Modernismen

Modernismen var en kulturell rörelse inom västerländsk kultur på det sena 1800-talet och tidiga 1900-talet synlig inom konst, arkitektur, musik och litteratur.

Modernismen skapades av en ny generation konstnärer. De ville skapa ett måleri som stämde mer överens med den moderna människans världsbild. Modernismen var en tid då man ville skapa känslor och uppröra. Målet var att skaka liv i folket och sin samtid.

De vände sig emot realismen och naturalismen men ville också göra uppror mot de traditionella skönhetsidealen. Måleriet baserades på impressionisternas teknik där de rena klara färgerna och penseldragen var det viktigaste.

modernismen

Det man målade var känslor inom den egna människans förhållande med sin tid. Detta var en omtumlande tid i Europa, under vilken industrier och städer växte så det knakade, samtidigt som det fruktansvärda första världskriget pågick och avslutades. I samband med att teknologin utvecklades så utvecklades även människans förståelse för sin omgivning, vilket ledde till att modernismen växte fram.

Konstnärer

  1. Pablo Picasso (1881–1973)
  2. Henri Matisse (1869–1954)
  3. Wassily Kandinsky (1866–1944)
  4. Marcel Duchamp (1887–1968)
  5. Georgia O’Keeffe (1887–1986)
  6. Paul Klee (1879–1940)
  7. Jackson Pollock (1912–1956)
  8. Salvador Dalí (1904–1989)
  9. Frida Kahlo (1907–1954)
  10. Kazimir Malevich (1879–1935)

Tekniker

  1. Färgfältmåleri: Denna teknik innebär stora områden med enfärgad yta och minimalt med textur, avsedda att skapa en meditativ eller emotionell reaktion hos betraktaren. Mark Rothko är en av de mest kända utövarna av denna stil.
  2. Action painting: Karakteristisk för Jackson Pollock, denna teknik innefattar att droppa, stänka eller kasta färg direkt på duken som ofta låg på marken. Det var en form av expressiv och spontan målning där processen var lika viktig som det färdiga resultatet.
  3. Hard-edge painting: Denna teknik betonar skarpa, distinkta linjer och klara färgytor. Konstnärer som Ellsworth Kelly och Frank Stella använde denna teknik för att utforska form och färg i en mer abstrakt form.
  4. Impasto: Impasto är en teknik där färgen appliceras tjockt på duken så att penseldragen eller palettknivens märken är synliga, vilket ger verket en textur och känsla av rörelse. Konstnärer som Vincent van Gogh använde denna teknik, även om han är mer förknippad med postimpressionismen, så påverkade hans tekniker senare modernistiska målare.
  5. Pointillism: Använd av neo-impressionister som Georges Seurat, den här tekniken använder små, distinkta punkter av ren färg som optiskt blandas för att skapa önskad effekt när betraktaren ser på dem från ett avstånd. Denna teknik experimenterades med vidare i modernismen.
  6. Assemblage och collage: Även om detta ofta associeras med tredimensionella verk, använde många målare som Robert Rauschenberg dessa tekniker i sina målningar genom att införliva icke-traditionella material och blandade medier.

Modernismens syfte var att ifrågasätta de redan existerande idéerna och plocka isär de strukturer som länge existerat i samhället.

Länge hade tankarna från upplysningen regerat, men med modernismens framväxt så började dessa att brytas ned och alltmer ses som föråldrade idéer.

Modernismen påbörjades innan första världskriget, men tog stark rot i kulturen först efteråt. Modernismen skulle under denna tid komma att ta över stora tänkare inom de flesta områden, där det uttrycktes främst genom konst och litteratur, men med idéer som kunde rotas i filosofiska grunder.

Filosofi

Modernismen är i grunden en filosofisk rörelse och är i allra högsta grad en progressiv sådan. Mänsklighetens kulturer bygger till stor del på gamla vanor och traditioner. Modernismens roll var att bryta trenden och att skapa något nytt, något modernt.

Den amerikanska poeten Ezra Pound anses ha varit högst delaktig i att definiera modernismen och gjorde det med sitt välkända slagord ”make it new”, vilket betyder ”gör det nytt”. Detta definierar till stor del vad modernismen handlar om.

Modernismen vill omfamna förändring, modernismen vill ta bort de aspekter av samhället som håller tillbaka social utveckling, vare sig det handlar om konst eller handel.

En stor aspekt av filosofin bakom modernismen är också en sorts självmedvetenhet. Modernismen inspirerades mycket av bland annat Sigmund Freud och andra psykologer, vilket drev modernismen till att inte vara en utgångspunkt bara för konst, utan även psykologi.

Självmedvetenheten var väldigt viktig och genomsyrade hela modernismen, men även progressiviteten hade en väldigt viktig roll, där de två ständigt gick hand i hand i en parallell utveckling. Detta ledde inte bara till att man ifrågasatte existerande strukturer inom konst, det gjorde också att allt fler drevs till att ifrågasätta olika traditioner, med målet att byta ut allt det gammalt som inte längre fungerade.

Detta ledde allt mer till att det inte bara var konsten som skulle ifrågasättas, utan mer eller mindre varenda aspekt av vår omgivning. Allt skulle ifrågasättas och förändras och ständigt färdas framåt, ständigt bli någonting nytt.

Konst och litteratur

Modernismen uttrycktes främst genom konsten och litteraturen. Under modernismens födelse så var realism och nationalromantik viktigt. Men båda dessa idéer ifrågasattes och förändrades, inte längre skulle man behöva söka efter att skapa ett hyper-realistiskt konstverk, istället skulle man visa de delar som gick in i skapandet av verket. Till skillnad från tidigare konstformer behöver du i modernismens värld inte längre dölja linjerna i målningen, istället väntades du stolt visa upp dem.

Ur modernismen föddes också parodi, satir och återskapande av existerande verk, då dessa uppenbarligen ifrågasatte värdet av det redan skapade verket. Genom modernism arbetade man för att förbättra verken genom att förnya dem. Det var en stark utgångspunkt att ha för att visa upp de nya värderingar som fick fotfäste i kulturen och det lät modernismen utvecklas i en rad olika former.

Modernismen tog inte bara form i konst utan även i litteratur, där etablerade berättarstrukturer inte var lika viktiga. Istället började författare experimentera och bryta upp dessa strukturer och traditioner för att på så sätt göra dem bättre, eller bara testa nya former i en sorts utmaning till de mer traditionella litterära sammansättningarna.

Läs mer om modernismen – Maud förklarar modernismen

Mer från konstagenten

André Breton André Breton, född 19 februari 1896 i Tinchebray (Orne), död 28 september 1966 i Paris, fransk poet, surrealismens ledare och främste teoretiker. Breton publicerade tre surrealistiska manifest (1924, 1930, 1934) och grundade surrealistiska forskningslaboratorier som använde sig av freudianska metoder för att studera det undermedvetna. Som många andra surrealister började han som dadaist i Paris
Mabona Origami har kul med papper. Besök hemsida för mer spännande påhitt http://www.mabonaorigami.com/   
Pablo Rusig Y Picasso föddes den 25 oktober 1881 i Malaga vid den spanska kusten. Hans far arbetade som intendent på ett museum och undervisade också i målning. Faden kände snatr att han inte hade något mer att lära sin son och år 1895 flyttade familjen till Barcelona där han skulle gå i konstskola., Pablo var då 14 år gammal. Redan efter ett år så tyckte Pablo att den dåvarande skolan inte räckte till. År 1897 började han på Kungliga  akademin i Madrid. Han var ingen flitig elev, han skolkade mycket och fördrev tiden hellre med andra konsnärer, poeter och författare. Picasso blev nyfiken på den nya konsten och flyttade med sina vänner till Paris år1900. den ny konsten kom att…
Europa efter kriget  (bild Francis Bacon) Konsten i dag från abstrakt expressionism till Superrealism Text EdwardLucie-Smith. (1776) Översättare RagnarVon Holten. (1977. Nordstedt och sönert förlag). Jag har hittade en bok som är lättläst och med många stora bilder på verk gjorda av efterkrigstidens samtidskonstnärer. Under kriget flyr många konstnärer till USA däribland så är det merparten av Surrealisterna. kvar en del tappra som nu fick ett oerhört gehör bland konstkritiker. " Nazismens och faschismens hat mot det nya måleriet gav modernismen prestige nu när diktaturländerna var besegrade. (...) De äldre modernistiska målarna, sådana som Picasso, Braque och Matisse fann sig höjda till de gamla mästarnas dignitet, vilket inte var för tidigt." Trots att många konstnärer vänder tillbaka till Euoropa så är  euoropa en…
Vi får följa med Vincent Bourilhon på ett magiskt äventyr. Vi får se kreativa funderingar och lösningar ur en fantasifull värld. Jag har alltid gillat foto & fotomontage och detta är inget undantag. Besök konstnär: http://www.vincent-bourilhon.com
Kungl. Konsthögskolan är en högskola med lång konstnärlig tradition som går tillbaka till 1700-talets början. Kung. Konsthögskolan har en bredd i sin utbildning, med undervisning i gamla tekniker såväl som innovativt skapande i de allra senaste teknikerna. Sammanlagt har högskolan cirka 230 studerande och tongivande svenska och utländska konstnärer, teoretiker och arkitekter verkar på skolan som professorer och lärare. Vid Kungl. Konsthögskolan finns ett treårigt kandidatprogram i fri konst, ett tvåårigt masterprogram i fri konst, en termins eller ett läsårs projektutbildning för yrkesverksamma konstnärer, ettåriga påbyggnadsutbildningar i Arkitektur och Restaureringskonst, samt kursen Konst & Arkitektur. KONTAKT Hemsida: www.kkh.se Postadress Box 163 15 103 26 Stockholm. Besöksadress Flaggmansvägen 1 111 49 Stockholm Fakturadress FE16 833 83 Strömsund Tel: 08-614 40 00 Fax:…
Jonas Gerard är en engagerad, dansande, abstrakt konstnär som ger allt när han målar impulsivt och färgrikt.
Ken Hermann från Köpenhamn fångar explosionen med hjälp av pyroteknik. Stroboskop används också för att skapa effekt. Kanske en enkel tanke att ta kort på men resultatet är minst sagt häftigt. Skicklig fotograf som klart förtjänar en närmare titt. Besök: http://kenhermann.dk/
20 mars — 7 juni, 2015 I Martin Parrs projekt Common Sense finns en bild på en volymknapp. Den kan illustrera Martin Parrs konstnärskap. Han skruvar upp volymen för att skildra en värld där det inte finns några gränser för hur mycket vi exploaterar och konsumerar, oavsett om det är materiella ting eller artificiella upplevelser. Med humor och överstyrda färgexplosioner ifrågasätter Martin Parr vår tids överkonsumtion. (Fotografiska) Besök hemsida utställare: http://fotografiska.eu
Hitomi Hosono är keramikern som är oerhört detaljerad i sitt arbete där hon skapar romantiska former av blommor och löv. Hon ser, rör och drar i växterna med stort engagemang för att ge skulpturerna en så verklig upplevelse som möjligt.   Besök:  www.hitomihosono.com/