Bild. Maud Sandström
Visst behöver affärslivet konst!
Äntligen en bok som tar upp betydelsen av konst på ett rakt och lättfattligt sätt.
Konst har alltid funnits i det offentliga rummet. konsten har varit till för att smycka och dekorera. det har varit monument och minnesmärken likaväl som ett konstverk att fundera över och njuta utav. Den har provocerat och utmanat. Men konstnärer och konsten lever ändå i ett undanskymt osynligt rum.
Förr var konsten till för herrefolken och kyrkan. I dag ska det vara själva konceptet, vår så kallade samtidskonst som ska gestaltas. Problemet är att det är så få människor som förstår vad konsten står för, konsten faller inte i god jord.
Konstskolorna står för att konsten ska vara fri och obunden.vilket har gjort att rädslan för att konstnärer ska köpas och manipuleras har gjort att marknadskrafter och företagande inte har släppts in och tillåtits samarbetat. Har den det är det design eller reklam, sanningen är nog lite mitt i mellan. Konsten har alltid följt sin tid och det politiska samhällsklimatet har påverkat konsten mer än något annat.
Konstvetaren är suverän och allas åsikter ska beaktas. Men det finns en dold agenda. det finn bra och dålig konst. Konsten har alltid ett budskap även om den är svår att se många gånger.
Konsten i marknadsföring öppnar nya spännande marknader. (Naturligtvis som ett eget verk inte som en loggotyp) Den skapar nya arbetstillfällen för konstnärer när efterfrågan ökar. Viljan av kunskap för konst ökar också. Föreläsningar och seminarier gör att konstvetaren får nya arbetstillfällen
Boken Värdet av konst tar upp allt detta. Legitimeringen av konsten som en social maktfaktor tas upp. ”Hur fungerar konsten, vad ska vi ha den till. det är dags att ta konsten på allvar så att den kan ta sin rättmätiga plats bredvid andra vetenskaper”. (Ernst Billgren)