Futurismen

Futurismen var en konstnärlig och litterär rörelse som uppstod i Italien i början av 1900-talet och fortsatte fram till mitten av 1920-talet.

På ett övergripande plan handlade futurismen om att hylla den moderna världen, tekniken och framsteget. Futuristerna ville uttrycka den nya tidens energi och hastighet i sina verk och utmana traditionella idéer och konventioner inom konst och litteratur.

Inom konsten innebar futurismen en strävan efter att bryta med det traditionella måleriet och att utforska nya uttryckssätt. Futuristiska verk kännetecknas ofta av kraftfulla linjer och geometriska former som uttrycker rörelse, hastighet och energi. Många futuristiska verk skildrar också maskiner, fabriker och andra teknologiska framsteg.

Inom litteraturen använde sig futuristerna av nya skrivtekniker och ordval för att uttrycka modernitetens hastighet och energi. De bröt med traditionella berättarformer och skrev istället poesi och prosa som var abstrakt och experimentell.

Futuristerna var också intresserade av att uttrycka nationalism och patriotism, och deras verk var ofta politiskt laddade.

Sammanfattningsvis handlade futurismen om att hylla den moderna världen, tekniken och framsteget, att utmana traditionella idéer och konventioner inom konst och litteratur, och att uttrycka modernitetens hastighet och energi.

Konstnärer

  1. Filippo Tommaso Marinetti (1876–1944)
  2. Umberto Boccioni (1882–1916)
  3. Giacomo Balla (1871–1958)
  4. Gino Severini (1883–1966)
  5. Carlo Carrà (1881–1966)

Teknik

  1. Dynamism: Futuristerna strävade efter att fånga känslan av rörelse och hastighet i sina verk. De använde sig av snabba, svepande penseldrag och överlappande former för att simulera rörelse och flöde i sina målningar.
  2. Divisionism: Även känd som pointillism, användes denna teknik för att bryta ner färger i individuella prickar eller streck som sedan sammanfogades optiskt i betraktarens öga. Detta gav en mer vibrerande effekt och var ett sätt att utforska hur ljus och färg interagerar.
  3. Collage och assemblage: För att framhäva modernitetens snabbhet och maskinell interaktion experimenterade futurister med att införliva icke-traditionella material och föremål i sina verk, såsom bitar av tidningar, biljetter och andra industriella föremål.
  4. Aeropittura: Denna teknik utvecklades senare inom futurismen och fokuserade på flyg och flygteknik. Konstnärer använde perspektiv och färgsättning för att skapa en känsla av hastighet och att se världen från ovan.
  5. Multiple perspectives: Inspirerade av kubismen, men med en unik vridning, använde futuristerna flera perspektiv i samma verk för att framställa rörelse och dynamik, vilket skapade en känsla av en scen som utspelar sig över tid snarare än i ett statiskt ögonblick.

Futurismen, Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medlemmarna i ”Die Brycke” i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

Tavlor där inspirationen helt klart är väntan. Det finns många berättelser som gömmer sig i dessa verk som har fångat konstnären Brett Amory. Vi känner alla igen oss i någon av dessa verk. Det kan minst lika gärna vara en känsla av ensamhet som trygghet eller glädje och ro. Hur som helst, VI GILLAR DET! Besök konstnär: http://brettamory.com/
Frida Kahlo med maken Diego Rivera   Frida Kahlo (eg. Magdalena Carmen Frieda Kahlo y Calderón), född  6 juni !907. död 13 juli 1954 i Mexico city.   Frida Kahlo växte upp i en by utanför Mexico City i ett fint hus tillsammans med sina föräldrar och sina två systrar.  Fridas far var fotograf vilket kan ha väckt hennes intresse för konst. När frida var 18 år råkade hon ut för en svår bussolycka. Hon spetsades på en järnbalk som gick rakt igenom hennes underliv och ut från ryggen. Frida fick ligga i gipsvagga (Inbäddad i gips utan att få röra sig) till sängs under en mycket lång tid. För att fördriva tiden så började hon måla tavlor. Hon porträtterade…
 Gutav Courbet lär ha sagt " Jag kan inte måla en ängel för jag har inte sett någon ängel" Gustav Courbet (1819-1877) Fransman och realismens grundare. Han målade livets mångfald och öppnade portarna för 1900-talsrealismen  Realismen uppkom som en direkt opposition mot romantiken och dess fantasi och naturmystik.   1800-talets realism i konsten präglas av många vardagliga motiv och många skildringar av arbetare och deras miljöer. Konstkritikerna blev under denna tid en viktig del i konstens värld. Litografitekniken uppfanns och började användas flitigt bl.a. av Honoré Daumier och i och med det kunde konsten spridas snabbare och lättare, också fotografi började användas inom konsten bl.a. av Nadar. Jean-Francois Millet (1814-1875) Rosa Bonheur (1822-1899) Gustave Courbet (1819-1877) Honoré Daumier (1808-1879) Mathew Brady (1822-1896)…
Det är svårt att tro att vissa av dessa målningar är ritade för hand på papper och inte i dator med diverse hjälp av Photoshop. Att kunna rita så realistiskt som  Marcello Barenghi är det många vill.   Besök konstnär: www.marcellobarenghi.com      
Det må jag säga Jamal att det var en imponerande tavla. Jag instämmer helt med Janneck i detta fall! Väldigt detaljerad och ett intressant motiv. Bra jobbat! Besök konstnär: http://konstagenten.se/konstnar/jamalaljomaily/
Vill du förena känsla och tanke med teori och praktik? Då kan Kyrkeruds folkhögskola med en estetisk profil vara skolan för dig. Här får du chansen att vara kreativ och utvecklas inom en mängd olika konstformer. Du kan även läsa in grundskole- eller gymnasiebehörighet på vår allmänna kurs som är folkhögskolans alternativ till Komvux. Skolan med internat är belägen vid sjön Västra Silen, tre kilometer utanför värmländska Årjäng. Skolans stora och välutrustade ateljéer/verkstäder är öppna för kursdeltagarna även under kvällstid. Sommartid erbjuds dessutom en mängd olika sommarkurser. KONTAKT Expedition, Växel - 0573 - 133 40 Hemsida: http://kyrkeruds-folkhogskola.regionvarmland.se/
  Den Ryska modernismen inom konsten Hur skulle den Ryska modernismen ha utvecklats om revolutionen hade uteblivit 1917 Under en kort period före och efter den ryska revolutionen utövade Ryssland för första gången ett direkt inflytande på konsten utanför landets gränser. Futurismen och den abstrakta konsten som då blev till räknas fortfarande till modernismens första pionjärverk  Malevitj                          Kandinsky Efter 1917 så förbjöds all modern konst. Det enda som fick gälla var Rysk socialrealism   Socialistisk realism är en konstriktning baserad på en doktrin om konstens och konstnärens roll i uppbyggandet av det kommunistiska samhället, som formulerades i Sovjetunionen på 1930-talet. Den konstnärliga stil som doktrinen påbjöd kännetecknas av naturalism/realism och idealiserade skildringar av folket och kommunistpartiet. Den socialistiska realismen förklarades…
Sandslott är något som säkert alla har testat på en mer eller mindre svårighetsgrad i yngre år. Calvin Seibert är en professionell skulptör som tillbringat en tid i att bygga dessa fantastiska sandslott som i modern arkitektur.   Besök:  https://www.flickr.com/photos/45648531@N00/sets/72157594166672630/
Tolka och analysera bilder Visuellt tänkande och gestaltning. En bildanalys på Edvard Munchs verk Historia 1910-1911. 1910 får Munch i uppdrag att lämna in ett tävlingsutkast till auladekorationerna. Munch lämnar in två verk Historien och Människoberget, efter en tid också Alma Mater. Jag har valt att analysera verket Historien utifrån min egen upplevelse. Det kändes när vi var på museet och guidades runt att det efterlämnades många frågor hos mig. Detta utan att på något sätt ha för avsikt att kritisera den visning av verken som vi fick. Historien 1910-1911 Verket är målat på kanvas, olja och uppspänt på träramar med måttet 5x11.5 m. Centralt sitter en gammal man på en berghäll i ett kustlandskap med händerna framsträckta. Bredvid honom står…
Hypnotiskt. Underbar skulptur som vem som helst skulle vilja ha hemma. Kolla gärna filmen som Jennifer Townley skapat. Besök konstnär: http://www.jennifertownley.com https://vimeo.com/122177870