Färglära
Piet Mondrian var en nederländsk konstnär som levde mellan 1872 0ch 1944. Mondrian målade bara i grundfärgerna som han ansåg var det enda rätta. Mondrian visste då inte om den digitala världen som ser till vad ögat uppfattar som starkaste färger RGB rött grön och blått. Det som man har kopierat till kamerans sensor.
Egenfärg
Det finns olika motsättningar i färglära. Detta är bra att kunna.
Det finns tre primärfärger det Rött Gult och Blått. De färgerna kan man inte blanda till. Som egenfärg lägger man också till svart och vitt. Den här färgläran använder man sig av i bland annat tecknade filmer och reklam. Färgerna lyser med sin egen lyskraft, det är varken natt eller dag.
Dag.
Dagfärgen är svagt målad. Det är ljusa färger. Skulle det finnas svart med så dämpar man ner färgen genom att göra den grå eller i varje fall ljusare. Det kan också vara bra att helt utelämna områden med färg och låta de områdena vara helt vita. När man målar dag eller natt ska man se till helheten.
Här ser vi tydligt hur färgerna är ljusa det är mycket vitt i bilden. Dagen tar bort färgen.
Kväll
Ska man måla en kvällsbild så får man sänka det intensiva i bilden. Här finns inget utrymme för egenfärger. För att få fram effekten få man blanda i svart i färgen.
Kvällsbilden förändrar skyltens egenfärg genom den svarta skymningen. Skulle vi måla bilden skulle vi blanda i svart i färgen.
Varm
För att få en bild att framstå som varm så blandar man alla färger med gult. Den blå egenfärgen blir grön om man blandar den med gult, detta gör också att den blir varmare. Blått upplevs oftast som en kall färg.
Kall
Ska man måla en kall bild så blandar man i vitt i färgen. Man uppleva kylan ifrån de frostade färgerna. Vill man göra reklam för kalla drycker ska man ha kalla färger. En starkare upplevelse av kyla kan också gestaltas med kontrasen kall och varm
Här ser vi ett tydligt exempel på hur coca-cola flaskan har fått den kyliga känslan genom att flaskan är målad i en rosa-via brytning mot flaskan originalfärg den varmt röda. Att blanda in färgkontraser gör att vi förstärker en känsla.
Skuggan av ett föremål som är belyst av ett gult sken blir alltid blå.
Tvärt om blir skuggan orange om förmålet är belyst i ett blått sken. Skuggan blir alltid färgens komplementfärg. Detta får man inte glömma när man målar det ger dynamik och trovärdighet till bilden.
Likaså blir skuggan lila om ljuset är gult. Testa det här själva så får ni se!
Kvalitetskontrasten använder vi oss av när vi ska få upplevelsen utav att något är belys då målar vi med egenfärgen på de ljusare partierna.
Det är effektfullt att använda sig utav en lampa när man fotar nattetid.
Här är en intressant bild på hur färgen förändras på grund av ljuset.
Kvalitetskontrakten ser man ofta i reklam här är vissa partier e målade med starka färger. Ögat dras sig först till de starka färgerna. Detta är bra att veta när man ska färgsätt produkter. Vilken karaktär vill ge produkten. Färgerna kan stå för olika stilar och gestaltar olika kulturella yttringar.
Den här bilden är tagen på kvällen då har alla färger fått en blå ton Det är också vinter vilket gör att det är lättare att uppleva den blå tonen eftersom landskapet är vitt. Den röda färgen har fått enrödblå ton. Själva Colorama är framställd mer vit. Antingen är den målad med en ljusstark färg eller också är den Photoshop ad i Camera RAW.
I en kamera kan du ställa in kamerans vitbalans. För att få en kall bild så ställer du vitbalansen på symbolen sol och vill du ha en varmare bild så ställer du bilden på skugga. För att beskriva det enkelt. Det handlar om vilket kelvintal du kar i bilden.
Ljusets färg mäts i Kelvingrader (Wikipedia)
Dagsljus har en blåare (kallare) ton än t.ex. glödlampsljus som är gulaktigt (varmt). Varmast färg avger stearinljus som nästan är orange.
Ljusets färg mäts i grader Kelvin och går från orange till blåaktigt, enligt den svarta linjen i följande illustration:
Kvalitetskontrast
Kvalitetskontrasten måste stå i balans med övrig färg annars kan bilden uppfattas som överexponerad.
Detta är ett exempel på en överexponerad bild.