Dadaismen

Själva ordet betyder ingenting. På franska betyder ordet käpphäst och på Tyska är det ett utryck för barnets meningslösa joller, På Rumäska betydde det ja,ja. Konstnären Hans Arp proklamerade ” Härmed betygar jag att Tristan Tzara fann ordet den 6 februari 1916, kl 6 på eftermiddagen. Jag var närvarande med mina tolv barn, då Tzara för första gången uttalade ordet som uppfyllde oss med berättigad entusiasm, det hände på Café de la Terasse i Zürich, och jag hade en brioche i min vänstra näsborre”

Francis Picabia var verksam inom dadaism och surrealism och drev med både konstnärsrollen och olika konststilar. I Manifeste cannibale dada skrev han ”Dada är det enda som inte luktar: det är ingenting, ingenting, ingenting”. Det är betydelsefullt att man förbinder dada med barnets värld, det är en fascination för det oskolade och irrationella . Detta präglade också konstnären Paul Klee.

När kriget bröt ut 1914 sökte Picabia sig tillsammans med sin fru Emmy Hennings till Schweiz.  det var många andra konstnärer som sökt sig till Zürich. Tillsammans planerade dessa konstnärer  att göra en egen kabaré. Hugo Ball gjorde det första framträdandet. Det var en brokig underhållning som bjöd: Franska och holländska sånger, rysk musik, svart musik. Recitationer på fria ord och utställning av konst.

 

1916 gav man ut en liten skrift med namnet Cabare Volaire under Hugo Balls redaktion. Omslaget var gjort av Hans Arp. Skriften innehöll bidrag av Apollinaire, Marinetti, Picasso, Modigliani och Kandinsky.

Hans Arp hade i Paris stått i nära kontakt med Picasso och Braque som var de  två ledarna för kubismen, Tillsammans var de helt övertygad om att naturalism av alla former måste bekämpas. Arp menade att all avbildning av naturen var lögn. Dada var den enda sanningen. Dada skulle bli samlingspunkt för abstrakta strävanden och den skulle alltid vara samlingspunkten för  de stora internationella konstriktningarna.

Från Futurismen behöll dadaisterna begreppet simultanitet. ( kunna göra olika saker samtidigt) Vilket innebar uppläsning av olika dikter samtidigt under inverkan av skrammelmusik så kallad bruitism. Man använde sig utav olika maskiner för att skapa musik. Bruitismen var egenlige dadaismens motsats. Dadaisterna vill lugna själen och skapa en oändlig vaggvisa. Men samtidigt blev sammanslagningen av alla dessa konstnärliga yttringar det som kallades Dada.
Dadaisterna strävade efter att vara aktivister och i praktiken innebar det att de ville göra sig fria från traditionella barlaster. Sociala som konstnärliga.

Tiden var full av sociala omvälvningar, fruktan för kriget och upplevelsen av kriget. En Dadakrets bildades i Belin våren 1918 starkt präglad av den Ryska revolutionen av bl.a Tristan Tzara,  Huelsenbeck, Arp och de Tyska konstnärerna Georg Grosz. ( 1893- 1959)Rauel Hausmann John Heart field och Hannah Höch.  Gruppen utvecklade fotomontataget.

 

Georg Grosz  Beaty I Will cherish you.

Dadaisterna var snarare anarkister än socialister och fascister. De hyllade den ryske anarkistens Bakunins slagord , Destruktion är också en form av skapande.
Man ville chockera borgarna som man ansåg låg bakom det fruktansvärda, meningslösa kriget. Man gjorde konst av skrot, ölbackar och Marcel Duchamp gjorde konst av en pissoar. Duchamp målar mustascher på Monalisa och Picabo målar absurda maskiner som inte hade någon annan fiktion än att driva med teknik och effektivitet. Dadaismen var ute efter att bryta ner alla konventionella värderingar inom konsten och ersätta dem med ett från alla traditioner frigjort skapande.

Begreppet Dadaism representerar inte alls någon homogen, bildkonstnärlig stilart de konstnärer som bekände sig till den anti- aktoritära Dada-andan, vidareutvecklade på skilda sätt tekniker och idéer som hade sina rötter  före 1914. De konstnärer som tydligast exemplifierar Dada- rörelsens anda är fransmannen Marcel Duchamp och den kubafödde Francis Picabia.

Färglära

Färglära   Piet Mondrian var en nederländsk konstnär som levde mellan 1872 0ch 1944. Mondrian målade bara i grundfärgerna som han ansåg var det enda rätta. Mondrian visste då inte om den digitala världen som ser till vad ögat uppfattar som starkaste färger..

Storm

Att fånga den perfekta stormen är ett stort jagande hos Mitch Dobrowner. Han reser runt i USA och monterar upp sin kamera för att fånga styrkan hos de stormar som dundrar in över landskapen. Vill du se mer av denna fotograf besök hans hemsida nedan. Besök: http://mitch..

Värdet av konst. En bok av Karolina Modig och Erik Modig

Bild. Maud Sandström Visst behöver affärslivet konst! Äntligen en bok som tar upp betydelsen av konst på ett rakt och lättfattligt sätt. Konst har alltid funnits i det offentliga rummet. konsten har varit till för att smycka och dekorera. det har varit monume..

surrealistiska världsbilder

Sarolta Ban visar hur man kan se på saker. Att en pensel kan vara ett träd eller att en björn skulle vara intresserad av litteratur. Hur känner du för Saroltas skapelser?. Jag hoppas att du blir lika fascinerad som vi andra.   Besök konstnär www.saroltaban.com..

Bolt Poetry

Tobbe Malm visar vad han kan göra i sin serie (Bolt Poetry). Han vrider och vänder på bultar så att dom får ett mänskligt utryck. Malm själv säger. " Jag försökte skapa relationer, möten och situationer. Fram kom sorg, glädje, smärta, värme och humor. Besök k..

En naturupplevelse

Det är en fin känsla när man får vara nära naturen iallafall en stund via några underbara fotografier. Nicolas Dora är en Natur och vildmarksfotograf som har fångat dessa renar på deras resa. Besök fotograf: http://www.nicolasdory.com..
Konstagenten 5.0 2017