Modernismen

Modernismen var en kulturell rörelse inom västerländsk kultur på det sena 1800-talet och tidiga 1900-talet synlig inom konst, arkitektur, musik och litteratur.

Modernismen skapades av en ny generation konstnärer. De ville skapa ett måleri som stämde mer överens med den moderna människans världsbild. Modernismen var en tid då man ville skapa känslor och uppröra. Målet var att skaka liv i folket och sin samtid.

De vände sig emot realismen och naturalismen men ville också göra uppror mot de traditionella skönhetsidealen. Måleriet baserades på impressionisternas teknik där de rena klara färgerna och penseldragen var det viktigaste.

modernismen

Det man målade var känslor inom den egna människans förhållande med sin tid. Detta var en omtumlande tid i Europa, under vilken industrier och städer växte så det knakade, samtidigt som det fruktansvärda första världskriget pågick och avslutades. I samband med att teknologin utvecklades så utvecklades även människans förståelse för sin omgivning, vilket ledde till att modernismen växte fram.

Konstnärer

  1. Pablo Picasso (1881–1973)
  2. Henri Matisse (1869–1954)
  3. Wassily Kandinsky (1866–1944)
  4. Marcel Duchamp (1887–1968)
  5. Georgia O’Keeffe (1887–1986)
  6. Paul Klee (1879–1940)
  7. Jackson Pollock (1912–1956)
  8. Salvador Dalí (1904–1989)
  9. Frida Kahlo (1907–1954)
  10. Kazimir Malevich (1879–1935)

Tekniker

  1. Färgfältmåleri: Denna teknik innebär stora områden med enfärgad yta och minimalt med textur, avsedda att skapa en meditativ eller emotionell reaktion hos betraktaren. Mark Rothko är en av de mest kända utövarna av denna stil.
  2. Action painting: Karakteristisk för Jackson Pollock, denna teknik innefattar att droppa, stänka eller kasta färg direkt på duken som ofta låg på marken. Det var en form av expressiv och spontan målning där processen var lika viktig som det färdiga resultatet.
  3. Hard-edge painting: Denna teknik betonar skarpa, distinkta linjer och klara färgytor. Konstnärer som Ellsworth Kelly och Frank Stella använde denna teknik för att utforska form och färg i en mer abstrakt form.
  4. Impasto: Impasto är en teknik där färgen appliceras tjockt på duken så att penseldragen eller palettknivens märken är synliga, vilket ger verket en textur och känsla av rörelse. Konstnärer som Vincent van Gogh använde denna teknik, även om han är mer förknippad med postimpressionismen, så påverkade hans tekniker senare modernistiska målare.
  5. Pointillism: Använd av neo-impressionister som Georges Seurat, den här tekniken använder små, distinkta punkter av ren färg som optiskt blandas för att skapa önskad effekt när betraktaren ser på dem från ett avstånd. Denna teknik experimenterades med vidare i modernismen.
  6. Assemblage och collage: Även om detta ofta associeras med tredimensionella verk, använde många målare som Robert Rauschenberg dessa tekniker i sina målningar genom att införliva icke-traditionella material och blandade medier.

Modernismens syfte var att ifrågasätta de redan existerande idéerna och plocka isär de strukturer som länge existerat i samhället.

Länge hade tankarna från upplysningen regerat, men med modernismens framväxt så började dessa att brytas ned och alltmer ses som föråldrade idéer.

Modernismen påbörjades innan första världskriget, men tog stark rot i kulturen först efteråt. Modernismen skulle under denna tid komma att ta över stora tänkare inom de flesta områden, där det uttrycktes främst genom konst och litteratur, men med idéer som kunde rotas i filosofiska grunder.

Filosofi

Modernismen är i grunden en filosofisk rörelse och är i allra högsta grad en progressiv sådan. Mänsklighetens kulturer bygger till stor del på gamla vanor och traditioner. Modernismens roll var att bryta trenden och att skapa något nytt, något modernt.

Den amerikanska poeten Ezra Pound anses ha varit högst delaktig i att definiera modernismen och gjorde det med sitt välkända slagord ”make it new”, vilket betyder ”gör det nytt”. Detta definierar till stor del vad modernismen handlar om.

Modernismen vill omfamna förändring, modernismen vill ta bort de aspekter av samhället som håller tillbaka social utveckling, vare sig det handlar om konst eller handel.

En stor aspekt av filosofin bakom modernismen är också en sorts självmedvetenhet. Modernismen inspirerades mycket av bland annat Sigmund Freud och andra psykologer, vilket drev modernismen till att inte vara en utgångspunkt bara för konst, utan även psykologi.

Självmedvetenheten var väldigt viktig och genomsyrade hela modernismen, men även progressiviteten hade en väldigt viktig roll, där de två ständigt gick hand i hand i en parallell utveckling. Detta ledde inte bara till att man ifrågasatte existerande strukturer inom konst, det gjorde också att allt fler drevs till att ifrågasätta olika traditioner, med målet att byta ut allt det gammalt som inte längre fungerade.

Detta ledde allt mer till att det inte bara var konsten som skulle ifrågasättas, utan mer eller mindre varenda aspekt av vår omgivning. Allt skulle ifrågasättas och förändras och ständigt färdas framåt, ständigt bli någonting nytt.

Konst och litteratur

Modernismen uttrycktes främst genom konsten och litteraturen. Under modernismens födelse så var realism och nationalromantik viktigt. Men båda dessa idéer ifrågasattes och förändrades, inte längre skulle man behöva söka efter att skapa ett hyper-realistiskt konstverk, istället skulle man visa de delar som gick in i skapandet av verket. Till skillnad från tidigare konstformer behöver du i modernismens värld inte längre dölja linjerna i målningen, istället väntades du stolt visa upp dem.

Ur modernismen föddes också parodi, satir och återskapande av existerande verk, då dessa uppenbarligen ifrågasatte värdet av det redan skapade verket. Genom modernism arbetade man för att förbättra verken genom att förnya dem. Det var en stark utgångspunkt att ha för att visa upp de nya värderingar som fick fotfäste i kulturen och det lät modernismen utvecklas i en rad olika former.

Modernismen tog inte bara form i konst utan även i litteratur, där etablerade berättarstrukturer inte var lika viktiga. Istället började författare experimentera och bryta upp dessa strukturer och traditioner för att på så sätt göra dem bättre, eller bara testa nya former i en sorts utmaning till de mer traditionella litterära sammansättningarna.

Läs mer om modernismen – Maud förklarar modernismen

Mer från konstagenten

Gilbert Legrand har en imponerande fantasi när det gäller vardagliga objekt. Gilbert har jobbat i Toulouse i över 2o år. Alla dessa illustrationer är inte bara väldigt bra gjorda utan väldigt komiska. Besök Gilbert på http://gilbert-legrand.com/      
https://www.unstudio.com/
Konst i form av tavlor är kanske inget för alla men det är helt klart det som jag själv ser som den självklara konsten. Man kanske inte skall starta en diskussion om vad som är självklar konst eftersom konst är helt upp till betraktaren. Men det finns något med tavelkonsten som för mig känns mer unik. Mer unik eftersom jag kan se skaparens penseldrag likt en topografisk karta som får liv. Jag kan se skaparens varje penseldrag där färgen fångat en rörelse eller ett ögonblick precis när det gjordes. Ibland kommer jag på mig själv när jag står farligt nära tavlans struktur med min förundrande blick och näsa för att verkligen betrakta de små spår som penseln lämnat i färgens…
1. Människans övertro på maskinerna skapade en kultur som romantiserade den industriella utvecklingen. Farten blev dess signum. Den klassiska konsten skapades i ateljéer och tog lång tid att tillverka. reglerna var stränga. den nya konsten hade en helt annan frihet. man fick skapa efter sitt eget tyckande och man fick tolka efter sitt eget tyckande. detta medförde än dock att det skapades olika riktningar. Futuristerna. Dadaisterna. Surrealisterna. Kubisterna för att nämna några. Impressionisterna blev de första konstnärerna som tog sina stafflier och gick ut i naturen. Man målade vanliga händelser. Människor som solade och badade som ett exempel. Man målade båtar och tåg. Futurismen. 1909 publiserade den italienska poeten Filippo Marinetti sitt första futuristiska manifest. Den spreds snabbt över västvärlden.…
En underbar mix av färg när det blir inspirerat av tonerna från olika musikstilar. Melissa McCracken blandar olja och akryl på ett energifyllt sätt. Besök konstnär:http://www.melissasmccracken.com
Ray Collins är en otroligt skicklig fotograf som fångar det enkla och vackra i vardagen. Speciellt vatten! Besök konstnär: http://raycollinsphoto.com
Uppvärmd flytande aluminium hälls ner i myrstackarnas öppning för att sedan stelna och bilda en skulptur. Metallklumpen grävs sedan upp och poleras. Den amerikanske konstnären började göra utgjutningarna som en vetenskaplig hobby för ett år sedan. När han sedan donerade några av verken till skolor, där eleverna fascinerades av att kunna se hur myrorna byggde sina bon, upptäckte han populariteten i verken och har även lyckats sälja ett par exemplar på nätet.
20 mars — 7 juni, 2015 I Martin Parrs projekt Common Sense finns en bild på en volymknapp. Den kan illustrera Martin Parrs konstnärskap. Han skruvar upp volymen för att skildra en värld där det inte finns några gränser för hur mycket vi exploaterar och konsumerar, oavsett om det är materiella ting eller artificiella upplevelser. Med humor och överstyrda färgexplosioner ifrågasätter Martin Parr vår tids överkonsumtion. (Fotografiska) Besök hemsida utställare: http://fotografiska.eu
Bild. Maud Sandström Visst behöver affärslivet konst! Äntligen en bok som tar upp betydelsen av konst på ett rakt och lättfattligt sätt. Konst har alltid funnits i det offentliga rummet. konsten har varit till för att smycka och dekorera. det har varit monument och minnesmärken likaväl som ett konstverk att fundera över och njuta utav. Den har provocerat och utmanat. Men konstnärer och konsten lever ändå i ett undanskymt osynligt rum. Förr var konsten till för herrefolken och kyrkan. I dag ska det vara själva konceptet, vår så kallade samtidskonst som ska gestaltas. Problemet är att det är så få människor som förstår vad konsten står för, konsten faller inte i god jord. Konstskolorna står för att konsten ska vara fri…
De olika konststilarna löper parallellt inom det moderna måleriet. Kandinsky hade experimenterat med färgen och formen för att ge utryck åt det som han kallade ” en inte nödvändighet” Under detta experiment kom han underfund med att man inte behövde vara exakt avbildande för att uttryck åt denna inre nödvändighet. Han upptäckte att en ren fläck i en målning kan vara mer uttrycksfull än en mänsklig gestalt ” att den effekten som skapas, då den spetsiga vinkeln i en triangel träffar en cirkel, inte är mindre verkningsfull än den som framkallas av Guds finger som berör Adams hos Michelangelo ” Men sådana expressiva former behöver inte vara geometriska abstrakta former kan vara oändligt fria och kan framkalla ett oändligt antal…