Futurismen

Futurismen var en konstnärlig och litterär rörelse som uppstod i Italien i början av 1900-talet och fortsatte fram till mitten av 1920-talet.

På ett övergripande plan handlade futurismen om att hylla den moderna världen, tekniken och framsteget. Futuristerna ville uttrycka den nya tidens energi och hastighet i sina verk och utmana traditionella idéer och konventioner inom konst och litteratur.

Inom konsten innebar futurismen en strävan efter att bryta med det traditionella måleriet och att utforska nya uttryckssätt. Futuristiska verk kännetecknas ofta av kraftfulla linjer och geometriska former som uttrycker rörelse, hastighet och energi. Många futuristiska verk skildrar också maskiner, fabriker och andra teknologiska framsteg.

Inom litteraturen använde sig futuristerna av nya skrivtekniker och ordval för att uttrycka modernitetens hastighet och energi. De bröt med traditionella berättarformer och skrev istället poesi och prosa som var abstrakt och experimentell.

Futuristerna var också intresserade av att uttrycka nationalism och patriotism, och deras verk var ofta politiskt laddade.

Sammanfattningsvis handlade futurismen om att hylla den moderna världen, tekniken och framsteget, att utmana traditionella idéer och konventioner inom konst och litteratur, och att uttrycka modernitetens hastighet och energi.

Konstnärer

  1. Filippo Tommaso Marinetti (1876–1944)
  2. Umberto Boccioni (1882–1916)
  3. Giacomo Balla (1871–1958)
  4. Gino Severini (1883–1966)
  5. Carlo Carrà (1881–1966)

Teknik

  1. Dynamism: Futuristerna strävade efter att fånga känslan av rörelse och hastighet i sina verk. De använde sig av snabba, svepande penseldrag och överlappande former för att simulera rörelse och flöde i sina målningar.
  2. Divisionism: Även känd som pointillism, användes denna teknik för att bryta ner färger i individuella prickar eller streck som sedan sammanfogades optiskt i betraktarens öga. Detta gav en mer vibrerande effekt och var ett sätt att utforska hur ljus och färg interagerar.
  3. Collage och assemblage: För att framhäva modernitetens snabbhet och maskinell interaktion experimenterade futurister med att införliva icke-traditionella material och föremål i sina verk, såsom bitar av tidningar, biljetter och andra industriella föremål.
  4. Aeropittura: Denna teknik utvecklades senare inom futurismen och fokuserade på flyg och flygteknik. Konstnärer använde perspektiv och färgsättning för att skapa en känsla av hastighet och att se världen från ovan.
  5. Multiple perspectives: Inspirerade av kubismen, men med en unik vridning, använde futuristerna flera perspektiv i samma verk för att framställa rörelse och dynamik, vilket skapade en känsla av en scen som utspelar sig över tid snarare än i ett statiskt ögonblick.

Futurismen, Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medlemmarna i ”Die Brycke” i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

När man studerar mycket konst så undrar man var är den bra konsten. den som inte stöllprovocerar men ändå säger något. jag försöker hitta någon. Det är svårt. Man har vant sig vid att det ska retas ordenligt för att vara "bra" Hittar en text från studio 2010 moderna Museet. "Om den tidsepok av våldsam samhällsutveckling som inföll mellan det sena 1890-talet och det sena 1960-talet karaktäriserades av en optimistiskt för att inte säga blind tro på konstens metafysiska kraft, kan man hävda att det sedan det sena 1960-talet har svängt till det motsatta synsättet. Resultaten av denna process av avmystifiering vilken började i slutet av andra världskriget har blivit upphävandet och förnekandet av det man tidigare trott på. Tron…
Det sägs ofta att konsten ska vara fri, att det inte ska finnas några restriktioner på konstnärer så att de kan följa sin inspiration. Jag håller i mångt och mycket med om detta, men finns det någon gräns. Jag tänker nu bland annat på två av konstfacks mer omtalade påfund de senaste åren. Nämligen examensarbetet som gick ut på att slå sönder en tunnelbanevagn och filma det, dessutom utan tillstånd från SL, och incidenten när en av eleverna vandrade omkring på essingeleden och  spelade mentalt sjuk. Det är saker jag har svårt att se som konst och som idogt försvarades av konstfacks rektor mycket under banderollen "konsten måste vara fri". Historiskt sett har konsten inte varit fri. Den har varit…
Varje ring är handgjord i trä, bivax eller harts. Det är den kanadensiska juveleraren Secret woods som skapar dessa magiska ringar. Allt är välplanerat i färg och form.   Besök: http://www.mysecretwood.com/   En  
Svenska Erik Johansson är en mästare på fotomontage helt klart. Otroligt duktig på att skapa nya surrealistiska perspektiv och där han spelar våra hjärnor ett spratt. Besök konstnär: http://erikjohanssonphoto.com
Denna skapelse står utanför Las Vegas och är ett gäng stora stenbumlingar som är färgade i diverse olika färger. Att bryta naturens eget färgmönster känns alltid spännande. Ofta desto större desto bättre. För att läsa mer om denna kreation: http://www.artproductionfund.org/  
Hur ska man beskriva de verk som Eckart Hahn skapar?. Det är en viss otrygg surrealistisk värld vi får se som visar sig på alla tänkbara sätt. Det är kompositioner mellan det goda och onda som samtidigt visar en lekfullhet. Dra era egna slutsater! Besök konstnär: http://eckarthahn.com
David skapar Alien-liknande livsformer med hjälp av godis och en massa fritid.   Besök: https://www.behance.net/DavidBrodeur
Med beundran i halsen och känslorna i darr så representerar vi fotograf Jenna Martin. Besök konstnär: jennamartinphotography.com
Ett fantastiskt arkiv av diverse fotografier när vulkanen Calbuco har ett utbrott. Fotografer: Benjags on Reddit. Alex Vidal Brecas / EPA. Carlos Gutierrez / Reuters. Carlos Gutierrez / AP. Diego Main / AFP / Getty Images. Francisco Negroni / AFP / Getty Images. Helen Rodgers / CNN Report. Martin Bernetti / AFP. 
Stocksholm stad köpte 24/8 2001 in detta omdiskuterade konstverk som är ett monument över Raul Wallenberg Området kallas "Raul Wallenberg´s torg"