Impressionismen

Impressionismen var en konströrelse som uppstod i Frankrike på 1870-talet, fokuserad på att fånga ögonblick och ljusets spel i naturen.

Konstnärer som Monet och Renoir målade utomhus och strävade efter att skildra sina subjektiva intryck av världen.

Impressionismen kännetecknas av lösa penseldrag och ljusa färger, där konstnärerna ofta undvek att blanda färger på paletten.

Konstnärer

  1. Claude Monet (1840–1926)
  2. Pierre-Auguste Renoir (1841–1919)
  3. Edgar Degas (1834–1917)
  4. Camille Pissarro (1830–1903)
  5. Alfred Sisley (1839–1899)
  6. Berthe Morisot (1841–1895)
  7. Mary Cassatt (1844–1926)
  8. Gustave Caillebotte (1848–1894)
  9. Édouard Manet (1832–1883), ofta associerad med impressionismen även om han inte var en del av den officiella gruppen.

Teknik

  1. Öppen komposition: Impressionisterna utvidgade ramen för vad som kunde avbildas i ett konstverk. De inkluderade ofta avskurna figurer och objekt i bildens kanter, vilket gav en känsla av spontanitet och ett ögonblick i rörelse.
  2. Korta penseldrag: De använde korta, tjocka penseldrag för att snabbt fånga essensen av det de målade. Detta bidrog till en känsla av dynamik och livlighet i deras målningar.
  3. Ljusa och rena färger: Impressionisterna undvek att använda svart och andra mörka färger för skuggor. Istället använde de komplementfärger för att skapa djup och volym, vilket gav deras arbete en mer levande och ljusare palett.
  4. Blandning av färger: Istället för att blanda färger noggrant på en palett, applicerade impressionisterna ofta färger direkt på duken. Detta skapade en mer vibrerande effekt där färger blandades optiskt från betraktarens synpunkt.
  5. Fokus på ljus och atmosfär: Ett av de mest centrala inslagen i impressionismen var dess fokus på ljusets effekter och atmosfär i en scen. De studerade och målade ofta samma motiv vid olika tider på dagen och under olika väderförhållanden för att fånga varierande ljus och färg.

Mer om impressionismen

Impressionistiska målningar är inte bara för att berätta något specifikt. Istället fokuserade impressionisterna på att fånga ögonblicket. De målade snabba förändringar i himlen, tillfällen tillsammans med vänner, och uttryckte en ytlighet och frihet i livet utan stora bekymmer.

Denna glädje är något vi alla längtar efter. Till en början mötte den impressionistiska konsten motstånd och var inte omtyckt av alla. Målerierna såg ut som ofärdiga skisser, med färger som inte ens var blandade för att harmonisera med varandra. Istället användes klara, oblandade färger som stod bredvid varandra, vilket skapade en ovanlig och stark visuell upplevelse.

Impressionismen var speciell eftersom den visade tekniker och penseldrag som konstnärer tidigare försökt dölja. Man strävade inte efter harmoniska färger utan lät ofta starka, oblandade färger kontrastera direkt mot varandra. Denna teknik blev grunden för senare konströrelser som symbolism och modernism.

Termen ”impressionism” hade ingen specifik ideologi utan representerade snarare en gemensam riktning bland flera konstnärer, inklusive kända namn som Monet, Renoir, Sisley, Degas och Morisot.

Namnet ”impressionism” kommer från det franska ordet för ”intryck”, och blev först använt av Édouard Manet. Det är dock mer förknippat med Claude Monets berömda målning ”Impression, soleil levant” (Impression, soluppgång) från 1874, som visar en soluppgång över hamnen i Le Havre. Detta verk var med i den första impressionistutställningen samma år.

Renoir

Mer från konstagenten

Om du är intresserad av design, teknik och arkitektur så tycker jag att Manuel rivas kan inspirera dig att skapa nya former. Personligen så finner jag det otroligt spännande när former kan skapa ett sånt intresse. Manuel är en duktig tecknare/målare som är skicklig på både olja samt blyertspenna. Besök konstnär: http://konstagenten.se/konstnar/manuelrivas/
När man studerar mycket konst så undrar man var är den bra konsten. den som inte stöllprovocerar men ändå säger något. jag försöker hitta någon. Det är svårt. Man har vant sig vid att det ska retas ordenligt för att vara "bra" Hittar en text från studio 2010 moderna Museet. "Om den tidsepok av våldsam samhällsutveckling som inföll mellan det sena 1890-talet och det sena 1960-talet karaktäriserades av en optimistiskt för att inte säga blind tro på konstens metafysiska kraft, kan man hävda att det sedan det sena 1960-talet har svängt till det motsatta synsättet. Resultaten av denna process av avmystifiering vilken började i slutet av andra världskriget har blivit upphävandet och förnekandet av det man tidigare trott på. Tron…
Impressionismen ”Det kortfattade, åskådliga och mångtydiga ordet impressionism sätter sig över måleriets egentliga problem och har kommit att beteckna ett nytt sätt att se och känna, en helt annan sorts verklighet, kort sagt, något av ett nytt rike, fullt av ljus och frisk luft, ett rike som besegrat den akademiska sumpmarkens slummiga mörker. Snart kunde man skönja det hälsosamma inflytande från denna vind och detta ljus även i poesin, i musiken, ja till och med i romanen”. ( Jean- Clarence Lambert 1969). Har man detta i ryggen så förstår man att drivkraften för att få förverkliga sitt eget måleri är enormt stor. Upptäckten av ljuset, det föränderliga ljuset, den sensibla dallring inför verkligheten. ”Ljuset i dimman, ljuset i bäcken, ljuset…
Med beundran i halsen och känslorna i darr så representerar vi fotograf Jenna Martin. Besök konstnär: jennamartinphotography.com
Konstnär Hans Westlund (se mer av Hans Westlund under hans profil) En fantastiskt trevlig utställning med mycket folk och glada miner. Konstnärerna var nöjda och det såldes en hel del, vilket givetvis konstföreningen tycker är mycket roligt. http://www.kristinehamnskonstforening.se/
Tavlor där inspirationen helt klart är väntan. Det finns många berättelser som gömmer sig i dessa verk som har fångat konstnären Brett Amory. Vi känner alla igen oss i någon av dessa verk. Det kan minst lika gärna vara en känsla av ensamhet som trygghet eller glädje och ro. Hur som helst, VI GILLAR DET! Besök konstnär: http://brettamory.com/
En konstutbildning på distans KONSTSKOLA PÅ NÄTET - KPN Ett unikt möte mellan modern teknik och traditionell konstundervisning. I den interaktiva ateljén diskuteras konstnärliga problem i vår tid - komposition, färg, form och innehåll. KPN I och KPN II Konstnärlig grundutbildning 1-2 år, en möjlighet att studera på heltid med studiemedel. Läs mer här Café på nätet Vårt café är öppet för alla elever som har gått på Falkenbergs Konstskola. Är du intresserad och vill veta mer? Kontakta skolan!
1. Människans övertro på maskinerna skapade en kultur som romantiserade den industriella utvecklingen. Farten blev dess signum. Den klassiska konsten skapades i ateljéer och tog lång tid att tillverka. reglerna var stränga. den nya konsten hade en helt annan frihet. man fick skapa efter sitt eget tyckande och man fick tolka efter sitt eget tyckande. detta medförde än dock att det skapades olika riktningar. Futuristerna. Dadaisterna. Surrealisterna. Kubisterna för att nämna några. Impressionisterna blev de första konstnärerna som tog sina stafflier och gick ut i naturen. Man målade vanliga händelser. Människor som solade och badade som ett exempel. Man målade båtar och tåg. Futurismen. 1909 publiserade den italienska poeten Filippo Marinetti sitt första futuristiska manifest. Den spreds snabbt över västvärlden.…
 Gutav Courbet lär ha sagt " Jag kan inte måla en ängel för jag har inte sett någon ängel" Gustav Courbet (1819-1877) Fransman och realismens grundare. Han målade livets mångfald och öppnade portarna för 1900-talsrealismen  Realismen uppkom som en direkt opposition mot romantiken och dess fantasi och naturmystik.   1800-talets realism i konsten präglas av många vardagliga motiv och många skildringar av arbetare och deras miljöer. Konstkritikerna blev under denna tid en viktig del i konstens värld. Litografitekniken uppfanns och började användas flitigt bl.a. av Honoré Daumier och i och med det kunde konsten spridas snabbare och lättare, också fotografi började användas inom konsten bl.a. av Nadar. Jean-Francois Millet (1814-1875) Rosa Bonheur (1822-1899) Gustave Courbet (1819-1877) Honoré Daumier (1808-1879) Mathew Brady (1822-1896)…
Konst i form av tavlor är kanske inget för alla men det är helt klart det som jag själv ser som den självklara konsten. Man kanske inte skall starta en diskussion om vad som är självklar konst eftersom konst är helt upp till betraktaren. Men det finns något med tavelkonsten som för mig känns mer unik. Mer unik eftersom jag kan se skaparens penseldrag likt en topografisk karta som får liv. Jag kan se skaparens varje penseldrag där färgen fångat en rörelse eller ett ögonblick precis när det gjordes. Ibland kommer jag på mig själv när jag står farligt nära tavlans struktur med min förundrande blick och näsa för att verkligen betrakta de små spår som penseln lämnat i färgens…