Tidslinje konsthistoria

Denna omfattande lista över konstriktningar och -stilar erbjuder en kronologisk översikt över konstens utveckling från den förhistoriska tiden till det moderna 2000-talet. Varje punkt på listan ger en kort beskrivning av en konstriktning eller stil, vilket speglar hur konsten har utvecklats genom att spegla och reagera på kulturella, tekniska och filosofiska förändringar genom tiderna.

Följaktligen, från de tidiga grottmålningarna till avancerad digital och bioart, illustrerar listan inte bara konstens estetiska och formella förändringar utan även dess roll som en reflektion och formare av mänskliga erfarenheter och samhällsförändringar.

tidslinje konsthistoria

Från förhistorisk konst till Drone Art

  • Förhistorisk konst (cirka 40 000–4 000 f.Kr.) – Inkluderar grottmålningar och skulpturer från den tidiga människans konstnärliga aktivitet.
  • Antikens konst (cirka 3 000 f.Kr.–500 e.Kr.) – Grekisk, romersk och egyptisk konst som fokuserar på realism och idealiserade former.
  • Medeltida konst (cirka 500–1400 e.Kr.) – Omfattar bysantinsk, romansk och gotisk konst, ofta med religiöst fokus.
  • Renässansen (cirka 1400–1600) – En återupplivning av antikens ideal med fokus på humanism och proportioner.
  • Barocken (cirka 1600–1750) – Dynamisk och dramatisk stil, rik på kontrast och rörelse.
  • Rokoko (cirka 1730–1780) – Lätt och elegant, ofta med romantiska och lekfulla teman.
  • Nyklassicism (cirka 1780–1830) – Återgång till antikens enkelhet och symmetri som en reaktion mot rokokon.
  • Romantiken (cirka 1800–1850) – Betonar emotioner och naturens storhet.
  • Realism (cirka 1840–1880) – Strävar efter att skildra verkligheten utan förskönande.
  • Impressionism (cirka 1870–1900) – Fokuserar på ljus och färg genom lösa penseldrag.
  • Modernism (cirka 1900–1970) – Ett övergripande begrepp som inkluderar många konstnärliga riktningar som fokuserar på nyhet, experiment och en brytning med traditionella former.
  • Postimpressionism (cirka 1880–1905) – Utvecklar impressionismen genom mer uttrycksfulla och symboliska tekniker.
  • Fauvism (cirka 1905–1910) – Använder vilda, expressionistiska färger och stilar.
  • Expressionism (cirka 1905–1930) – Fokuserar på att uttrycka subjektiva känslor och erfarenheter.
  • Kubism (cirka 1907–1922) – Bryter ner objekt i abstrakta, geometriska former.
  • Futurism (cirka 1909–1944) – Italiensk rörelse som glorifierar modern teknik och dynamisk rörelse.
  • Dadaism (cirka 1916–1924) – Avantgardistisk och ofta absurdistisk, en protest mot krig och konventionell konst.
  • Surrealism (cirka 1924–1966) – Utforskar drömmar och det omedvetna med fantasifulla och bisarra bilder.
  • Art Deco (cirka 1920–1940) – Eleganta, geometriska former ofta använda i arkitektur och design.
  • Bauhaus (cirka 1919–1933) – Tysk skola som förenar konst, hantverk och industriell design.
  • De Stijl (cirka 1917–1931) – Holländsk, fokuserar på abstraktion och enkelhet med en begränsad färgpalett.
  • Abstrakt expressionism (cirka 1946–1960) – Emfatisk, gestisk och non-figurativ konststil.
  • Popkonst (cirka 1950–1970) – Inspireras av reklam och populärkultur.
  • Minimalism (cirka 1960–1970) – Minimalistisk användning av komponenter för att betona formen.
  • Konceptkonst (från cirka 1960) – Idéer och koncept tar primär plats över traditionella estetiska och materialistiska bekymmer.
  • Opkonst (cirka 1960-talet) – Spelar med optiska illusioner genom visuellt stimulerande mönster.
  • Performancekonst (från cirka 1960) – Live framträdanden av konstnären som en interaktiv konstform.
  • Land art (från cirka 1960- och 1970-talen) – Skapar storskaliga ingrepp i naturliga landskap.
  • Transavantgarde (från sent 1970-tal) – Återupplivar måleriet med en blandning av stilar och historiska referenser.
  • Anamorfos (historiskt och nutid) – Skapar förvrängda bilder som ser normala ut från en specifik vinkel.
  • Kinetic Art (från 1950-talet) – Integrerar rörelse i konstverken.
  • Eco Art (från 1970-talet) – Utforskar och adresserar ekologiska frågor.
  • Sound Art (från 1980-talet) – Använder ljud som huvudsakligt medium.
  • Light Art (från 1960-talet) – Använder ljus som primärt medium i konstverken.
  • Algorithmic Art (från 1960-talet) – Skapar konst genom algoritmer och programmering.
  • Bio Art (från sent 1990-tal) – Använder levande organismer och bioteknik i konstverken.
  • Net Art (från cirka 1990) – Konst skapad och distribuerad på internet.
  • Superflat (från sent 1990-tal) – Kombinerar traditionell japansk konst med modern popkultur.
  • Stuckism (från 1999) – Förespråkar figurativt måleri och en återgång till konsthantverket.
  • New Media Art (från 1990-talet) – Omfattar digital konst och andra nya medier.
  • Social Practice (från 2000-talet) – Konst som involverar samhällsengagemang och interaktivitet.
  • Steampunk (från 2000-talet) – Blandar industriålderns estetik med futuristiska innovationer.
  • Virtual Reality Art (från cirka 2010) – Skapar konstverk i virtuella miljöer för en omslutande upplevelse.
  • Drone Art (från 2010-talet) – Använder drönare i skapandeprocessen.

Vad hände under 90-talet?

Under 1990-talet skedde en av de mest betydande konstnärliga förändringarna med framväxten och populariseringen av konceptkonst. Denna konstriktning, som framhäver idéerna bakom ett verk framför dess fysiska form, började dominera samtidskonsten. Parallellt med detta började konstnärer alltmer utforska digitala teknologier som ett nytt medium för konstnärligt uttryck, vilket inkluderade användningen av datorgrafik och digital video. Dessa tekniker möjliggjorde inte bara nya sätt för publiken att uppleva och interagera med konsten, utan öppnade även upp för helt nya konstnärliga uttryck.

Samtidigt påverkade globaliseringen konstvärlden avsevärt under decenniet. Internationella konstbiennaler som Venedigbiennalen och documenta blev viktiga samlingspunkter som introducerade konstnärer från hela världen. Detta bidrog till en ökad mångfald av röster och perspektiv inom konsten, vilket i sin tur berikade den globala konstdialogen.

Förutom dessa förändringar såg 1990-talet också en ökning av installationkonst. Konstnärer skapade rumsliga verk som betraktarna kunde gå in i och uppleva på ett fysiskt och ofta interaktivt sätt. Dessa verk engagerade inte bara flera sinnen utan erbjöd också djupgående, omslutande upplevelser, vilket ytterligare förändrade hur människor interagerar med och uppfattar konst. Dessa konstnärliga förändringar under 90-talet har haft en varaktig inverkan på konstscenen och fortsätter att påverka skapandet och uppfattningen av konst idag.

Vad var den största förändringen vid millenieskiftet?

Efter millennieskiftet har en av de mest betydande förändringarna inom konsten varit integrationen och expansionen av digital teknologi. Denna utveckling har revolutionerat konstvärlden genom att erbjuda nya sätt att skapa, visa och distribuera konst. Först och främst har digital konst öppnat upp för nya konstnärliga uttryck som inte varit möjliga med traditionella metoder.

Vidare har teknologier som Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR) förändrat upplevelsen av konst genom att skapa omslutande och interaktiva miljöer. Dessutom har Net Art utnyttjat webbens dynamiska och interaktiva natur för att skapa ständigt föränderliga verk. Sociala medier har också spelat en avgörande roll, genom att ge konstnärer möjligheten att nå en global publik med en hastighet och direktkontakt som tidigare var otänkbar.

Mer från konstagenten

  En utställning som hade många utställare. Kristinehamns konstförening bjöd in 22 stycken konstnärer med rötter från Kristinehamn. Konstnärer som numer verkar och bor över hela jorden. Utställningen vart en succé, Det var inte bara konstnärer att vara stolta över, utan det visar också på bredden av en fantastisk tradition på att Kristinehamn generera enastående konstnärer. http://www.kristinehamnskonstforening.se/
13 mars — 17 maj, 2015 *Andres Serranos verk är vackra i sin perfektion. Samtidigt är de ofta provocerande. De utmanar betraktaren med tabubelagda ämnen som sex och religion, inspirerade av renässansmåleri och religiös konst. Han skildrar hemlösa, döda och kyrkans symboler. Ett krucifix nedsänkt i en gul vätska ledde till kraftiga reaktioner. Med verkets titel ”Piss Christ” skrev Andres Serrano in sig i konsthistorien.* (Fotografiska) Besök hemsida: http://fotografiska.eu  
Konstagenten fick chansen att göra en kort intervju med Stig Espe Olson som är en heltidskonstnär bosatt i Malmö. Stig är en tekniskt duktig målare som är pricksäker i både färg och form och har en rad olika utställningar bakom sig. Det som vi ser är vardagliga snapshots som avbildas i en rad olika former av rum. I tavlorna ser man Magritte och en modern Edvard Hopper. Det handlar mycket om möten, tystnaden, bullret och att just vara betraktaren som många av oss upplever dagligen. Fantastiskt stämningsfulla verk som gör den enkla vardagen till en oerhört intressant plats. Besök gärna Stig Espe Olson\s hemsida   1.Hur startade ditt konstintresse? Såg en konstutställning som gav mig kicken att försöka själv. 2.Beskriv…
Denna konstnär är en av de stora i Japan och det är ju såklart väldigt imponerande hur Niyoko Ikuta vrider och vänder på alla dess former för att skapa dessa otroligt vackra skulpturer. Besök konstnär: http://galleryfw.com/artists/niyoko-ikuta/
Post och besöksadress: Första Långgatan 10, 413 03 Göteborg Telefon kansli: 031 – 14 80 61 E-post: info@gbgkonstskola.se www.gbgkonstskola.se
Jag älskar att gå på konstutställning. En egen stund på en stol framför ett verk, så kan jag bli sittande länge… Jag har blivit så förtjust i Wassily Kandinsky tankar om upplevelsen av konst. Han anser att man ska försöka hitta själva andemeningen med konstnärens verk. Det kan ta tid men så helt plötsligt så känner man vad konstnären vill. Jag tror att Olle Baertling vill att jag ska känna rörelsen mellan de stora ytorna. Ytorna förflyttar sig som skärmar i ett bilsspel. En evig rörelse totalt ogreppbar. En rörelse som inte står stilla en sekund. Så fort ögat tror sig ha hittat en vilsam form så dyker ett streck eller en liten fyrkant upp för ögat och så får…
Det är en fin känsla när man får vara nära naturen iallafall en stund via några underbara fotografier. Nicolas Dora är en Natur och vildmarksfotograf som har fångat dessa renar på deras resa. Besök fotograf: http://www.nicolasdory.com
Klassiskt måleri De gamla mästarna hade för att överleva egna uppköpare från en kulturintresserad överklass eller beskyddare som beställde tavlor. Det var också ett sätt att kontrollera konstnärerna så att de målade på ett korrekt sätt. I filmen om den nederlänske målaren  JohannesVermeer (döpt 1632 död 1675)  blir detta tydligt. Familjen är mer eller mindre livegen under en så kallad beskyddare. Detta medför att Vermeers kreativitet blir något hämmad. Han får tråkiga beställningar. Beställningar som man i dag kan likna vid familjefotografier som köparen kan stoltsera med för sina vänner. I filmen om Vermeers liv och konstnärskap får vi följa konstnärens frustation över sin livegenhet och krav att i en som han tycker kultiverad fattig familj ändå måste prestera mästerverk. Jag har…
Nighth awks – Edward Hopper. 1942 Oljemålning på duk 84.1 cm x 152.4 cm Vad ser vi Ett ljust Gatucafé/bar, nattöppet. Sceniskt avskalad gatumiljö. Det finns en blond man med vita kläder som arbetar som servitör/bartender. Det finns 3 stycken gäster i baren, en välklädd rödhårig dam i en röd klänning och 2 män i mörk kavaj och beige hatt. Alla gäster ser ut att vara övre medelklass. I bakgrunden ser byggnaden ut att vara helt utrymd, det finns ingen ljus och det ända föremålen man ser är en kassapparat. Allt är tomt, det finns ingen verksamhet förutom caféet. Ingenting är förfallet. Allt är rent och städat. Vad händer Damen småpratar med den ena mannen medan servitören ser ut att…
David Burdney är en otroligt duktig fotograf som har en mäktig portfolio. Det är en fascinerande blandning av flygfotografier som vi ser i dessa varianter av Saltfält runt om i världen. Vill du se mer av David?   Besök: http://davidburdeny.com/?noSplash=true