismen har gett upphov till mycket. När man kom på att den inte var innesluten i materian utan i mellan dem så började man tro på en verklig andlighet. Man funderade på om inte elektromagnetismen skulle kunna vara ett utryck av en fysisk varelse som höll världen samman i sin inre form. Vi kan kalla den själ. Morse upptäckten gjorde att vissa dårar trodde sig kunna kommunisera med de döda de kallades bordsandar. Good and bad vibrations kommer därifrån. Man förklarade att elektomagnetismen var stoff fortfarande materia men redan andlig. Detta är upprinnelsen till den abstrakta konsten. Detta okulta är den moderna konstens viktigaste drivkraft. den första som kom att måla detta var Wassily Kandinsky. 1910 skrev han…
Maniskt arbete för att skapa ett absolut likt flygplan. Singapore Airlines A830. Luca laconi-Stewart Besök:https://www.youtube.com/user/lucaiaconistewart
Staten tog bort monopolet för bilbesiktning och nu är inget sig likt. Dock har jag tack vare tidigare nämnda hemsida sett att utbudet blivit otroligt mycket bättre. Detta glädjer kanske inte männiksor på landsbygden eftersom utbudet där är oförändrat, men för nedre halvan av Sverige har det fullkomligt exploderat.
Cat Kanin är en textilkonstnär från Melbourne som gör dessa skapelser. Hon jobbar annars som illustratör till barnböcker och har en härlig känsla för detta. Hon skapar även dessa tillsammans med hennes vän Isobel Knowles. Vill du veta mer, besök: https://www.instagram.com/cat_rabbit/