Futurismen

Futurismen var en konstnärlig och litterär rörelse som uppstod i Italien i början av 1900-talet och fortsatte fram till mitten av 1920-talet.

På ett övergripande plan handlade futurismen om att hylla den moderna världen, tekniken och framsteget. Futuristerna ville uttrycka den nya tidens energi och hastighet i sina verk och utmana traditionella idéer och konventioner inom konst och litteratur.

Inom konsten innebar futurismen en strävan efter att bryta med det traditionella måleriet och att utforska nya uttryckssätt. Futuristiska verk kännetecknas ofta av kraftfulla linjer och geometriska former som uttrycker rörelse, hastighet och energi. Många futuristiska verk skildrar också maskiner, fabriker och andra teknologiska framsteg.

Inom litteraturen använde sig futuristerna av nya skrivtekniker och ordval för att uttrycka modernitetens hastighet och energi. De bröt med traditionella berättarformer och skrev istället poesi och prosa som var abstrakt och experimentell.

Futuristerna var också intresserade av att uttrycka nationalism och patriotism, och deras verk var ofta politiskt laddade.

Sammanfattningsvis handlade futurismen om att hylla den moderna världen, tekniken och framsteget, att utmana traditionella idéer och konventioner inom konst och litteratur, och att uttrycka modernitetens hastighet och energi.

Konstnärer

  1. Filippo Tommaso Marinetti (1876–1944)
  2. Umberto Boccioni (1882–1916)
  3. Giacomo Balla (1871–1958)
  4. Gino Severini (1883–1966)
  5. Carlo Carrà (1881–1966)

Teknik

  1. Dynamism: Futuristerna strävade efter att fånga känslan av rörelse och hastighet i sina verk. De använde sig av snabba, svepande penseldrag och överlappande former för att simulera rörelse och flöde i sina målningar.
  2. Divisionism: Även känd som pointillism, användes denna teknik för att bryta ner färger i individuella prickar eller streck som sedan sammanfogades optiskt i betraktarens öga. Detta gav en mer vibrerande effekt och var ett sätt att utforska hur ljus och färg interagerar.
  3. Collage och assemblage: För att framhäva modernitetens snabbhet och maskinell interaktion experimenterade futurister med att införliva icke-traditionella material och föremål i sina verk, såsom bitar av tidningar, biljetter och andra industriella föremål.
  4. Aeropittura: Denna teknik utvecklades senare inom futurismen och fokuserade på flyg och flygteknik. Konstnärer använde perspektiv och färgsättning för att skapa en känsla av hastighet och att se världen från ovan.
  5. Multiple perspectives: Inspirerade av kubismen, men med en unik vridning, använde futuristerna flera perspektiv i samma verk för att framställa rörelse och dynamik, vilket skapade en känsla av en scen som utspelar sig över tid snarare än i ett statiskt ögonblick.

Futurismen, Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medlemmarna i ”Die Brycke” i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

Det är en fin känsla när man får vara nära naturen iallafall en stund via några underbara fotografier. Nicolas Dora är en Natur och vildmarksfotograf som har fångat dessa renar på deras resa. Besök fotograf: http://www.nicolasdory.com
Nutida konst Ett fördjupningsarbete inom konsten under 1900-talet  Utfört av elever på estetprogrammet bild, dans, drama och musik. Brogårdsgymnasiet i Kristinehamn Läsåret 2008-2009 Lars Winnerbäck – en protestsångare.. 3 Jens Assur – Fotograf. 5 Vad är klassisk balett?. 7 Smycken.. 9 Vampyrer och Anne Rice.. 11 Megadeth.. 13 Underground musik. 15 Om propaganda.. 19 Pablo Picasso och kubismen.. 21 Kazuraav. 23 Manga.. 24 Nutidakonst Metal Artwork och konst. 25 Frijazz och improvisationen.. 26 Opeth.. 28 Wassily Kandinsky. 30 Popkonsten  och Roy Lichtenstein.. 32 Surrealism... 35 MY FAIR LADY.. 37 THE SIMS.. 38 Andy Warhol 41 Graffiti 43 Om Modern dans. 48 Happenings och performance.. 50 Tatueringskonst. 51 Manga.. 53 Johnny Depp.. 55 Glaskonst. 57 Afrikansk konst. 60 Ljusdesign.. 62 KISS..…
Den Konceptuella konsten slår ut den klassiska. Konsten blir provocerande och politisk. Konstnärerna är i allmänhet vänsterradikala och fördömmer borgligheten. All konst som kan härledas till borglighet och högreståndskultur är helt ute. Konsten ska provocera.  Konsnären själv får tycka som han/hon vill. Det behöver inte vara några djupa tankar bakom verken. Vad som förvånar mig är att i kommunistländerna var all typ av modernism inte tillåten. de konstnärer som målade modernistiskt fick gå under jorden. Ryssarna använde konsten i proppagandasyfte och den socialrelistiska konsten var det enda tänkbara. Men naturligtvis fanns den moderna konsten även där. det var många stora modernister som kom från ryssland. Kassemir Malevitj Kandinski Men deras konst kom att kallas konstruktivism och var mer i den revolotionäras…
Ramlade över dessa underbara fotografier. Förr var det verkligen en konst att leverera maten från dörr till dörr. Det är en otrolig kunskap från en tid som vi inte ska glömma. Länkar: http://koitarou2006.blog112.fc2.com/blog-entry-34.html http://mag.japaaan.com/step/24051 http://blogs.yahoo.co.jp/mana_big/11475300.html
Varför kan inte hunden också få ett trendigt och häftigt hus. Självfallet löser vi det tänkte Studio Schicketanz och löste detta med ett modernt trähus för människans bästa vän. Vill du veta med, besök: http://studioschicketanz.com/projects/  
Artist: Tim Flach. Vill du veta mer besök, https://timflach.com
Sigmund Freud ger ut sin bok Drömtydning. Denna bok kom att betyda oerhört mycket för modernismens besatthet för det undermedvetna, speciellt för Surrealisterna. Freud - psykoanalysens fader Sigmund Freud (1856-1939) var en österrikisk läkare och författare, som i våra dagar är mest känd som psykoanalysens fader. Han är författare till "Drömtydning", en av de viktigaste och mest omdiskuterade böckerna inom drömpsykologin. I den avslöjar Freud för första gången hur drömmar kan användas inom psykoanalysen. Enligt Freud är drömmar alltid önskeuppfyllande och deras främsta syfte är helt enkelt att hindra den som sover från att vakna. Att alla drömmar alltid är önskeuppfyllande möttes av hård kritik på Freuds tid. Han förklarar dock sitt resonemang med att dela upp dröminnehållet i det latenta och…
13 mars — 17 maj, 2015 *Andres Serranos verk är vackra i sin perfektion. Samtidigt är de ofta provocerande. De utmanar betraktaren med tabubelagda ämnen som sex och religion, inspirerade av renässansmåleri och religiös konst. Han skildrar hemlösa, döda och kyrkans symboler. Ett krucifix nedsänkt i en gul vätska ledde till kraftiga reaktioner. Med verkets titel ”Piss Christ” skrev Andres Serrano in sig i konsthistorien.* (Fotografiska) Besök hemsida: http://fotografiska.eu  
www.niklasholm.com Born 1979, lives and works in Stockholm, Sweden. Education: 2007 – 2002 Master of Fine Arts, The Royal Art Academy, Stockholm 2002 – 2000 The Nordic Art School, Karleby Finland Exhibitions (selected) 2008 Racksta Museet, “Kom hem”, group 2008 Kristinehamns Konsthall, Jubileumsutställning, group 2008 New Paintings, Natalia Goldin Gallery, Stockholm, solo 2007 Five Minutes to Midnight, The Royal Art Academy, Stockholm 2007 Liste, The Young Art Fair in Basel, With Natalia Goldin Gallery 2006 Graduation show, The Royal Art Academy, Stockholm, solo 2005 Kristinehamn Artmuseum, Kristinehamn, Sweden, solo 2005 Gallery Mejan, Stockholm, solo 2005 DNA-Diesel-new-art, Doktor Glas, Stockholm, Oslo and Copenhagen 2004 ID:I gallery, Stockholm, group 2004 Lund Photo gallery, Lund, Sweden, group 2004 Gallery Rotor, Guthenburg, Sweden, group 2004…
Kontraster som i sig är komplement till Wölfflins grundbegrepp om form. Mitt tema har varit en helg på ett Spa sett ur olika vinklar. Linjär Det är som att dra handen utanför kroppen. Att känna huden eller ytan som en linje. Linjen ger utrymme för fantasier. Den talar inte om vad som finns inuti. Den talar inte om i fall det är natt eller dag. Den talar inte om vilken färg som föremålen har eller som bilden är målad i. Eftersom jag har valt en öppen form som jag gestaltar på olika sätt så ger den spelrum för fantasin. Målerisk Det måleriska är där. Man har fyllt linjerna med ett innehåll som berättar något. Det berättar vilken färg och vilken tid…