Wassily Kandinsky
Vasilij Vasiljevitj Kandinskij, född 16 december 1866 i Moskva, Ryssland, död 13 december 1944 i Neuilly-sur-Seine, Frankrike, var en rysk målare och grafiker
Elektromagnetismen har gett upphov till mycket. När man kom på att den inte var innesluten i materian utan mellan dem så började man tro på en verklig andlighet. Man funderade på om inte elektromagnetismen skulle kunna vara ett utryck av en fysisk varelse som höll världen samman i sin inre form. Vi kan kalla den själ.
Morsealfabetet (Morsealfabetet har fått sitt namn efter amerikanen Samuel Morse (1791—1872). Han var egentligen en konstnär som gjorde oljemålningar. Han hade sett några elektromagnetiska experiment och började som ren amatör fundera över hur detta på något sätt kunde användas för att överföra budskap. Sådana konstruktioner fanns i och för sig tidigare, men ingen fungerade särskilt bra. Morse experimenterade flitigt, med assistans av Alfred Veil (1807—1859). Ansträngningarna resulterade till slut i tre olika patenterade alfabet, alla i Morses namn, men kanske är Veil den verklige uppfinnaren. Det var nämligen han som kom på att koda med kombinationer av långa och korta streck). Wikipedia.
Upptäckten gjorde att vissa dårar trodde sig kunna kommunicera med de döda de kallades bordsandarna. Good and bad vibrations kommer därifrån. Man förklarade att elektromagnetismen stoff fortfarande var materia men redan andlig.
Detta är upprinnelsen till den abstrakta konsten. Detta ockulta är den moderna konstens viktigaste drivkraft. den första som kom att måla detta var Wassily Kandinsky. 1910 skrev han en bok om det andliga i konsten. Den abstrakta konsten vill gestalta människans yttersta frihet. Den abstrakta konsten kan alltså inte avbilda en verklighet liksom den konceptuella konsten. Eftersom det som man vill visa är alldeles för fint för att mer eller mindre visas i vardagliga former.
Vi strävar mer och mer åt att försöka komma åt en inre trygghet av förståelse. Konsten handlar inte längre om konsten i sig den handlar mer om att ”möta människan bakom masken” den handlar om att befria sitt eget jag och fundera över vår egen medverkan i tillvaron.
Anna Odell (hon som spelade psyksjuk) Rättfärdigar sitt eget konstverk med att ”Det är svårt att tränga igenom ensamhetens skal” Vi knackar fortfarande på vår inre själ kan man säga. Vi knackar desperat på vår misär i all form av den spektakulära konceptuella konsten. Det fanns en tid då konsten skulle förändra världen. Den skulle bryta med det gamla, den skulle hela tiden bana väg för ett mänskligare samhälle. Men inte nu. Nu är konsten så fabricerad så ägd av museer och den visas upp på biennaler av gigantiska mått. Men något håller på att hända.
Den abstrakta konsten eller det sakrala är tillbaka inom konsten. Kiss och bajs kulturen börjar sina ut. Vi vill inte gotta oss i våra sekret längre. Vi vill få tillbaka det lilla det andliga som gör att vi förstår vår längtan efter det stora. Det snälla det kloka. Det som många skulle kalla en Gud. Eller det ockulta! Eller det romantiska. ( detta är en egen tolkning, bland annat från Steinfelds text)
Jag har läst en artikel av Thomas Steinfeld. Modernismens ockulta rötter. Jag måste hitta mer. Det är så mycket som har fallit på plats efter att jag har läst detta.