Impressionismen

Impressionismen var en konströrelse som uppstod i Frankrike på 1870-talet, fokuserad på att fånga ögonblick och ljusets spel i naturen.

Konstnärer som Monet och Renoir målade utomhus och strävade efter att skildra sina subjektiva intryck av världen.

Impressionismen kännetecknas av lösa penseldrag och ljusa färger, där konstnärerna ofta undvek att blanda färger på paletten.

Konstnärer

  1. Claude Monet (1840–1926)
  2. Pierre-Auguste Renoir (1841–1919)
  3. Edgar Degas (1834–1917)
  4. Camille Pissarro (1830–1903)
  5. Alfred Sisley (1839–1899)
  6. Berthe Morisot (1841–1895)
  7. Mary Cassatt (1844–1926)
  8. Gustave Caillebotte (1848–1894)
  9. Édouard Manet (1832–1883), ofta associerad med impressionismen även om han inte var en del av den officiella gruppen.

Teknik

  1. Öppen komposition: Impressionisterna utvidgade ramen för vad som kunde avbildas i ett konstverk. De inkluderade ofta avskurna figurer och objekt i bildens kanter, vilket gav en känsla av spontanitet och ett ögonblick i rörelse.
  2. Korta penseldrag: De använde korta, tjocka penseldrag för att snabbt fånga essensen av det de målade. Detta bidrog till en känsla av dynamik och livlighet i deras målningar.
  3. Ljusa och rena färger: Impressionisterna undvek att använda svart och andra mörka färger för skuggor. Istället använde de komplementfärger för att skapa djup och volym, vilket gav deras arbete en mer levande och ljusare palett.
  4. Blandning av färger: Istället för att blanda färger noggrant på en palett, applicerade impressionisterna ofta färger direkt på duken. Detta skapade en mer vibrerande effekt där färger blandades optiskt från betraktarens synpunkt.
  5. Fokus på ljus och atmosfär: Ett av de mest centrala inslagen i impressionismen var dess fokus på ljusets effekter och atmosfär i en scen. De studerade och målade ofta samma motiv vid olika tider på dagen och under olika väderförhållanden för att fånga varierande ljus och färg.

Mer om impressionismen

Impressionistiska målningar är inte bara för att berätta något specifikt. Istället fokuserade impressionisterna på att fånga ögonblicket. De målade snabba förändringar i himlen, tillfällen tillsammans med vänner, och uttryckte en ytlighet och frihet i livet utan stora bekymmer.

Denna glädje är något vi alla längtar efter. Till en början mötte den impressionistiska konsten motstånd och var inte omtyckt av alla. Målerierna såg ut som ofärdiga skisser, med färger som inte ens var blandade för att harmonisera med varandra. Istället användes klara, oblandade färger som stod bredvid varandra, vilket skapade en ovanlig och stark visuell upplevelse.

Impressionismen var speciell eftersom den visade tekniker och penseldrag som konstnärer tidigare försökt dölja. Man strävade inte efter harmoniska färger utan lät ofta starka, oblandade färger kontrastera direkt mot varandra. Denna teknik blev grunden för senare konströrelser som symbolism och modernism.

Termen ”impressionism” hade ingen specifik ideologi utan representerade snarare en gemensam riktning bland flera konstnärer, inklusive kända namn som Monet, Renoir, Sisley, Degas och Morisot.

Namnet ”impressionism” kommer från det franska ordet för ”intryck”, och blev först använt av Édouard Manet. Det är dock mer förknippat med Claude Monets berömda målning ”Impression, soleil levant” (Impression, soluppgång) från 1874, som visar en soluppgång över hamnen i Le Havre. Detta verk var med i den första impressionistutställningen samma år.

Renoir

Mer från konstagenten

Det var en solig och varm dag vilket gjorde att konstrundan blev mycket angenäm. Men jag vill börja med ett litet citat. Den spanska Filosofen Ortega Y Gasset (1883-1955) oroade sig för radikalismen (det extrema) inom den moderna konsten. I och med att människan ville vara modern. Ortega menade i sin berömda essä (1905) Om det mänskliga utdrivandet ur konsten. ”Så är den nutida konstens mest karakteristiska drag ur sociologisk synvinkel att den delar publiken i två kategorier: de som förstår den och de om inte förstår den…  Naturligtvis så började vi med den gigantiska kaninen tillverkad i breda träspån. Bigg yellow Rabbit.  Skapad av den nederländske konstnären Florentijn Hoffman. Att älska konst är att förstå den! Stort drar! Verket har…
Christoph Niemann bjuder på lite kul i vardagen. Alla känner vi igen objekten. Kanske inte i detta användningsområde. Besök konstnär: http://www.christophniemann.com
Självlärd målare och skapare till egen serietidning. Grymt duktig och fantasirik. Läs mer om Menton3 här www.menton3.com  
Igen så är naturen den stora inspirationskällan. Besök konstnär: http://www.craftinamerica.org/artists/kay-sekimachi/
Jag ramlade över denna otroligt duktiga artist. Målar av storstadens gator direkt på plats! Titta även på filmen som visar Cristobal Perez Garcia in action. Besök konstnär: http://www.cristobalperezgarcia.com https://vimeo.com/116416303
Har du någonsin funderat på hur det skulle vara om du kunde måla dina egna minnen?. Isåfall så ge Pat Perry ett besök. Det kommer vara värt det. Besök konstnär: http://patperry.net  
Vill du veta mer om konstnären, besök: http://okudasanmiguel.com
Med beundran i halsen och känslorna i darr så representerar vi fotograf Jenna Martin. Besök konstnär: jennamartinphotography.com
1. Människans övertro på maskinerna skapade en kultur som romantiserade den industriella utvecklingen. Farten blev dess signum. Den klassiska konsten skapades i ateljéer och tog lång tid att tillverka. reglerna var stränga. den nya konsten hade en helt annan frihet. man fick skapa efter sitt eget tyckande och man fick tolka efter sitt eget tyckande. detta medförde än dock att det skapades olika riktningar. Futuristerna. Dadaisterna. Surrealisterna. Kubisterna för att nämna några. Impressionisterna blev de första konstnärerna som tog sina stafflier och gick ut i naturen. Man målade vanliga händelser. Människor som solade och badade som ett exempel. Man målade båtar och tåg. Futurismen. 1909 publiserade den italienska poeten Filippo Marinetti sitt första futuristiska manifest. Den spreds snabbt över västvärlden.…
Skilda riktningar inom det ryska avantgardet förenas i Konstens vänsterfront. de menade att man inte längre skulle måla utan man skulle konstruera och producera. konsten blev ett instrument för politiken. man skulle närma sig fabrikerna, göra plakat, rita arbetskläder och trycka textilier. Konstruktivisterna Rodtjenko och Majakovskj kan nämnas som var anhängare av Konsten vänsterfront