2019-11-15 22:14:20
Daphne, olja på duk, utförd på uppdrag av Lions Club i Kristinehamn. Originalet, tillika vinst i 2019 års jultjuga till förmån för diakoniverksamhet, visas nu i Turistföreningens lokal. Ett hedrande och mycket inspirerande uppdrag!
2019-11-15 22:04:07
Installationsvy från Värmlands Museum och Värmlands Konstnärsförbunds 100-års-jubileum, med målningen Etyd överst till höger i bild. Fler foton från vernissagetillfället finns på nätet, webbsida: https://www.varmlandskonstforening.se under länken FACEBOOK, under rubriken inlägg 13 oktober.
Foto: Sten Elfman.
2019-10-08 11:07:39
Välkommen på vernissage på Värmlands museum den 12 oktober 2019 där Värmlands konstnärsförbunds 100-års-jubileum firas med utställning av förbundets medlemmar i samverkan med Värmlands konstförening.
Jag medverkar med verket Etyd; i kol, tempera och olja på duk, 150 x 140 cm, inspirerat av Rackstadkonstnären Bror Ahlgrenssons stämningsmåleri Skymningsglöd, såsom en tavla i tavlan.
Foton nedan av Etyd, först under process i ateljén och därefter uppställd i motivets ursprungsmiljö, klar för leverans.
Utställningen öppnas 11.00, och invigs 13.00 med tal av förutvarande landshövding och riksmarsalk Ingemar Eliasson. Utställningsperiod: 12 oktober - 1 december.
2019-10-07 13:19:34
Målningen Etyd i motivets ursprungsmiljö.
2018-09-22 20:33:51
Målningen Under the Golden Impact (i bild nedan) berör motivkretsen "dansen kring guldkalven" genom sin närbesläktade symbol av dubiös rikedom här i form av ett lyxföremål, ett gyllende Fabergé-ägg.
Under the Golden Impact har antagits till Edsviks Höstsalong 2018, tillsammans med ytterligare ett verk i olja på duk med titeln Oh God, She really Cared for Bukefalos. Välkommen! Utställningen pågår 4-28
oktober 2018.
2018-09-18 15:50:05
I triptyken On Church too – and Another Madonna (här centrumpanelen, något beskuren) ses madonnan i färd med att anteckna iakttagelser som hon fram till nu låtit passera. Välkommen att se triptyken i sin helhet på Kristinehamns konstmuseum, Panncentralen, den plats som i år huserar
Värmlands Konstförenings Höstsalong 2018. Utställningen pågår 13 oktober till och med den 11 november.
2018-07-20 01:08:42
Getting It Down. Positionering i växelverkan. Tonbotten i kromoxidgrönt.
På plats i Karlskoga Konsthall.
Foto: https://nwt.se/karlskoga-degerfors/kt-kuriren-noje-kultur
7 juli 2018
2018-07-20 00:56:00
Il Duce på plats i Karlskoga Konsthall , grundlasur i
järnoxidsvart,
Foto: https://nwt.se/karlskoga-degerfors/kt-kuriren-noje-kultur
7 juli 2018
2018-07-20 00:18:58
En återblick på staffli-arbete inför utställning i Karlskoga Konsthall – Il Duce i väntan på lasering.
2018-06-20 19:19:23
Studie (detalj) till The Harvest Temple.
2018-06-20 19:01:30
Skördearbete i september månad. Bröderna Limbourgh. Bildkälla: Les Très Riches Heurs du Duc de Berry:
https://www.wikipedia.se
2018-06-03 12:48:59
Vad i ett samtidsmåleri kan motivera en referens till de nederländska miniatyristerna och bröderna Pol, Jean och Hermant de Limbourghs illuminationer i tideboken Les Très Riches Heurs du Duc de Berry, utförda 1412-1416 för hertigen Jean de Berry. I grevens hägn ses hans bönder utföra vad årets skilda månader förutsatte i dåtidens agrarsamhälle. Bondelivet framställs utan förskönande framställningar, ofta i burlesk anda, i kontrast till den nobla gestaltningen av hovets parallella livsföring.
Jag prövar hållbarheten i denna utgångspunkt genom att gestalta en skördescen i en historiserande skildring inför en grupputställning i Karlskoga Konsthall 7-22 juli, arrangerad av Karlskoga Konstförening. Inför utställningen beviljades jag utställningsbidrag av Sveriges Konstföreningar. Som exempel på ovannämnda referens ses ovan bröderna Limbourghs illumination av skördearbete i september månad.
Till sist i denna kommentar: Sveriges Konstföreningar rekommenderar ett användande av organisationens logga och texttillägg (vänligen se bifogad bild) vid beviljande av utställningsersättning i samband med respektive utställning.
Bildkälla: Les Très Riches Heurs du Duc de Berry: https://www. wikipedia .se
Utställningen arrangeras med stöd av Sveriges Konstföreningar
2018-05-14 22:39:45
Elysée, 125x110 cm, olja på duk. Meissen-urnan som motivkrets
erbjuder en mångfacetterad hågkomst av något undflyende från barndomen, - såsom här en uppsättning livdjur, de flesta förknippade med upplevelser av vänskapsband.
2018-05-05 17:04:57
Måleri igen; ett uppdaterat och ett påbörjat under arbetsperiod med konstnärskollegor Gerlesborgsskolan april.
Motiv i bild till höger: The Perpetual Secretary
2018-05-05 15:38:32
Ateljémiljö. Bilder under uppbyggnad, här till vänster The Daring Mandrill och Exposé.
2018-05-05 15:32:32
I ett samarrangemang av Torsby Kammarmusikvänner och Norra Värmlands Konstförening, bjöd Anders Lagerqvist, violinist och konstnärlig ledare, tillsammans med pianisten, tillika professor i piano vid Kungliga Musikhögskolan, på en oförglömlig upplevelse med inslag av konsertprogrammet "På spaning efter en violinsonat" – en musikalisk resa i Marcel Prousts fotspår" vid Värmlands Konstförenings Vårsalong I bild ses kammarmusikerna framföra sina tolkningar i Prostgårdslagårns utställningshall, ett rum med utmärkt akustik. I förgrunden ses Inga-Lena Klenells glasskulptur Jordart. Foto, (något beskuret): https://www.facebook.com/pg/ NVK-norra-värmlands-Konstförening.
2018-05-05 15:27:09
Målningen Exposé nedan, något beskuren, utställd på Vårsalongen 2018 i Torsby, är ett idémåleri vars utgångspunkt är föreställningen om det ohöljt uppburna, som traditionella heroer till häst representerar, ofta som hågkomst av någon krigisk bragd. Här tronar i stället Minerva, konstens och hantverkets beskyddarinna i romersk mytologi. Fäst vid en avbildning av en Meissen-urna, kan hon tjäna idén om konstnärers estetiska strävan.
2018-04-15 19:44:50
Några foton från Värmlands konstförenings Vårsalong 2018, i Prostgårdslagårn, Torsby. I en vy från utställningen, i foto från konstföreningens hemsida, syns i förgrunden Maria Vallgrens bronsskulptur "Med dig är jag ett", och i vänster i bild, Joakim Johanssons oljemålningar "Dad", "Why not", och "Duvan". Till höger mitt måleri i olja "Under the Golden Impact".
2018-04-12 23:55:53
Inför Värmlands Konstförenings Vårsalong 2018, Prostgårdslagårn, Torsby. Foto: Aron Eriksson, NWT
2018-04-12 23:49:09
Välkommen på vernissage till Värmlands Konstförenings Vårsalong 2018 den 14 april, Prostgårdslagårn, Torsby. Konstföreningen bjuder till vårsalongerna in medlemmar i Värmlands Konstnärsförbund att ställa ut
tillsammans med förbundets nya medlemmar. Mer att läsa för den intresserade inför utställningen återfinns på webbsajterna i NWT på https://www.nwt.se/kultur//2018/04/11/varsalong-med-bredd, respektive Värmlands Konstförenings webbsajt: https://www.varmlandskonstforening.se/index.php/utstaellningar. Ovan ett foto från NWT:s kulturbevakning – min senaste målning med titeln Under the Golden Impact från tisdagens utställningshängning .
Vernissage hålls lördag 14 april kl 12-17. med invigning kl 15. Invigningen följs av en konsert med violinisten Anders Lagerqvist och pianisten Mats Widlund.
Värmlands Konstförenings Vårsalong 2018 är i år ett samarrangemang med Norra Värmlands Konstförening.
Nedan: Margareta Säfströms målning Cross Roads återfinns på salongens vernissagekort.
2017-12-14 22:58:50
Inbjudan att ställa ut i Karlskoga Konsthall den 7 - 22 juli
2018 i grupputställning. Tre utställare – tre inriktningar; figurativt måleri, abstrakt måleri och skulptur.
2017-12-14 22:52:30
Studie från 2017, efter Sanzio da Urbino, 41 x 31 cm, blyerts på papper.
2017-12-14 22:37:26
Studie i vinylfärg/Flashe, från 2012, efter Giovanni Bellini, Portrait of a man, 39,2 x 28,0 cm, svart krita, med tunn lavering i grått, på papper, här fritt kolorerad.
Jag tillreder färgen från en bas av Senneliers Caparol Vinyl Binding Medium, vilken kan få en högre viskositet vid en tillsättning av methylcellulose.
2017-09-29 00:27:31
Min mejl-adress : bybergchristina@gmail.com
2017-09-29 00:03:19
Välkommen till Edsvik Konsthall höstsalong 2017, där jag deltar med ett verk. För den intresserade har jag möjlighet att skicka en vernissageinbjudan (vänligen se affisch nedan)som en pdf-fil. För det behöver jag få en mejl-adress
senast 18.00 fredag den 29 september och kommer också att göra mitt bästa för att överföringen ska fungera.
2017-09-28 23:49:58
Jag har turen att få delta i två höstsalonger 2017:
Edsvik Konsthalls Höstsalong och Värmlands Konstförenings
Höstsalong, i Kvadraten Kristinehamns konstmuseum. På Edsvik deltar jag med en Pontormo-inspirerad drömsekvens, vilken också tilltalade jurupersonen på Rackstadmuseet där den ställdes ut 2016.
2017-09-28 23:20:16
Det drömska anletet, den skruvade posen i den italienske manieristen Jacobo da Pontormos (1494-1557)skiss nedan, inspirerade mig att teckna ned förvrängningen i en drömsekvens i havsmiljö och låta det komma till uttryck i ett måleri i olja på duk (nederst).
2017-09-28 22:35:47
Jag deltar med ett oljemåleri, Elysée, i Värmlands Konstförenings Höstsalong i Kvadraten, Kristinehamns konstmuseum med vernissage lördag 30 september. Utställningen pågår till och med den 5 oktober. Öppet lör - sön 11-16, tis-fre 11-18. Välkommen!
2016-10-10 17:03:25
Höstsalongen 2016, med vernissage lördagen den 1 oktober och sista utställningsdag den 6 november, äger i år rum på Rackstadmuseet i Arvika, i arrangemang av Värmlands Konstförening. Två av mina bilder i olja på duk
– \"Alice\" och \"Chimär\", i bild ovan, antogs av juryn. Klockan 13.00 och cirka en timme framåt fanns jag på plats för samtal kring dessa bilder för intresserade besökare.
En utförligare presentation av utställningens omfattning och juryarbetet, finns att läsa på Värmlands Konstförenings hemsida, varmlandskonstforening.se där också verkförteckningen står under fliken utställningar, och vimmelbilder
från vernissagen visas.
Mer om Höstsalongen 2016 finns att läsa på rackstadmuseet.se/utställningar
Rackstadmuseets hemsida
2016-10-10 16:10:35
\"Detta är en äventyrspiga!\" En grupp bildkonstnärer står samlade i Gerlesborgsskolans stora ateljé, kommenterar bildmotiv och följer varandra i måleriprocessen.
En alumn-grupp har bildats under den senaste målarperioden nu i maj 2016. Det huvudsakliga syftet är att, såsom förutvarande elever till professor Georg Suttner, \"... utveckla och främja såväl den individuella som gruppens konstnärliga produktion, genom reflekterande praktik och samtal utifrån Suttners konstsyn och pedagogik\". (Ur \"Förslag till bildandet av en alumn-grupp, med utgångspunkt i Georg Suttners konstsyn och pedagogik.\" i ett PM daterat 2016-04-25, där jag vänder mig till Gerlesborgsskolans ledning och deltagare i Öppen ateljé Georgs Vänner, vilket senare är benämningen på målarperioder efter Suttners bortgång 2014.)
Den lilla flickan i motivet samtalar vi således om genom att skilja mellan bildens föreställande verklighet – i detta fall en ung flicka, och bildens reella verklighet, vilken utgår från hur konstnären i måleriet lyckats förmedla och sammansmälta bildens uttryck till en övertygande enhet med de medel och tekniker som konstnären har att tillgå vid den visuella gestaltningen, såsom exempelvis val av färg, komposition, skala, gestik, uttryck, ton.
Bilden av den unga flickan som visas ovan, i olja på duk, har titeln \"Alice\" och finns tillsammans med bilden \"Chimär\", även att se på 2016 års Höstsalong på Rackstadmuseet Arvika.
2016-04-08 10:00:41
Christina Byberg – måleri från ett inre scenrum, Konsthallen Hammarö Bibliotek,
23 mars - 23 april 2016. Några ord om utställningen, dess tema och inriktning av allegorisk
gestaltning. Foto: Sten G. Elfman; samtliga foton i samband med
utställningen och dess bilder.
Genom sin konstsyn och pedagogik, som till dels influerats av hans tid som elev
till en av kubismens portalgestalter, Fernand Legèr, gav mig Georg Suttner redskap,
oumbärliga för gestaltningen av min bildvärld.
Utställningen visar dels ett urval bilder som utgör essensen av en sammanhållen stil
utifrån samtal om konstnärskapet till och med 2013, dels bilder därefter och till
mars 2016, vilka befäster den fortsatta inriktningen att i processen gestalta och
klargöra betydelsen av bilder från ett inre scenrum.
För gestaltningen av min bildvärld har jag, – med kärleksfulla referenser till
konsthistorien, valt att utgå från klassisk allegorisk genre med allmängiltiga ämnen
framställda i didaktiskt syfte.
Motiven är ofta atleter i typiska poser hämtade från idrottens värld och från
personliga erfarenheter av simsport, ridsport och segling. Däremot individualiserar jag
framställningen så att det undervisande samtalet riktas mot mitt inre rum där sanningen
om mig själv kan speglas genom motivvalet.
Det ger mig också möjlighet att ikläda mig roller, vilket kan tydliggöra karaktärsdrag
så att de kan blottställas. I bilden Fursten, vill jag exempelvis för mitt inre blottlägga
och överväga ett drag av högmod.
Varmt välkomna att se utställningens bilder!
Jag finns på plats fredagarna 15 och 22 april och ser fram emot mötet med besökare,
och möjligheten att få utvecklas som konstnär genom att få ta del besökarnas intryck.
2016-04-08 09:06:47
Vernissage Konsthallen Hammarö Bibliotek onsdag 23 mars.
Flickan i bild:
- Jag kan också hoppa högt!
2016-04-08 09:01:14
Unga vernissagebesökare framför bilden Karriär.
2016-04-08 08:58:50
I september 2015 påbörjades bilden Slör, (nederst i foto) på Gerlesborgskolan.
Där vidareutvecklar och förvaltar en grupp konstnärer i sitt konstnärskap, under
målarperioder vår och höst, den kunskap och syn på måleri som Suttner
delade med sig av i individuell handledning och i seminarier.
2016-04-08 08:56:17
Ovanför mitt huvud ses bilden Fursten, i vars motiv jag för mitt inre vill
blottlägga och överväga ett drag av högmod.
2016-04-08 08:54:16
Bilden Karriär får ett lyft. Motivet, – en allegori över konstutövande.
2016-04-08 08:51:06
I samtal med besökare under bildhängning, Konsthallen Hammarö Bibliotek.
2016-04-08 08:49:38
Överst till vänster i foto ses bilden Utsikt mot Sankt Peterskyrkan. Bilden målades
under handledning av Suttner 2011, och var utgångspunkt för hans tal och happening
vid målarperiodens avslutning, Gerlesborgsskolan.
2016-04-08 08:46:45
Bilden Show med motiv från flyguppvisning i Dala Järna 2012. I motivbildens
föreställande verklighet ses tre plan av märket Sukhoi SU-26 och i ynglingens
väst en referens till och hommage à Caravaggio; Boy with a Basket of Fruit.
2016-04-08 08:42:23
Inför utställning Christina Byberg – måleri från ett inre scenrum, Konsthallen Hammarö
Bibliotek, 23 mars - 23 april 2016. Bilderna Fux, Nike 1, diptyk, och i bakgrunden glimtar
av Show och Karriär i ateljémiljö klara för transport.
Foto: C. Byberg
2016-04-08 08:38:31
2015-09-07 04:08:38
FRÅGOR OCH SVAR OM DET EGNA MÅLERIET
Fråga (F): – Berätta om din konstnärliga bakgrund.
Svar (S): – Färg och form har alltid funnits i mitt liv som starka komponenter, men framför
allt tecknandet har triggat igång fantasivärldar som jag upplevt som verkliga. Men min
yrkesbana kom i stället att handla om språkutbildning som gymnasieadjunkt i svenska
och engelska.
F: – Men kan du därför också säga dig vara bildkonstnär?
S: – Naturligtvis inte! Bildernas verkshöjd avgörs i betraktarens
öga så som jag ser det, däremot har jag prövat mina förutsättningar
att klara hantverket och gestaltningen genom att studera måleri i perioder
under fyra år, 2010 - 2013, på Gerlesborgsskolan, Bohuslän, för professor Georg Suttner,
förutvarande rektor för Kungliga Konsthögskolan, Stockholm.
F: – Hur gick undervisningen till?
S: – Suttner undervisade oss enligt samma metodik som han utgick ifrån på
Konsthögskolan; vi genomfors av allmän gemensam kritik i stora ateljén vid
bildgenomgångarna, som alltid utgick från de bilder av var och en, som kunde
ge upphov till bildteoretiska diskussioner. Vid genomgångarna delade vår handledare
med sig av sin konstsyn: uppspaltningen av bildgestaltningen i två element,
dels bildens föreställande, och dels bildens reella verklighet,
Genom anteckningar under genomgångarna kunde vi bygga en språklig plattform
av begrepp som preciserade och underlättade diskussionen och gav oss verktyg
att besvara frågor om vårt måleri.
I början av 50-talet var Suttner elev till den franske kubisten Fernand Legér i Paris
och den öppna kritiken var ett inslag i dennes konstpedagogik som anammades
av Suttner. Legér betonade, så också Suttner, färgbehandlingens och
hantverksskicklighetens betydelse, vilka tillsammans skulle resultera i bildens
reella verklighet och upplevelsen av bilden som ett subjekt.
Bortsett från Suttners allmänna genomgångar var handledningen individuell.
Vi målade för övrigt efter levande modell.
F: – I flera av dina bilder är människorna frysta i ögonblick i någon slags stereotypi
– är det så målat av oförmåga eller är det ett medvetet uttryck?
S: – Jag fick så småningom syn på denna stelhet i poserna, och trots att jag
hade valt just dessa uttryck för att de verkade allmängiltiga, så insåg jag
att bildspråket avslöjade en slags cementering i min egen livshållning. Därför
kan jag säga att det är bilden av mig själv jag målar fram.
F: – Vad är det du vill berätta i dina målningar?
S: – Det handlar om en inre övertygelse av vikten av att, – liksom i sagorna,
överkomma hinder eller överskrida gränser. Jag kan kasta mig ut i motivet i ett
dödsföraktande hopp – en symbolhandling för modet att blottlägga mitt inre liv
offentligt. Jag kan i bildberättelsen besöka turistorter och göra vanligheter,
men lyssnar in platsens särart såsom jag uppfattar den och låter någon detalj i
bilden symbolisera och förstärka känslan.
F: – I bilden Vågstycke (se statusuppdatering 2015-03-05) ses en kvinna vid rodret
på en segelbåt under färd i relativ tydlig lutning. Hon bär räddningsväst fastsäkrad
vid ett sittbrunnsbord, genom ett säkerhetsband i rött. Bandets röda färg har ett
dualistiskt symbolvärde här – kvinnan garderar sig mot något som hotar att inträffa
i en tänkt händelseutveckling, men samtidigt handlar situationen om ett slags trygghet
och en förankring i bildsituationen.
2016-04-07 19:39:33
2015-09-07 01:20:13
Under en period 2013 ägnade jag mig åt att studera och kopiera mästare,
uppmanad till det av Suttner. I den fixerade stillheten hos gestalterna
– vilket ger en tidlös närvaro, i Piero della Francescas målning Madonna
and Child Attended by Angels, italienskt 1400-tal, levandegörs särskilt
ynglingarna som lånar ut sina poser förnämt draperade för att föreställa änglar.
I en referens till detta verk prövade jag att återge de unga herrarnas gestik.
Jag tecknade i kompositionen också upp figuren av marmorstatyn Nike från
Samothrake, för att förstärka en känsla av låsning i motivet. Övningen gav
mig insyn i vikten av fokus på centralmotivet, och hur gruppering av
figurer av liknande mått och deras vridning in mot centrum kan ge en
förstärkt upplevelse av enhetlighet i bilden.
Foto: C. Byberg
2016-04-07 19:16:02
2015-09-02 14:56:21
Fig 1
Undermålning av Självporträtt med havsfru II (beskuren) på en dubbeltonad tonbotten
neapelgult och bränd sienna.
Mytiska och heroiska gestalter befolkar min idévärld såsom i undermålningen av
Självporträtt med havsfru II (figur 1). Motivet har först tecknats upp på frihand i en
kompositionsstudie med kol och krita på papp (figur 2). Undermålningen målas
därefter upp tunt i soloxiderad linolja i bränd sienna och rå umbra på belgiska
Claessens akrylgrundade linneduk nr 160, ett halvsugande underlag i medelgrov
gräng. Duken har för ändamålet fodrats upp på tysktillverkad kilram med 1 stege
i måttet 140 x 100 cm, och spänts tills den ger ett angenämt motstånd för penselföringen.
I oljefärgerna använder jag genomgående göteborgsföretaget Claessons soloxiderade,
kallpressade råa linolja, tillverkad av svenskt lin, oxiderad utomhus i glaskärl minst
24 månader, vilket ger en högkvalitativ produkt för konstmåleri, med gott torkresultat,
djup glans och god beständighet mot UV-ljus. Oljefärgen tillverkar jag för hand,
genom traditionell rivningsmetod (figur 3). Pigment från franska märket Sennelier,
eller det tyska Schminke, som uppges ha en 100-procentig renhet, mals med oljan
till en kornfri substans med hjälp av glaslöpare på rivskiva, också i glas. Terror
suger mest olja enligt min erfarenhet, kadmiumsubstitut minst. Den färdigrivna
oljefärgen fylls slutligen upp i tub.
En uppsättning av primärfärger och titan- och zinkvitt, de senare i 200-ml-tuber,
ger en god tidsfrist när målningarna har mått som 200 x 140 cm, antingen jag
målar i skikt eller à la prima, eller som oftast i kombination. För smärre partier
mals pigment med palettkniv på rivskiva direkt för varje färgplan.
Foto: C. Byberg
2016-04-07 19:12:53
2015-09-02 13:15:58
Fig 2
Kompositionsstudie för Självporträtt med havsfru II,
i frihandsteckning med kol och krita på papp.
Foto: C. Byberg
2016-04-07 19:07:53
2015-09-02 13:10:34
Fig 3
Pigmentet Terra Pozzuoli ses i figur 3 ligga klar för rivning. Färgen ger
vid lasering finstämda rosa toner i karnationer.
Foto: C.Byberg
2016-04-07 19:01:11
2015-02-27 10:57:59
Välkomna att följa en sporadisk dokumentation av måleriprocessen, vare sig det gäller uppslag till bilder, beskrivning av tekniker, måleriska avväganden, eller foton från någon utställning.
Någon sammanhållande redovisning eftersträvar jag inte, men om en eventuell följare kan få någon behållning av min slapstick- liknande framställning, så är målet med statusuppdateringarna uppnådd.
Foto: Sten G. Elfman, om inte annat anges.
Välkomna!
Nu börjar vi ...
I GALLERI VÅGEN, Hamngatan 1, KRISTINEHAMN ställer jag ut bilder i arrangemang av Kristinehamns kommun, kulturförvaltningen. KONSTUTSTÄLLNINGEN pågår 14/2 – 15/3, 2015. Utställningens tema är Måleri från en inre resa. ÖPPETHÅLLANDE: tisdagar – söndagar, klockan 12.00 – 18.00.
Fri entré. Välkomna!
Samtliga bilder producerades under målarperioder 2010 – 2013, i måleristudier för professor Georg Suttner, förutvarande rektor för Kungliga Konsthögskolan, Stockholm.
Bild två från vänster, med titeln Vågstycke, visades som en programpunkt på Suttners föreläsning Bildens reella och föreställande verklighet i Gerlesborgsskolans offentliga föreläsningsserie 2012