Biografi

Hej
Dan Ridemar heter jag och önskar dig hjärtligt välkommen till min sida.

I mitt skapande och då speciellt måleriet, försöker jag konstant att utmana mig själv. En grundinställning jag har är att det skall finnas en behållning kvar i betraktarens sinne, efter att ha exponerats inför mina berättelser. Jag försöker välja att åskådliggöra mina berättelser på ett sådant sätt att det möjliggöra för den som betraktar, att kliva in i motivet och därmed känna en tillhörighet. Detta sker förhoppningsvis då betraktaren känner sig som en deltagare och inte som en åskådare.

Virgin Oil
Min första föraning om att konsten berörde mig, var i mitten av 1970-talet och då under en semester i Frankrike. Jag befann mig på Musée d'Orsay i Paris och såg Claude Monets härliga målningar. Jag fastnade speciellt för motiven med näckrosorna och den underbara bron. Dagarna innan hade jag varit i den franska orten Giverny i Normandie och besökt hans berömda hus med trädgård och sett denna miljö, i dess rätta miljö. Det var framför hans tavlor i museet som den direkta kopplingen mellan olja och verklighet, dök upp inom mig. En aha-upplevelse uppstod.

Skapelseprocessen
Jag arbetar för det mesta efter ledorden jord, sten, asfalt, stål, glas, vatten och mänsklig elektricitet. Motiven i mina berättelser spänner från natur till stad och från industri till harmoni. Jag rör mig helst inom området existentialism, men gestaltar allt mellan himmel och jord.

Inspirationen
Intrycken och upplevelserna hämtas för det mesta från naturen, staden, folklivet, människor i både i nu- och dåtid, musiken och dess låttexter, böckerna och dikterna. Mer om inspirationen finns att läsa under ”Att uppleva”, här nedan.

Att uppleva naturen
Detta element som vi lever med och även i behöver man ha kontakt med, för att kunna känna sig som en hel människa. Människans sinnen triggas när vi känner lukten från blöta löv, ser de underbara färgerna i trädens sommar- och höstlöv, känner den värmande solen i huden och hör ljudet från det porlande vattnet i skogens bäck och flod. Om man inte tar sig tid med att uppfatta dessa impulser, kommer man nog att känna sig som ett metalliskt eko i en tom plåtburk.

Att uppleva staden
Att flytta ut sitt vardagsrum till ett torg, ger mersmak. När jag passerar husfasaders olika former och färger skapas en inre rytm hos mig. När jag dessutom känner stadens puls blandat med dofter, ljud och ljus, blir jag lycklig. Annorlunda museiutställningar utanför etablissemangets traditionellt givna ramar, inspirerar också. Ett exempel är Solidaritets-museet i Gdansk, Polen. I en av utställningarna finns varvsarbetarnas (Leninvarvet) gula hjälmar uppsatta i innertaket. Olika monitorer är placerade i arbetarnas gamla klädskåp, där bildskärmarna visar olika dokumentärfilmer om livet på varvet. Hela museet andas livskraft, framtidstro och extremt mycket energi.

Att uppleva folklivet
Att sitta på en järnvägsstations café någonstans i Europa och spana in folk, är en intressant upplevelse. När jag befinner mig i en stad och ser människors ansikten och rörelser mixat med ljusets sken, fylls jag av energi.

Att uppleva den alstrade mänskliga elektriciteten
När vi frigör det vi har alstrat och burit inombords, upplever vi något av det mest intressanta man kan vara med om. Det sprakar och knastrar mer om vissa människor än andra, när deras kroppars generatorer aktiverar playknappen.

Att uppleva berättelsen i musiken och litteraturen
Likt majskornen som blir till popcorn i en varm kastrull, poppar färger och bilder upp i mitt huvud när jag lyssnar på musik och dess låttexter. Jag brukar säga att jag har ”Popcorn i mitt huvud”. Detta kan även ske när jag läser böcker och dikter. När jag skapar är det min spontana och direkta reaktion och reflektion som styr valet av motiv, till mina tolkningar.

Apoteket
När jag inte målar i olja uttrycker jag mig genom att teckna, fotografera och skriva dikter. Oavsett vilket av dessa fyra verktyg jag använder mig av, fungerar dessa som medicin för min själ.

Den extra gemenskapen
Jag tillhör konstföreningen Ateljé Torggatan 6 (där jag har min ateljéplats), Skänninge Kulturförening, Urban Sketcher, Nya Svenska Konstnärer, Svenska Konstnärsförbundet SK, Konstforum Sverige och Svenska Konstnärer.

Saluhallen
Östermalms Saluhall - en annan sorts arena. Upplevelserna från denna favoritplats under barndomen och uppväxten lever kvar inom mig.

Saluhallen byggdes 1888 i rött tegel och ligger vid Östermalmstorg i Stockholm. Väl inne i denna byggnad möttes jag av underbara intryck. Skimrande starka färger och ljuva dofter från fiskarna, köttet, kaffet, teet och maten i alla bodars matdiskar triggade alltid igång känslorna inom mig. På vissa håll satt djurhuvuden uppsatta och signalerade att det fanns kött av dessa djur, att köpa just där. För mig vann fiskarna i popularitet eftersom de hade klarare och starkare färger. Dessutom blev kontrasten och färgeffekten bättre, då det låg krossad is under dem. Den friska och lite stickande salta doften från skaldjuren och fiskarna, kittlade härligt i mina näsborrar. För att öka mina chanser att närma mig allt det underbara, trängde jag mig fram genom folkmassorna och tryckte näsan mot matdiskarnas glasskivor. Många gånger klättrade jag upp någonstans för att få bättre utsikt, utöver saluhallens härliga arena. Blandat med alla dessa intryck hördes höga ljud, skrän skratt, stim och prat runt omkring mig. Förutom att beskåda djuren och all mat, betraktade jag fascinerat människornas olika ansiktsuttryck och kroppshållningar. Jag tyckte att livet inne i saluhallen var som en teater-föreställning och att jag satt på första parkett.

Intrycken från saluhallen och aha-upplevelsen från Frankrike (Virgin Oil) ligger till grund för min kärlek till måleriet och andra former av skapande.


Med vänlig hälsning
Dan

Medlem i konstnärsförening
Konstföreningen Torggatan 6 och Skänninge Kulturförening

Med i konstrunda
CAL -City Art Link- Linköping

Läs mer om Dan
[Biografi] [Kontakt] [Konstverk] [Utställningar] [Satusuppdateringar]

Konstverk

Dan Ridemar har inte lagt upp några konstverk ännu.