Tidslinje konsthistoria

Denna omfattande lista över konstriktningar och -stilar erbjuder en kronologisk översikt över konstens utveckling från den förhistoriska tiden till det moderna 2000-talet. Varje punkt på listan ger en kort beskrivning av en konstriktning eller stil, vilket speglar hur konsten har utvecklats genom att spegla och reagera på kulturella, tekniska och filosofiska förändringar genom tiderna.

Följaktligen, från de tidiga grottmålningarna till avancerad digital och bioart, illustrerar listan inte bara konstens estetiska och formella förändringar utan även dess roll som en reflektion och formare av mänskliga erfarenheter och samhällsförändringar.

tidslinje konsthistoria

Från förhistorisk konst till Drone Art

  • Förhistorisk konst (cirka 40 000–4 000 f.Kr.) – Inkluderar grottmålningar och skulpturer från den tidiga människans konstnärliga aktivitet.
  • Antikens konst (cirka 3 000 f.Kr.–500 e.Kr.) – Grekisk, romersk och egyptisk konst som fokuserar på realism och idealiserade former.
  • Medeltida konst (cirka 500–1400 e.Kr.) – Omfattar bysantinsk, romansk och gotisk konst, ofta med religiöst fokus.
  • Renässansen (cirka 1400–1600) – En återupplivning av antikens ideal med fokus på humanism och proportioner.
  • Barocken (cirka 1600–1750) – Dynamisk och dramatisk stil, rik på kontrast och rörelse.
  • Rokoko (cirka 1730–1780) – Lätt och elegant, ofta med romantiska och lekfulla teman.
  • Nyklassicism (cirka 1780–1830) – Återgång till antikens enkelhet och symmetri som en reaktion mot rokokon.
  • Romantiken (cirka 1800–1850) – Betonar emotioner och naturens storhet.
  • Realism (cirka 1840–1880) – Strävar efter att skildra verkligheten utan förskönande.
  • Impressionism (cirka 1870–1900) – Fokuserar på ljus och färg genom lösa penseldrag.
  • Modernism (cirka 1900–1970) – Ett övergripande begrepp som inkluderar många konstnärliga riktningar som fokuserar på nyhet, experiment och en brytning med traditionella former.
  • Postimpressionism (cirka 1880–1905) – Utvecklar impressionismen genom mer uttrycksfulla och symboliska tekniker.
  • Fauvism (cirka 1905–1910) – Använder vilda, expressionistiska färger och stilar.
  • Expressionism (cirka 1905–1930) – Fokuserar på att uttrycka subjektiva känslor och erfarenheter.
  • Kubism (cirka 1907–1922) – Bryter ner objekt i abstrakta, geometriska former.
  • Futurism (cirka 1909–1944) – Italiensk rörelse som glorifierar modern teknik och dynamisk rörelse.
  • Dadaism (cirka 1916–1924) – Avantgardistisk och ofta absurdistisk, en protest mot krig och konventionell konst.
  • Surrealism (cirka 1924–1966) – Utforskar drömmar och det omedvetna med fantasifulla och bisarra bilder.
  • Art Deco (cirka 1920–1940) – Eleganta, geometriska former ofta använda i arkitektur och design.
  • Bauhaus (cirka 1919–1933) – Tysk skola som förenar konst, hantverk och industriell design.
  • De Stijl (cirka 1917–1931) – Holländsk, fokuserar på abstraktion och enkelhet med en begränsad färgpalett.
  • Abstrakt expressionism (cirka 1946–1960) – Emfatisk, gestisk och non-figurativ konststil.
  • Popkonst (cirka 1950–1970) – Inspireras av reklam och populärkultur.
  • Minimalism (cirka 1960–1970) – Minimalistisk användning av komponenter för att betona formen.
  • Konceptkonst (från cirka 1960) – Idéer och koncept tar primär plats över traditionella estetiska och materialistiska bekymmer.
  • Opkonst (cirka 1960-talet) – Spelar med optiska illusioner genom visuellt stimulerande mönster.
  • Performancekonst (från cirka 1960) – Live framträdanden av konstnären som en interaktiv konstform.
  • Land art (från cirka 1960- och 1970-talen) – Skapar storskaliga ingrepp i naturliga landskap.
  • Transavantgarde (från sent 1970-tal) – Återupplivar måleriet med en blandning av stilar och historiska referenser.
  • Anamorfos (historiskt och nutid) – Skapar förvrängda bilder som ser normala ut från en specifik vinkel.
  • Kinetic Art (från 1950-talet) – Integrerar rörelse i konstverken.
  • Eco Art (från 1970-talet) – Utforskar och adresserar ekologiska frågor.
  • Sound Art (från 1980-talet) – Använder ljud som huvudsakligt medium.
  • Light Art (från 1960-talet) – Använder ljus som primärt medium i konstverken.
  • Algorithmic Art (från 1960-talet) – Skapar konst genom algoritmer och programmering.
  • Bio Art (från sent 1990-tal) – Använder levande organismer och bioteknik i konstverken.
  • Net Art (från cirka 1990) – Konst skapad och distribuerad på internet.
  • Superflat (från sent 1990-tal) – Kombinerar traditionell japansk konst med modern popkultur.
  • Stuckism (från 1999) – Förespråkar figurativt måleri och en återgång till konsthantverket.
  • New Media Art (från 1990-talet) – Omfattar digital konst och andra nya medier.
  • Social Practice (från 2000-talet) – Konst som involverar samhällsengagemang och interaktivitet.
  • Steampunk (från 2000-talet) – Blandar industriålderns estetik med futuristiska innovationer.
  • Virtual Reality Art (från cirka 2010) – Skapar konstverk i virtuella miljöer för en omslutande upplevelse.
  • Drone Art (från 2010-talet) – Använder drönare i skapandeprocessen.

Vad hände under 90-talet?

Under 1990-talet skedde en av de mest betydande konstnärliga förändringarna med framväxten och populariseringen av konceptkonst. Denna konstriktning, som framhäver idéerna bakom ett verk framför dess fysiska form, började dominera samtidskonsten. Parallellt med detta började konstnärer alltmer utforska digitala teknologier som ett nytt medium för konstnärligt uttryck, vilket inkluderade användningen av datorgrafik och digital video. Dessa tekniker möjliggjorde inte bara nya sätt för publiken att uppleva och interagera med konsten, utan öppnade även upp för helt nya konstnärliga uttryck.

Samtidigt påverkade globaliseringen konstvärlden avsevärt under decenniet. Internationella konstbiennaler som Venedigbiennalen och documenta blev viktiga samlingspunkter som introducerade konstnärer från hela världen. Detta bidrog till en ökad mångfald av röster och perspektiv inom konsten, vilket i sin tur berikade den globala konstdialogen.

Förutom dessa förändringar såg 1990-talet också en ökning av installationkonst. Konstnärer skapade rumsliga verk som betraktarna kunde gå in i och uppleva på ett fysiskt och ofta interaktivt sätt. Dessa verk engagerade inte bara flera sinnen utan erbjöd också djupgående, omslutande upplevelser, vilket ytterligare förändrade hur människor interagerar med och uppfattar konst. Dessa konstnärliga förändringar under 90-talet har haft en varaktig inverkan på konstscenen och fortsätter att påverka skapandet och uppfattningen av konst idag.

Vad var den största förändringen vid millenieskiftet?

Efter millennieskiftet har en av de mest betydande förändringarna inom konsten varit integrationen och expansionen av digital teknologi. Denna utveckling har revolutionerat konstvärlden genom att erbjuda nya sätt att skapa, visa och distribuera konst. Först och främst har digital konst öppnat upp för nya konstnärliga uttryck som inte varit möjliga med traditionella metoder.

Vidare har teknologier som Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR) förändrat upplevelsen av konst genom att skapa omslutande och interaktiva miljöer. Dessutom har Net Art utnyttjat webbens dynamiska och interaktiva natur för att skapa ständigt föränderliga verk. Sociala medier har också spelat en avgörande roll, genom att ge konstnärer möjligheten att nå en global publik med en hastighet och direktkontakt som tidigare var otänkbar.

Mer från konstagenten

Post och besöksadress: Första Långgatan 10, 413 03 Göteborg Telefon kansli: 031 – 14 80 61 E-post: info@gbgkonstskola.se www.gbgkonstskola.se
Har du någonsin funderat på hur det skulle vara om du kunde måla dina egna minnen?. Isåfall så ge Pat Perry ett besök. Det kommer vara värt det. Besök konstnär: http://patperry.net  
En bild! En bild bland alla andra bilder. Vi samlas utanför skolan på parkeringsplatsen. Vi ska åka till Kristinehamns konstmuseum. En bil! Vi får åka några svängar fram och tillbaka. Alla får inte plats. Efter sista turen så står de där som redan har kommit fram och väntat lite trötta och undrar vad det är som vi ska titta på. Vi kommer in i konsthallen och där är väggarna fulla av Ann Edholms verk! Runda cirklar i grått svart och vinrött. Därtill gigantiska svarta och lila tavlor stora målade ytor inramade av gult och grön ”En resa i Estland” heter en av tavlorna. Andra besökare går och muttrar. ”Det här är väl inget som vi kommuninnevånare ska betala för. Det…
I dagarna fyller Lars Vilks konstverk 30år Lars Vilks konstverk har retat gallfeber på myndigheten för bygglov och konstkritiker. Han har även blivit lovordad över sin kamp för sitt verk.  Lars Vilks har blivit sin provocerande stil trogen genom att också utmana fundamentalismen inom Islam genom att publicera Muhamed som rondellhund. Nimis är mer än en vanlig skulptur av flera anledningar. Dels på grund av storleken som närmast är i klass med land art - dels är det inte bara en sammanhängande struktur utan flera. Och dessutom har Nimis det drag som installationer ofta har - nämligen anpassning till rummet de utförs i. Möjligen kan det kallas en utomhusinstallation. Vilks kallar det en installation.[2] I fallet Nimis är rummet en fond av…
Imponerade video med Marc-Antoine Locatelli. Tekniken bakom både film, musik och dans är beundransvärt. Tummen upp! Besök konstnär:  http://marcantoinelocatelli.tumblr.com/   Nuance from Marc-Antoine Locatelli on Vimeo.
Det var en solig och varm dag vilket gjorde att konstrundan blev mycket angenäm. Men jag vill börja med ett litet citat. Den spanska Filosofen Ortega Y Gasset (1883-1955) oroade sig för radikalismen (det extrema) inom den moderna konsten. I och med att människan ville vara modern. Ortega menade i sin berömda essä (1905) Om det mänskliga utdrivandet ur konsten. ”Så är den nutida konstens mest karakteristiska drag ur sociologisk synvinkel att den delar publiken i två kategorier: de som förstår den och de om inte förstår den…  Naturligtvis så började vi med den gigantiska kaninen tillverkad i breda träspån. Bigg yellow Rabbit.  Skapad av den nederländske konstnären Florentijn Hoffman. Att älska konst är att förstå den! Stort drar! Verket har…
Skilda riktningar inom det ryska avantgardet förenas i Konstens vänsterfront. de menade att man inte längre skulle måla utan man skulle konstruera och producera. konsten blev ett instrument för politiken. man skulle närma sig fabrikerna, göra plakat, rita arbetskläder och trycka textilier. Konstruktivisterna Rodtjenko och Majakovskj kan nämnas som var anhängare av Konsten vänsterfront
Det kan vara en konst att göra godis. Detta är ett sidospår för resten av inläggen men det är imponerande att se hur genomtänkt det är att göra (Lemon drops)   Besök: http://www.metafilter.com/159535/Hand-cranked-candy   https://youtu.be/sd90XCvpO1k
Peter Kogler skapar rum som du rent sagt yr av. Det finns många olika varianter av skulpturer, rum färger och form på Peters hemsida. Absolut något jag skulle vilja se på nära håll. Säkert en härlig upplevelse. Besök konstnär: http://www.kogler.net/
1917 kom Marcel Duchamp  med den första ready made skulpturen. Konceptkonst Den Konceptuella konsten slår ut den klassiska. Konsten blir provocerande och politisk. Konstnärerna är i allmänhet vänsterradikala och fördömmer borgligheten. All konst som kan härledas till borglighet och högreståndskultur är helt ute. Konsten ska provocera.  Konsnären själv får tycka som han/hon vill. Det behöver inte vara några djupa tankar bakom verken. Vad som förvånar mig är att i kommunistländerna var all typ av modernism inte tillåten. de konstnärer som målade modernistiskt fick gå under jorden. Ryssarna använde konsten i proppagandasyfte och den socialrelistiska konsten var det enda tänkbara. Men naturligtvis fanns den moderna konsten även där. det var många stora modernister som kom från ryssland. Kassemir Malevitj Kandinski Men deras…