Europa efter kriget

Europa efter kriget

 (bild Francis Bacon)

Konsten i dag från abstrakt expressionism till Superrealism Text EdwardLucie-Smith. (1776) Översättare RagnarVon Holten. (1977. Nordstedt och sönert förlag).

Jag har hittade en bok som är lättläst och med många stora bilder på verk gjorda av efterkrigstidens samtidskonstnärer.

Under kriget flyr många konstnärer till USA däribland så är det merparten av Surrealisterna. kvar en del tappra som nu fick ett oerhört gehör bland konstkritiker.

” Nazismens och faschismens hat mot det nya måleriet gav modernismen prestige nu när diktaturländerna var besegrade. (…) De äldre modernistiska målarna, sådana som Picasso, Braque och Matisse fann sig höjda till de gamla mästarnas dignitet, vilket inte var för tidigt.”

Trots att många konstnärer vänder tillbaka till Euoropa så är  euoropa en sargad nation. Kriget efterlämnade en känsla av trötthet och desperation.

I England  gjorde en nyupptäckt konstnär  vid namn Francis Bacon sensation.   Med sitt särpräglade sätt att måla väcker han stor uppmärksamhet. Fransis Bacon börjar måla redan 1929 med en surrealistisk stil men han anses som för dålig och blir  refuserad med förklaringen ” han var otillräckligt surrealistiskt”

”Bacons verk förskräcker folk från början. efersom de tycktes avspegla några av de mest upprörande inslagen i samtidens erfarenhet— Krig, svält, koncentrationlägrens massmord. Hans tidiga målningar, såsom den namnlösa duk som här avbildas frmmanar en väv av associationer- I första hand till gamla mästare som Velasquez och Rembrandt.”

Under sin bana har han fortsatt att skidra ämnen som fasa och lidande. Liknande dem man mötte i hans första mogna dukar. Tre studier för en korsfästelse från 1962 är en ännu grymmare version av temat från originaltriptyken utfört sjuton år tidigare. Bacon säger själv ” Man vill alltid att ämnet och upplevelsen skall skäras ner till deras mest elementära stadier. Det är så man önskar att ens vänner ska vara, eller hur? Man kan klara sig bra utan all uppstoffering” (Citat ur Lawrence Gowing, The Irrefutable Image, Marlboourough Fine Art, London 1968)

Kommentarer inaktiverade.