Futurismen

Futurismen 1909-1916

Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medmedlemmarna i Die Brycke i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

 

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

Hur ska man beskriva de verk som Eckart Hahn skapar?. Det är en viss otrygg surrealistisk värld vi får se som visar sig på alla tänkbara sätt. Det är kompositioner mellan det goda och onda som samtidigt visar en lekfullhet. Dra era egna slutsater! Besök konstnär: http://eckarthahn.com
Wassily Kandinsky Elekromagnetismen har gett upphov till mycket. När man kom på att den inte var innesluten i materian utan i mellan dem så började man tro på en verklig andlighet. Man funderade på om inte elektromagnetismen skulle kunna vara ett utryck av en fysisk varelse som höll världen samman i sin inre form. Vi kan kalla den själ. Morse upptäckten gjorde att vissa dårar trodde sig kunna kommunisera med de döda de kallades bordsandar. Good and bad vibrations kommer därifrån. Man förklarade att elektomagnetismen var stoff fortfarande materia men redan andlig. Detta är upprinnelsen till den abstrakta konsten. Detta okulta är den moderna konstens viktigaste drivkraft. den första som kom att måla detta var Wassily Kandinsky. 1910 skrev han…
Kontraster som i sig är komplement till Wölfflins grundbegrepp om form. Mitt tema har varit en helg på ett Spa sett ur olika vinklar. Linjär Det är som att dra handen utanför kroppen. Att känna huden eller ytan som en linje. Linjen ger utrymme för fantasier. Den talar inte om vad som finns inuti. Den talar inte om i fall det är natt eller dag. Den talar inte om vilken färg som föremålen har eller som bilden är målad i. Eftersom jag har valt en öppen form som jag gestaltar på olika sätt så ger den spelrum för fantasin. Målerisk Det måleriska är där. Man har fyllt linjerna med ett innehåll som berättar något. Det berättar vilken färg och vilken tid…
Det är ett härligt samspel mellan denna pojke och hans fågel. Besök konstnär: http://bloomphotography.com
En filmskapare vid namn Vincent Bal använder allt i sin närvaro. Av föremål leker han med bilder och skapar ett brett utbud av småskisser. Besök: http://www.vincentbal.com/
  Skulpturen på skådespelare Margaretha Krook (1925-2001) placerad utanför Dramaten gör oss delaktiga. Konstnären är Marie -Louise Ekman. Ekman gör oss delaktiga i hennes verk genom att ha tillverkat slupturen så att ytan är ständigt varm. När man känner på den så upplever man värmen från en människa. Temperaturen är ständigt på 37 grader. Hur påverkar det oss. Vad får vi för upplevelse av statyn? En del tycker att det är monumentalliknande andrar tycker att det känns mysigt en kul grej som gör stt vi får en annan närhet till statyn. Lite Kitschbetonat. (Kitsch betyder sidospår och ett överdrivet användande av ett regelrätt formspråk) . Ja det kan väl vara både och. För   ett antal år seda hade detta förmodligen…
Färg, glöd och värme finner vi i Sebastian Marquez tavlor. Vi fångas i vardagliga situationer som kan vara aningen förvrängda men hjärtat finns där i varje verk. Besök konstnär: http://konstagenten.se/konstnar/sebastianmarquez2/
https://www.bernhardlang.de/
Mabona Origami har kul med papper. Besök hemsida för mer spännande påhitt http://www.mabonaorigami.com/   
En bild! En bild bland alla andra bilder. Vi samlas utanför skolan på parkeringsplatsen. Vi ska åka till Kristinehamns konstmuseum. En bil! Vi får åka några svängar fram och tillbaka. Alla får inte plats. Efter sista turen så står de där som redan har kommit fram och väntat lite trötta och undrar vad det är som vi ska titta på. Vi kommer in i konsthallen och där är väggarna fulla av Ann Edholms verk! Runda cirklar i grått svart och vinrött. Därtill gigantiska svarta och lila tavlor stora målade ytor inramade av gult och grön ”En resa i Estland” heter en av tavlorna. Andra besökare går och muttrar. ”Det här är väl inget som vi kommuninnevånare ska betala för. Det…