Nazisterna värnar om det klassiska det antika. Det rena och vackra. Det upphöjda och starka
År 1937 öppnar nazisterna en vandringsutställning som vansinnesförklarade och i praktiken kriminaliserade modernismen. Många konstnärer fick fly ut ur landet, en del hamnade i koncentrationsläger eller tog livet av sig. Det var inte bara bildkonstnärer utan det gällde skådespelare på den judiska teatern, jazzmusiker-dansare och författare. Men det fanns ytterligare konstnärer vilka inte togs med i utställningen men som utpekades som degenererade och i vissa fall fick yrkes- och utställningsförbud av den nazistiska regeringens kulturpolitiska organ Reichskulturkammer.
Läser en del insändare. och undrar över om det är så att vissa förstår och andra inte! Konst uppfattas på så mycket olika sätt. den klassiska konsten står för det vackra det sköna det fostrade under stränga samhällsnormer. Den moderna konsten handlar om så mycket. En del vill bryta ner färg och form till sin egen identitet. En del vill måla själen och andligheten i konsten bortom tid och rum. En del vill provocera och ta fram det fula och äckliga det tabulagda och fula. (redaktionens kommentar)
När Göran och Vera Oredsson var till Berlin i början av 90-talet så råkade de på en ”konstsmedja”. På bakgården låg bronsskulpturer från Tredje Riket med avkapade delar. Bl.a. en örn och en häst lemlästades. ”Konstnärerna” förstör de germanska skulpturerna och återanvänder materialet till modern ”konst”.
Trots tiden som gått så kan de inte låta bli att förstöra sin historia. Nyligen ville judiska grupper och politiskt korrekta förstöra skulpturerna utanför olympiastadion i Berlin inför världskuppen som skulle hållas där. Det är bara en tidsfråga innan det sker.
Så kallad ”modern konst” finns ju gott om i Sverige också.
Fula äckliga ”konstverk” uppställda på torg runt om i landet.
Fattar inte varför de sätts upp heller. Vet ingen vanlig svensson som tycker att det är vackert. De ända som tycker om dem är pk-politiker och perversa ”konstnärer”.
Om man lät folket som bode i området själva välja vad de ville ha för konst skulle de utan tvekan välja mer klassisk konst.
Bild från utställningen ”Entartete Kunst” från 1937.
Nazisterna hat mot modernismen gav den för lång tid framåt en oantastlig och nästan sakrosankt ställning som ett slags symbol för demokrati och frihet. Till och med Eisenhower sanktionerade den synen. ” Freedom of the art is a basic freedom, one of the pillards of Liberty in our land /—- Eseihowe stod bakom Alfred H Barr Jr. chef för The modern Museum of modern Art i new York. Hans då mycket spridda propagandaskrifet What is modern painting där han med demagogiska finter gör processen kort med realismen, som i hans språk närmast betyder ”omodern konst” Verklighetsillusioner är mycket enkelt att åstadkomma. ” In fact, almost anyone with good Eyes and hands can learn with training an perseverance to paint a fairly good photograghic effect.” Han gämför en relistisk målning med en modern och kommer fram till att det inte är svårt att avgöra. Berövas en relistisk bild sitt innehåll, återstår inte mycket. I den moderna konsten däremot har färg, linjer, form ett egenvärde, som gör att att den klarar sig utan motiv.
Den tyska konstnären Emil Nolde var själv med i det nazistiska partiet men uteslöts och hans verk beslagtogs. En del av hans verk kom att återfinnas efter kriget hos Goebbels själv.
I februari 2014 hittade man en konstsamling undangömd
Verk av mästare som Matisse, Picasso och Chagall konfiskerades och gömdes undan av nazisterna under 1930 och 40-talet.
Nu har tyska skattemyndigheten hittat en av de största nazigömmorna med stulen konst någonsin.
Hos konsthandlarsonen Cornelius Gurlitt i Munchen fann man 1 500 verk som försvunnit under nazieran, enligt BBC.
Gurlitt ska ha förvarat konsten i mörka rum i sitt hem och vid enstaka tillfällen sålt konstverk när han varit i behov av pengar, enligt BBC.
Konsten som nu är i säkert förvar värderas av utredarna till närmare nio miljarder kronor.
Enligt amerikanska Förintelsemuseet beslagtog nazisterna runt 16 000 konstverk totalt.
Emil Nolde (egentligen Emil Hansen), född 7 augusti 1867 i Nolde (Schleswig ) , död 13 aprill 1956 i Seebüll, tysk expressionistisk målar