Futurismen

Futurismen var en konstnärlig och litterär rörelse som uppstod i Italien i början av 1900-talet och fortsatte fram till mitten av 1920-talet.

På ett övergripande plan handlade futurismen om att hylla den moderna världen, tekniken och framsteget. Futuristerna ville uttrycka den nya tidens energi och hastighet i sina verk och utmana traditionella idéer och konventioner inom konst och litteratur.

Inom konsten innebar futurismen en strävan efter att bryta med det traditionella måleriet och att utforska nya uttryckssätt. Futuristiska verk kännetecknas ofta av kraftfulla linjer och geometriska former som uttrycker rörelse, hastighet och energi. Många futuristiska verk skildrar också maskiner, fabriker och andra teknologiska framsteg.

Inom litteraturen använde sig futuristerna av nya skrivtekniker och ordval för att uttrycka modernitetens hastighet och energi. De bröt med traditionella berättarformer och skrev istället poesi och prosa som var abstrakt och experimentell.

Futuristerna var också intresserade av att uttrycka nationalism och patriotism, och deras verk var ofta politiskt laddade.

Sammanfattningsvis handlade futurismen om att hylla den moderna världen, tekniken och framsteget, att utmana traditionella idéer och konventioner inom konst och litteratur, och att uttrycka modernitetens hastighet och energi.

Konstnärer

  1. Filippo Tommaso Marinetti (1876–1944)
  2. Umberto Boccioni (1882–1916)
  3. Giacomo Balla (1871–1958)
  4. Gino Severini (1883–1966)
  5. Carlo Carrà (1881–1966)

Teknik

  1. Dynamism: Futuristerna strävade efter att fånga känslan av rörelse och hastighet i sina verk. De använde sig av snabba, svepande penseldrag och överlappande former för att simulera rörelse och flöde i sina målningar.
  2. Divisionism: Även känd som pointillism, användes denna teknik för att bryta ner färger i individuella prickar eller streck som sedan sammanfogades optiskt i betraktarens öga. Detta gav en mer vibrerande effekt och var ett sätt att utforska hur ljus och färg interagerar.
  3. Collage och assemblage: För att framhäva modernitetens snabbhet och maskinell interaktion experimenterade futurister med att införliva icke-traditionella material och föremål i sina verk, såsom bitar av tidningar, biljetter och andra industriella föremål.
  4. Aeropittura: Denna teknik utvecklades senare inom futurismen och fokuserade på flyg och flygteknik. Konstnärer använde perspektiv och färgsättning för att skapa en känsla av hastighet och att se världen från ovan.
  5. Multiple perspectives: Inspirerade av kubismen, men med en unik vridning, använde futuristerna flera perspektiv i samma verk för att framställa rörelse och dynamik, vilket skapade en känsla av en scen som utspelar sig över tid snarare än i ett statiskt ögonblick.

Futurismen, Maskinåldern

Intresset för teknik låg i luften under 1900-talet första decennium. För en grupp italienska futurister utgjorde den teknikiska utvecklingen en symbol för deras allt ökande fascination för fart och rörelse.

Fastän denna framstegssyn kom de att förhärliga kriget och viljan att riva alla museer, ägde de spännande förmåga att återge ting och människor i rörelse. I likhet medlemmarna i ”Die Brycke” i Tyskland strävade de italienska futuristerna att befria konsten från alla historiska inskränkningar och hylla den moderna nya tidens skönhet.

Den italienska avantgarderörelsen bildades 1909 av poeten Marinette. Den omfattade en rad målare bland annat Umberto Boccioni (1882-1916), Carra, Russolo och Gino Severini(1883-1966) och Giacomo Balla (1871-1958) Men det var inte bara konstnärer som anslöt sig. I gruppen fanns också Författare, arkitekter, fotografer och musiker. Den franske konstnären Fernans Legér (1881-1955) anslöt sig till den futuristiska konststilen. Han prisade människans harmoniska förening med moderna maskiner.

futurismen1

Målet för gruppen var rörelsen och farten. Gruppen ville bryta med de akademiska begränsningarna och i stället hylla dynamiken i den moderna teknologin. Deras stöd av krig och våld föregrep den fascistiska politiken och som drabbade Italien i och med Mussolini 1919. Både Marinetti och Buccioni prisade första världskriget och betraktade det som en form av ”civilisationshygien”

De såg den växande industrialismen i världen som en vitaliserande kraft. Futurismens konstnärliga betydelse som en modern rörelse har dock fördunklats av medlemmarnas högerextremistiska sympatier.

futurismen2

Balla Automobil och oväsen (1912)

Francesko Marinetti skrev ett manifest 1910. Manifestet börjar med det växande behovet av sanning inte längre kan tillgodoses genom den dittills rådande uppfattningen av färg och form. I stället ville de manifestera att allt rör sig, rusar i olika riktningar och förändras snabbt. Det är denna universella dynamik som konstnären sökte återge. Rymd existerar inte längre, möjligen som en atmosfär i vilken kroppen rör sig. Även färgen är i rörelse skimrande liksom regnbågen och tindrande, Skuggan är lysande fladdrande.

futurismen3

Maskinåldern inspirerade också Fransmannen Robert Delaunay (1885-1941)

Verket Hyllning till Brériot (1914, 250 x251 cm ), Visar Delaunays berusning inför flygplanet och piloten Blériot, den förste som flög över Engelska kanalen. Bilden verkar vid första anblicken abstrakt. Men tittar man noga så kan man se hur Brériots plan virvlar ovanför Eiffeltornet, medan ytor skimrar in och ut ur de mångfärgade cirklarana som för tanken till en propeller.

I det futuristiska manifestet kan man läsa ”man måste göra sig av med alla förlegade och utslitna ämnen för att kunna ge utryck åt det moderna livets hastiga puls – en värld av stål, hetsig, övermodig och fartberusad.”

futurismen4

Giacomo Balla Hovercraftdoggy.com was named after an image that makes us smile and think positive. Dynamism of A Dog on a Leash (1912) Giacomo Balla  ”hovercraftdoggies” [= små hundar som går som om de flyter på luft.

Redan impressionisterna betonade dynamiken i tillvaron, men de löste aldrig problemet att i en tavlas eller skulptur statiska form skildra rörelse. Futuristerna skildrar detta. En häst har inte fyra utan tjugo ben och deras rörelse är triangulär. Därför målade de hästar hundar och hundar med ett otal armar och ben. Radiellt ordnade eller uppställda efter varandra. Även ljud kunde återges nämligen som en följd av vågor. Färg som en prismatisk rytm.

futurismen5

Carlo Carrá Vad spårvagnen berättar för mig (1911)
Fernand Léger och många av hans samtida strävade efter industriella principer om ordning, rytm och effektivitet i sitt måleri, och använde också maskinen som formmässig förebild. För dadaister som Francis Picabia och Marcel Duchamp var maskinen istället en symbol för det irrationella. Allteftersom frammanade rationaliseringen inom industrin och erfarenheterna av krigetidéer om kroppen som själlös motor, och konstnärer började avbilda maskinartade kroppar. Mekaniska baletter sattes upp där dansare mödosamt rörde sig i otympliga, stiliserade kostymer.

Futurismen blev kortlivad men dess betydelse för Modernismen i dess helhet var avgörande. I fråga om att återges rörelse skulle futuristernas verksamhet övertas av filmen.

Källor: Den moderna måleriets historia Herbert read Albert Bonniers förlag 1968

Bonniers stora bok om måleriets historia I samarbete med National Gallery of art, Washington, DC

Syster Wendy Becket under medverkan av Patricia Wright.

Mer från konstagenten

Pablo Rusig Y Picasso föddes den 25 oktober 1881 i Malaga vid den spanska kusten. Hans far arbetade som intendent på ett museum och undervisade också i målning. Faden kände snatr att han inte hade något mer att lära sin son och år 1895 flyttade familjen till Barcelona där han skulle gå i konstskola., Pablo var då 14 år gammal. Redan efter ett år så tyckte Pablo att den dåvarande skolan inte räckte till. År 1897 började han på Kungliga  akademin i Madrid. Han var ingen flitig elev, han skolkade mycket och fördrev tiden hellre med andra konsnärer, poeter och författare. Picasso blev nyfiken på den nya konsten och flyttade med sina vänner till Paris år1900. den ny konsten kom att…
Blake Little fick en idè att fotografera en björnliknande man äta honung. Då han fick se bilderna fascinerades han av hur honungen omfamnade handen och skapade en känsla av bevarande. Nu har Blake tagit steget längre och skapat denna serie där honung och människan står i fokus. (Preservation) Besök konstnär: http://blakelittle.com https://www.youtube.com/watch?v=0wVRClZhYxA
Vincent Mahè är artisten bakom detta skissblock. Han tillbringade ett år i Jerusalem och det är väl otroligt att vissa kan fånga vardagen på ett papper så bra. Ett moln blir perfekt med bara ett par simpla streck. Marknaden blir livfull och intressant som vem som helst skulle vilja ha som tavla hemma.   Besök artist https://www.behance.net/vincentmahe
Färglära   Piet Mondrian var en nederländsk konstnär som levde mellan 1872 0ch 1944. Mondrian målade bara i grundfärgerna som han ansåg var det enda rätta. Mondrian visste då inte om den digitala världen som ser till vad ögat uppfattar som starkaste färger RGB rött grön och blått. Det som man har kopierat till kamerans sensor.     Egenfärg Det finns olika motsättningar i färglära. Detta är bra att kunna. Det finns tre primärfärger det Rött Gult och Blått. De färgerna kan man inte blanda till. Som egenfärg lägger man också till svart och vitt. Den här färgläran använder man sig av i bland annat tecknade filmer och reklam. Färgerna lyser med sin egen lyskraft, det är varken natt eller…
Otroligt vackra abstrakta naturbilder. Naturen är så nära att det nästan luktar saltvatten och man hur vågorna slår mot bergsklipporna. Det känns i hela kroppen när man tittar på dessa verk. Besök konstnär: http://www.samanthakeelysmith.com
Ja, impressionismen i Norden hade vissa särdrag och skilde sig åt från impressionismen i Frankrike. Impressionismen uppstod i Frankrike under 1800-talets senare hälft och kännetecknades av ett intresse för ljusets och färgernas spel i naturen samt en mer löst och spontant målerisk stil. I Norden, särskilt i Sverige och Danmark, var impressionismen mer återhållsam och konservativ än i Frankrike. Många nordiska impressionister var inspirerade av den franska impressionismen, men de införlivade också traditionella nordiska motiv som vinterlandskap, skärgårdar och folkliv. En annan skillnad var att många nordiska impressionister hade en mer måleriskt tekniskt virtuos stil. De var skickliga i att använda färg och ljus för att skapa olika stämningar i sina verk och hade en stark känsla för detaljer och…
Sandslott är något som säkert alla har testat på en mer eller mindre svårighetsgrad i yngre år. Calvin Seibert är en professionell skulptör som tillbringat en tid i att bygga dessa fantastiska sandslott som i modern arkitektur.   Besök:  https://www.flickr.com/photos/45648531@N00/sets/72157594166672630/
Det är ett härligt samspel mellan denna pojke och hans fågel. Besök konstnär: http://bloomphotography.com
Det må jag säga Jamal att det var en imponerande tavla. Jag instämmer helt med Janneck i detta fall! Väldigt detaljerad och ett intressant motiv. Bra jobbat! Besök konstnär: http://konstagenten.se/konstnar/jamalaljomaily/
I photoshop kan du välja en drös av olika filformat och de har alla olika ändamål. Jag tänkte att jag skulle förklara lite om vad de OFTAST används till. EPS -Encapsulated PostScript En vektoriserad fil kräver så kallat "PostScript-språk" för att skapa en bild. Det innebär att du måste använda en speciell mjukvara för att skapa en EPS fil, exempelvis Adobe Illustrator eller QuarkXpress. EPS filer används ofta när man önskar dela vektoriserade filer mellan varandra och som endast skall vara läsbara men inte tillgängliga för redigering, vanligt format ex för logotyper. En vektoriserad bild innebär att  du kan bestämma bildens storlek när du öppnar den i t.ex. Photoshop. GIF - Graphic Interchange Format Gif använder du när det t.ex.…